Tre snygga svenskar bland idel engelmän

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tre snygga svenskar bland idel engelmän

Inläggav Lars-Gunnar » 08 dec 2014, 17:39

Hej!

Kollade in rallyna i England och fann detta på YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=4QXQKvRKEkc

Volvo F89 och Scania 111 dragen på trailer av en Scania 141 till GOYDON veteranträff i juni 2010 och alla är lackade i samma färg och stil.

Men det är fruktansvärd vad Volvon ryker. Var det vanligt i Sverige? I England var det ju en F88 vars motor blev upphottad till 290 kusar. I Sverige kom ju den riktiga F89:an långt senare.

Kan någon bedöma om detta är en riktig F89:a, samma som vi hade i Sverige. Notera luftintaget på Volvon!

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Re: Tre snygga svenskar bland idel engelmän

Inläggav sjömannen » 08 dec 2014, 18:48

Kan hålla med om att den bolmade rejält,,,men å andra sidan vet man inte om den stått o gått länge på tomgång innan. Vet att när man legat o sovit några timmar efter vägen på tomgång, i just en 89 a så kunde de ta nån mil innan man såg släpet i all rök. Har svårt o tro att han "vridit upp shunten i den" (skruvat upp pumpen) Luftintaget på denna var antagligen customiserat med en typ kinahatt, annars fanns en runt böjd rektangulär trumma på baksidan hytten som tittade upp bakom hyttaket. Det jag funderar över är att jag vill minnas den satt på hö sida??,,men kanske hö-vä styrd bil förklarar detta,,vad vet jag..????

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2014, 17:36

89:orna kom aldrig till England. Den större motorn krävde mer plats på höger sida och därmed blev det för litet utrymme för manöverreglage till höger. Om jag inte minns fel så tvingades man luta 89 -motorn något åt höger. Av den orsaken hottade man upp 88-motorn åt Engelsmännen som fick "stå över" 89-modellen. Den engelska upphottade 88:an försågs däremot med 89:ans grill så kunde de låtsas att det var en 89:a :mrgreen:

Om det hade varit en svensk 89:a hade skulle den alltså haft förarplatsen på vänster sida.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Z 1578 » 10 dec 2014, 18:58

Det står F88 på dörren, dekaltrimning åt det hållet hör väl inte till vanligheterna. Det skulle vara för att den är engelsk då, dom kör ju på fel sida också...
Andreas
Z 1578

Inläggav sjömannen » 10 dec 2014, 19:25

Per Thomson skrev:89:orna kom aldrig till England. Den större motorn krävde mer plats på höger sida och därmed blev det för litet utrymme för manöverreglage till höger. Om jag inte minns fel så tvingades man luta 89 -motorn något åt höger. Av den orsaken hottade man upp 88-motorn åt Engelsmännen som fick "stå över" 89-modellen. Den engelska upphottade 88:an försågs däremot med 89:ans grill så kunde de låtsas att det var en 89:a :mrgreen:

Om det hade varit en svensk 89:a hade skulle den alltså haft förarplatsen på vänster sida.

Har för mig att man lutade motorn redan på 495 tiptopen,, men minns inte 88 an, men borde vart lika eller minns jag fel??

Sjömannen
sjömannen

Återgå till Allmänt Veteransnack