Åkerinamn

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Åkerinamn

Inläggav Per Thomson » 16 nov 2014, 09:47

Jodå, det stämmer. Malte är en flitig deltagare här på forumet. Om man använder forumets söktjänst och anger Malte som sökord blir det inte mindre än drygt 300 inlägg. Det finns även ett par av Maltes artiklar från Tunga Magasinet med här. Ett annat sökord kan vara "Kvarnströms", det bör ge träff till en tråden "Kvarnströms Åkeri Surahammar" där Malte har många inlägg med bilder.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav mats-oh » 17 nov 2014, 18:32

Aha misstänkte att det var så.
Jag är bara så full av beundran för dom här artiklarna....alltså både memoarerna och tekniska artiklarna.
Härliga minnen.
Good work som är ett lite moderna uttryck :D
Dessutom gillar jag ASG...har som sagt kört där själv och då nere på det gamla ASG nästan vid centralen i Göteborg.
Finns nog en hel kvar att skriva om , med reservation att jag tyvärr inte har alla tunga magasinet.
Iaf har inte jag mycket sextiotalsmatrial :D

Jag tycker det är mycket intressant att läsa om sådana minnen.
Har ju också trevliga minnen ...eller mindre mindre roliga minnen också.
Det var slitsamt ibland....även på åttiotalet när jag började köra även om det inte det var enbart var handlossning då.
Jag tycker nog att yrkesstoltheten var bättre.
Är verksam inom branschen fortfarande....fast nu på ett åkeri som kör för DHL....alltså i förlängningen gamla ASG.
Fast i Skåne nuförtiden :)
mats-oh

Inläggav Per Thomson » 17 nov 2014, 21:41

Ok Mats, du är verksam Skåne, får du någon tid över om du är i Helsingborg kan du höra av dig. Om jag inte är upptagen kan jag hämta dig och vi tar en fika hemma hos mig.

Åter till Malte E. Jag har funderat en hel del på hur hans kunnande skall kunna bevaras. En av de artiklar som jag minns bäst är artikeln "boggie" i Tunga Magasinet nr 2 år 2002. Som den tekniknörd jag är så läser jag den om och om igen med jämna mellanrum.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 18 nov 2014, 12:00

På väg till jobbet idag mötte jag ca 5km hemifrån en bil med upplyst text under vindrutan " KJ ÅKERI AB". Inte så vanligt här i trakterna där det ofta är OY och kanske AB i vissa fall.
Kjell T

Inläggav mats-oh » 18 nov 2014, 18:47

Jag jobbar i Helsingborg och bor ungefär 3.5 mil därifrån.
Låter supertrevligt att ta en fika.
mats-oh

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2014, 19:24

Per Thomson skrev:Ok Mats, du är verksam Skåne, får du någon tid över om du är i Helsingborg kan du höra av dig. Om jag inte är upptagen kan jag hämta dig och vi tar en fika hemma hos mig.

Åter till Malte E. Jag har funderat en hel del på hur hans kunnande skall kunna bevaras. En av de artiklar som jag minns bäst är artikeln "boggie" i Tunga Magasinet nr 2 år 2002. Som den tekniknörd jag är så läser jag den om och om igen med jämna mellanrum.

Det var intressant. har aldrig hört talas om Tunga magasinet. Finns den kvar?

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 18 nov 2014, 21:51

Nej, L-G, TM finns inte längre och försvann någon gång tidigt 2000 -tal. Det var en tidning/specialblad inom MHS som då hade en "Tung Sektion" med start någon gång under 1990 -tal. Malte E bidrog med en hel del artiklar där. Jag har inte själv tillgång till alla nr som utgavs, men de jag har i min ägo bevarar jag ömt. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 18 nov 2014, 21:53

mats-oh skrev:Jag jobbar i Helsingborg och bor ungefär 3.5 mil därifrån.
Låter supertrevligt att ta en fika.

Hör av dig, du hittar lätt mitt telefonnr på nätet. :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack