USA-Scania

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

USA-Scania

Inläggav Lars-Gunnar » 02 dec 2014, 20:08

Scania 112 M i USA.jpg
Scania 112 M i USA.jpg (108.24 KiB) Visad 19710 gånger


En av flera Scanior i USA.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: USA-Scania

Inläggav Bo Norvinge » 02 dec 2014, 23:44

Scania gjorde ett tappert försök att ta sig in på USA-marknaden i mitten av 80-talet. Det blev ett mindre antal bilar ditskeppade men det sägs faktiskt att de flesta lever kvar än idag då de som köpte dessa inte släpper dom i första taget. Det finns en specialfirma där som renoverar Scania, tar hem delar och håller liv i de kvarvarande exemplaren.
Just den på bilden är inte original med den modernare grillen från 3-serien och europeisk/sydamerikans blinkers/positionsljus. Kanske delar från Europa eller Brasilien-Argentina?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: USA-Scania

Inläggav Ante » 05 dec 2014, 08:48

Tror det såldes ca 600-800 bilar mellan -86 och -93.
Ante
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 apr 2008, 13:47

Re: USA-Scania

Inläggav scaniamania » 05 dec 2014, 10:54

Var det så att amerikanska Scanior har 12 V elsystem ?
Scania LS 110 Super - King of the road
scaniamania
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 okt 2011, 15:09
Ort: near Åbo, Finland

Re: USA-Scania

Inläggav Kjell T » 05 dec 2014, 12:03

Ja, det var 12volt i dessa bilar! En av 12:orna har jag haft möjlighet att bekanta mig närmare med efter dess aktiva tid i USA kom den hit till Norden igen. Den hade blivit tillverkad 26.09.1986 i Södertälje. Frambromsarna var klenare än vad som är vanligt här.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: USA-Scania

Inläggav S-V L44 » 05 dec 2014, 23:31

Som jag skrev här viewtopic.php?f=11&t=2154 , så köpte jag för 20 år sedan en video som heter "Thunder Trucks" producerad 1989 av Mintex Entertainment, Inc. i Prior lake, Minnesota.
Cirka 10-12 olika Scania förekommer på olika ställen i videon, men Scaniorna framträder kanske totalt sett under max 3-4 minuter av den totala tiden på 30 minuter, så det är ingen direkt Scania promotionfilm.

Jag har fått videon digitaliserad så jag slipper starta upp videobandspelaren varje gång jag viss se filmen. Bildkvaliteten är inte av någon HD-kvalitet precis, men den är ju också över 20 år gammal och dessutom ursprungligen producerad i NTSC format.
Här följer några screen shots från videon.

Thunder Trucks Screen Shot - 01.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 01.JPG (78.56 KiB) Visad 19504 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 02.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 02.JPG (54.75 KiB) Visad 19504 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 03.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 03.JPG (55.5 KiB) Visad 19504 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 04.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 04.JPG (55.21 KiB) Visad 19504 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 05.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 05.JPG (68.88 KiB) Visad 19504 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 06.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 06.JPG (104.12 KiB) Visad 19504 gånger

Leif Helander körde en SAAB 900 funny car under eventet. I bakgrunden skymtar även Södertälje Bryggeris gamla Scania-Vabis 3251 från 1927 som man uppenbarligen också skeppade över till USA.

Här är en egenhändigt tagen bild från ett vägbygge utanför Totowa i New Jersey 2002.

Scania P113 - Totowa NJ - 2002 - USA.JPG
Scania P113 - Totowa NJ - 2002 - USA.JPG (110.71 KiB) Visad 19504 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: USA-Scania

Inläggav herrstina- » 05 dec 2014, 23:33

Dom har väldigt låga framaxeltryck i USA, det är nog förklaringen till de klenare bromsarna. Max tryck är ca 5,5 ton för kommersiella fordon, sedan finns det några undantag. Sju st om jag minns rätt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: USA-Scania

Inläggav Per Thomson » 07 dec 2014, 19:37

herrstina- skrev:Dom har väldigt låga framaxeltryck i USA, det är nog förklaringen till de klenare bromsarna. Max tryck är ca 5,5 ton för kommersiella fordon, sedan finns det några undantag. Sju st om jag minns rätt.

Stina.


Är du säker på att lågt framaxeltryck även gäller för flakbilar?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: USA-Scania

Inläggav herrstina- » 07 dec 2014, 21:35

Ja, däremot finns det som alltid skillnader mellan olika stater. Är det frågan om fordon som kör i många stater måste man ju alltid ta hänsyn till sämsta värdet. Jag fick veta det här när jag undersökte möjligheten att ta över min F12 och trailer till USA, det blev lite problem då. Den väger ganska exakt sju ton på framaxeln. Det görs ingen skillnad på dragbilar eller traditionella flakbilar.

Jag vill minnas att det finns sju undantag från den här regeln, varav en är soptransporter och en annan gäller "icke kommersiella fordon", de övriga minns jag inte. Det här gjorde i alla fall att min bil klarar sig, den är ju 100% leksak och alltså icke kommersiell. Då dök nästa problemparameter upp, det finns även en formel mellan däcksbredden och det tillåtna framaxeltrycket. De 315/80-22,5 som sitter fram på Volvon är på gränsen, dock finns möjligheten att utrusta åket med supersingel, alltså 385/65-22,5 på framaxeln. Då klarar man knappt åtta ton.
Bredden har ingenting med den verkliga bredden att göra utan bygger helt på däckets märkning, alla 315/80 är alltså 315 mm breda. Trots att det kan skilja mer än 50 mm mellan olika typer och fabrikat, sedan ska detta räknas om till ett inchmått och multipliceras med ett antal Pounds.

Det enda skälet till begränsningen jag kan tänka är att deras usla vägnät inte klarar höga tryck i kombination med för smala däck.

Det här förklarade varför sopbilar och särskilt frontloaders ofta har supersingel på framhjulen, vilket inte är särdeles vanligt over ther.

Det här bevisar ännu en av mina teorier: man behöver inte vara smart för att bygga upp en mäktig nation, det räcker att man är många.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: USA-Scania

Inläggav Bo Norvinge » 07 dec 2014, 21:54

Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: USA-Scania

Inläggav herrstina- » 07 dec 2014, 22:11

Sedärja, ett helt gäng Nobelpristagare. Med Burt Reinolds i spetsen, låt oss hoppas att dom slutat röka på bensinstationerna numera.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: USA-Scania

Inläggav Z 1578 » 07 dec 2014, 22:37

herrstina- skrev:Sedärja, ett helt gäng Nobelpristagare. Med Burt Reinolds i spetsen, låt oss hoppas att dom slutat röka på bensinstationerna numera.

Stina.


Eftersom jag i mitt yrke framför en fordonskombination lastad med stora mängder brandfarlig vätska så har jag sett lite olika beteenden både på bensinstationer och andra platser, en del mindre begåvade än andra. En gång hade jag stannat för att äta, och parkerat alldeles intill ett lågt räcke. När jag kommer ut mätt och belåten så sitter det en filur på räcket och röker, mindre än en halvmeter från bilen. Jag nämnde nog inget om hans potential som nobelpristagare, men förklarade vad jag ansåg om hans intellekt när han var tvungen att röka brevid 50 kubik bensin. Gubben höll på att sätta fimpen i halsen, släckte den kvickt och avlägsnade sig mumlande nån form av ursäkt. Vad den nu hade varit värd om det hänt något, inte för att risken var så stor men det visste ju inte han...
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: USA-Scania

Inläggav Åkarns Kalle » 07 dec 2014, 23:59

Jag känner till en chaufför som stod och lastade i Oljehamnen i Sundsvall medans han rökte pipa

När dom skrek på svarade han: hä ä ingen fara hänne äre alldes fö tjockt fö å ta ell hä hadd vare värrer ôm ja stått länger ifrån
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: USA-Scania

Inläggav Ante » 08 dec 2014, 12:50

Blir nyfiken på vad herrstina hade tänkt göra i USA med sin F12 och trailer?
Ante
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 apr 2008, 13:47

Viktbestämmelser för framaxeln i USA

Inläggav Lars-Gunnar » 08 dec 2014, 20:23

HDT Truckinginfo (Heavy Duty Trucking) augusti 2013

Det är inte ovanligt att hitta lastbilar med framaxlar och fjädringar specificerad för 13,200 pounds (6,000 kg). Medan 12,000 punds (5,454,5 kg) var norm i branschen i många år kom användandet av 6-tonsaxlar med tillägget att utsläppen minskar. Fritt översatt. Handlar egentligen om däckfrågan i samband med viktökningen. 5,5 ton är ju väldigt lågt. Här i Sverige har vi väl 7-8-tons framaxlar?

http://www.truckinginfo.com/article/sto ... lenge.aspx

Mvh. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster