Säkert lastad?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Säkert lastad?

Inläggav ScaniaLBS80 » 23 nov 2014, 17:33

Jag är inte helt säker på om det var den 88:an men vi hade en nedväxlad som såg ut likadan som den på bilden. Bilen gjorde max 70 km/tim men det räckte ju på den tiden.
Den hade gått som timmerbil och var utrustad med Robson-drive. Jag körde mycket grus och andra massor med den.
Tror jag har kvar gamla förarböcker från den tiden. Ska kolla regnumret om jag hittar böckerna.
ScaniaLBS80

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2014, 01:12

ScaniaLBS80 skrev:Här transporterar jag hus på ett AJS-släp från Mora till Venjan i början av 70-talet. Baklastaren på flaket är en Bm 840. Undrar vilket axeltryck jag hade? Bilen var en Titan från 1965. Holgers Express AB i Mora var åkeriet.

IMG_1596.JPG

Dej ScaniaLBS80!

Den där bilden med baklastaren på flaket påminner mig om när jag bodde i Skellefteå där ju Bröderna Lundberg tillverkade dessa baklastare. De hämtades ofta per långtrad och det var alltid boggibilar som tog en traktor och på släpet var det ofta två. De rymdes genom att man körde traktorn så nära frambalken som möjligt med framändan vänd framåt med lyftarmarna utanför. Den andra backade in och hade sina lyftarmar utanför bakbalken. Det var tidigt 60-tal och jag minns inte om de hade 2-axligt släp men jag förmodar det. Två baklastare å 6 ton ger ju 12 ton. Vad man kan förmoda är att släpet måste vara minst 7-8 meter. Det treaxliga släpet hade inte hunnit ut överallt på marknaden och på 60-talet var ju hästkrafterna 185/205 så en viss begränsning fanns nog.
Släp och bil kopplades inte ifrån utan man hade en överbryggning mellan bil och släp så det var öppen väg. Det var både Volvo och Scania-Vabis med i bilden. Några andra märken gjorde sig inte besvär. Bilarna körde för den saligen avsomnade Bilspediton med sina gul/blåa lastbilar.

Ett minne har jag från den tiden (1959) då en Volvo svängde in åt Lundbergs till från dåvarande Riks 13 och på den röda kofångaren stod det med stora bokstäver i vitt:

"Nya Volvo Titan - 185 hk". Det var en överraskning för mig och första gången blev jag som 10-åring och lastbilsintresserad medveten om vad Volvo hade mer än gamla Titan en bil som min far körde.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 24 nov 2014, 20:19

Hej L-G och tack för din minnesbeskrivning!
12 tons last på ett två-axligt släp vid den tiden var inga problem, inte ens om det var utrustat med bara 8-tons axlar och därmed begränsat till endast 16 tons totalvikt. Det handlade inte om så mycket överlast om ens något :mrgreen:
Du skriver "balkar" om framstam och allmänt om lämmar, kanske det var vanligt i dina trakter, det skulle vara intressant att veta då det finns flera exempel på regionala skillnader mellan benämningar på samma sak, t ex jigg/kärra pirra/jigg, kommer inte på mer just nu.
Sedan Bilspeditions färger, de måste du ha förväxlat med ASG:s!
Bilspedition: Grön (mest), vit (lite dekor) samt röd (ramar), medan
ASG: Blå (mest) och gul (dekor och ibland även ramar).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 24 nov 2014, 20:37

Per Thomson skrev:Hej L-G och tack för din minnesbeskrivning!
12 tons last på ett två-axligt släp vid den tiden var inga problem, inte ens om det var utrustat med bara 8-tons axlar och därmed begränsat till endast 16 tons totalvikt. Det handlade inte om så mycket överlast om ens något :mrgreen:
Du skriver "balkar" om framstam och allmänt om lämmar, kanske det var vanligt i dina trakter, det skulle vara intressant att veta då det finns flera exempel på regionala skillnader mellan benämningar på samma sak, t ex jigg/kärra pirra/jigg, kommer inte på mer just nu.
Sedan Bilspeditions färger, de måste du ha förväxlat med ASG:s!
Bilspedition: Grön (mest), vit (lite dekor) samt röd (ramar), medan
ASG: Blå (mest) och gul (dekor och ibland även ramar).

Balkar,,de har dom nog alltid sagt om lämmar norr om Västerbotten, när vi ändå är inne på utryck, så säger alltid en västerbottning O före de mesta.,,Han frågar inte om du har ätit-Han frågar...Halu oäte?,,,eller....Halu otanka?...inte om jag HAR tankat....Eller,,,som Västkustsborna avslutar varje fråga...-Eller?...-bara en reflektion

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Malte. E » 24 nov 2014, 22:38

Om regionala uttryck.
Jag stod och väntade på att få komma in och lasta. Men en okänd bil från Norrland var före. Vad sägs om följande replikskifte mellan de två Norrlänningarna.
Ä´ dä int bäst att jag tar bort balken?
Nä dä behöver du int.
Vad menar han tänkte jag.
Jo! ja tar bort balken.
Därefter fällde han ner överlämmen.

Då stod innebörden helt klar!
Hälsningar
Malte E.
Malte. E

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2014, 23:10

Ja, vet inte hur di gamle uttryckte sig men jag brukar säga "lämmar" men då jag skrev kom jag inte på rätta ordet. "Framläm" tycker jag haltar. Vad är det det heter om lastbilarnas skyddsbalk för hytten. Är det framstam? Isåfall skulle ju släpet början ha varit framstammen och den bakre bakstammen eller bakläm?

Tror att min far benämnde lämmarna som han hade för gruskörning för balkar men är inte säker.

Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 24 nov 2014, 23:56

För rätt många år sedan köpte vi en N86 liftdumper och blev därmed medlem i en liten lastbilscentral. Något senare anställdes en mycket trevlig kvinna som medhjälpare på expeditionen, hon deltog i alla sysslor och försökte samtidigt fixa någon form av kartotek över hur centralens bilar egentligen var utrustade.

Ni kan kanske tänka er reaktionen när denna kvinna gick ut i radion med ett kollektivt anrop och begärde in lämhöjden av de gamla stötarna som utförde centralens sysslor!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav ScaniaLBS80 » 25 nov 2014, 02:17

Den här räddningsbilen hade vi på Brand och Räddning när jag gjorde min grundutbildning 1967-68 på F 15 i Söderhamn.
Benämningen var räddningsbil 914 men kallades populärt för "haveristen".
Den hade en 185 hk turboladdad motor. Avgasröret mynnade ut till höger vid främre stötfångaren. Röret gick rakt ut utan ljudämpare. Det visslade häftigt.
Vid ett tillfälle och hämtade jag en likadan bil i Kallinge för transport till Söderhamn. Var halvdöv innan jag kom fram. Bilen var ju dessutom lågt växlad vilket inte gjorde saken bättre.
Tanken var fylld med 3000 liter skum utan skalpskott, vad jag minns. Det gällde att ta det lungt i kurvorna.
IMG_1271.JPG
Haveribil 914 F15 1967-68
IMG_1271.JPG (175.06 KiB) Visad 14114 gånger

Killen på bilden heter Åke Grudin. Han är från Mora.
ScaniaLBS80

Inläggav Anders Ason » 25 nov 2014, 08:53

Visst var det bättre förr då det fanns allmän värnplikt!

Pojkar blev män och nu?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 25 nov 2014, 10:12

Numera blir pojkar större pojkar som spelar krigsspel på datorn dygnet runt. Det är nog vad experterna kallar utveckling?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav sjömannen » 25 nov 2014, 12:02

En stor skillnad på osso- dom är väl att när vi växte upp så ville alla bli någonting..en ville bli plåtis,en annan ville bli snickare, en tredje bilmek, o den fjärde långtradarchaffis.- Alla blev de dom ville bli, och eftersom intresset var stort i rep. yrkesval, så va alla lättlärda och blev oftast duktiga i sina gebit. Idag däremot kan man fråga en 25-30 åring som "studerar" ännu vart han ska bli, kan man få svaret.....typ media nånting. Tror att bara ett fåtal har siktet på sin yrkesbana inställt vid myndig ålder. Data och Coca cola,o Redbull har tagit över.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Lars-Gunnar » 25 nov 2014, 17:55

Anders Ason skrev:Visst var det bättre förr då det fanns allmän värnplikt!

Pojkar blev män och nu?

Ja, försvaret är ju nedrustat så Ryssland kan promenera in. Visst Anders, Värnplikten var bra då de värnpliktiga lärde sig att inte vara så kaxiga, lydnad, vett och sans. Nu när så många unga är arbetslösa skulle ju värnplikten bli ett välkommet andningshål.

Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 25 nov 2014, 18:14

Jag kan berätta att de blivande baklastarna kom från BM per järnväg med ratten vänd åt rätt håll d.v.s. över de stora hjulen, gulmålade. Färdiga blev det sedan per långtrad. Det gick ju bra att ha denna lösning då det i ena riktningen var transport från A-B medan den färdiga produkten skulle till A-B-C-D F.

Med vänlig hälsning Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 27 nov 2014, 21:25

Stina, den förfrågan blev nästan som för den stackars jordbrukarn som låg på lasarett med efter en olyckshändelse. Sköterskorna nästan slogs om att få hjälpa honom vid tvätt å toalettbesök. Av en händelse fick han se läkarutlåtandet vid inskrivningen, inkl. stavfel: Vid sädestömning föll lemmen ner och krossade foten på mannen.... Förreseten Hasse, hörde du aldrig karmar om lämmar i Västerbotten?. Tycks minnas det var vedertaget utttryck där.
Thomas Almen

Inläggav magirus » 27 nov 2014, 22:24

Men Thomas.....en fredagsfräckis....på en torsdag... :lol:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack