Sommargåta att klura på i hängmattan....

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav Kjell T » 31 jul 2008, 22:35

Jag håller mig för enkelhetens skull inom samma koncern som föregående och föreslår: FARGO.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav bilobuss » 01 aug 2008, 13:32

Sista chansning (det föregående var nog helt fel) : Studebaker
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav Nor1 » 01 aug 2008, 18:24

Jag drar till med ytterliggare en gissning då
Leyland, fälgarna ser trots allt engelska ut :oops:
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav flak » 01 aug 2008, 21:42

Lastbilen är av fabrikat Linn och årsmodellen är 1946
Bilen ägdes av Textilkompaniet Kalmar.

Vet ej om karossen är svenskbyggd men karossen och bilen utgjorde en snygg enhet.

Läs här om företaget Linn:

In the early days of truck haulage following World War I, the Linn tractor truck was able to keep loads moving in impassible conditions where roads barely existed.
Beginning in 1916, Linn Manufacturing of Morris, N.Y., built a series of heavy-duty haul trucks up to 12 tons capacity designed to overcome the problems of hauling large loads over non-existent roads. The secret of the Linn's success lay in its patented rear-end, crawler-type traction unit. Unlike regular trucks of the day prone to mire with their narrow solid rubber tires, and unlike most rigid crawler designs of the day, the Linn crawler assembly featured a flexible track-roller design. The gear-driven assembly incorporated trunion-mounted track rollers able to follow irregular ground surfaces ensuring positive traction. And with the added advantage of lower ground pressure imposed by the tracks, the Linn was able to pull through adverse conditions which sidelined other vehicles.
The Linn was available in several guises and offered with a variety of power units. A "Contractor's Special" was equipped with an 8-yard rear-dumping body with "Linn automatic down-fold tailgate" and available with six-cylinder Cummins or Waukesha diesel power in the 150-horsepower class. It was equipped with a shuttle-shift transmission providing four speeds in each direction. Four reverse speeds made sense given that in the open-cab version, the driver could make use of an auxiliary seat facing to the rear when moving in reverse. It was a valuable feature for accurately spotting under shovels or for safely moving to the edge of high dumps.
The "County and Township Special" included a spreader-type tailgate and was specially designed for towing road machines such as pull-type graders. Northern loggers favored the "Logging Special" which included an enclosed cab as standard and optional sled runners to replace the front steering axle. Loggers used them to drag logs out of the woods, often making up trains of three or four sleds loaded with logs. The train sometimes included a caboose for crew living quarters when working in remote areas. Other models were customized for levee work with side-dumping body, or came equipped with a special 14-yard body for hauling coal or culm in the coalfields. The Linn also made a rugged and stable carrier for mounting mobile cranes and excavators.
The Linn boasted a top speed of 7.5 mph. This may not seem fast by today's standards, but when you consider the Linn hauled much more per load, and traveled twice as fast as the competitive tractor-drawn dump trailers of the 1920s, the economics made sense. After building a few more unusual vehicles in the 1940s, including one model equipped with rear wheels that could be lowered for use on paved surfaces, the short-lived Linn Manufacturing went out of business in 1950.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav bilobuss » 02 aug 2008, 18:15

Intressant med detta märke och dess historia. Kanske enda (?) fordonet av detta märke i Sverige. Karossen var nog knappast svenskbyggd. Då borde skjutdörren suttit på vänster sida, eftersom vi hade vänstertrafik, när detta fordon var nytt. Ser inte typisk svensk ut. Karossfrontens form för tankarna till ett flygplan. Man kan väl anta att denna fordonstyp i första hand var byggd för t. ex. post- och värdetransporter m.m. Reg.nr och ev. uppgifter om fordonets senare öde vore mycket intressant. Bild utan översuddat reg.nr önskas.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav flak » 02 aug 2008, 21:14

Här kommer historiken
som jag håller på att rota i
kanske någon som vet nåt

Fordonet registrerades den 8 nov 1946 under registreringsnummer H 4698 chassinummer 7.446-2-46 och var bensindrivet med 90 hk däck 7,50x15.

Från 1946 var ägaren Textilbolaget AB Bollebygd tel 20150 med stationsort Kalmar
1947 Textilkompaniet Ölandgatan 27 Kalmar

Blev sedan reggad i Älvsborgs län under P 4077 AB Fiskaffären Västkusten
Lilla Brogatan 34 Borås

"avreggad" 1/9 1961

Denna lastbil torde vara unik, och tänk om den står uppställd som sommarstuga eller lekstuga någonstans!, 8) den har ju förutsättningarna.

Linn.jpg
Linn.jpg (42.96 KiB) Visad 11340 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav bilobuss » 03 aug 2008, 10:53

Från säker källa spekuleras i att detta fordon ev. kan ha kommit från något överskottslager i Europa. Helt enkelt en "tänkt" militärbil, som kanske aldrig kom i tjänst. Navänden i fram ser också lite "lurig" ut. Skulle kanske kunna vara ett fyrhjulsdrivet fordon. År/datum för omregistrering från H-län till P-län önskas.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Sommargåta att klura på i hängmattan....

Inläggav flak » 03 aug 2008, 11:47

Fordonet är registrerat som tvåhjulsdrivet men visst ser axeln en aning kraftigt lurig ut?!
inreggning till P län 2 December 1952.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster