Malmö Yllefabriks Aktiebolag (från 1943, efter sammanslagning med Manufaktur AB, under namnet MAB & MYA) var under alla sina år fram till nedläggningen 1958 i samband med den nationella textilkrisen, ägare av tunga lastbilar som skötte transporterna av ull och förmodligen också bomull från hamnen i Malmö till fabrikerna i Malmö och Furulund.
En av lastbilarna som de hade var en 1929-års Mannesmann-Mulag som dessutom drog ett släp av okänd storlek. (Jag har tidigare på annan plats i forumet visat en bild på en Volvo Långnos som tillhörde MAB & MYA. På 1950-talet hade man en del Scania-Vabis.)
Mannesmann-Mulag-lastbilen hade totalvikten 7640 kg, varav maxlasten var 3000 kg.
Motorn var fyrcylindrig med en effekt av 38-48 hk.
Av någon anledning ställdes bilen av i december 1931 och verkade inte komma i drift igen, åtminstone inte på de allmänna vägarna.
Nedanstående bilder/information är hämtade från denna finska webplats
http://www.doria.fi/handle/10024/82951

- Mannesmann-Mulag – Wikipedia - img0004-access - 5 Tons Lastvagn - Sid 01 - Bild.JPG (155.88 KiB) Visad 21146 gånger

- Mannesmann-Mulag – Wikipedia - img0004-access - 5 Tons Lastvagn - Sid 02 - Beskrivning.JPG (193.85 KiB) Visad 21146 gånger
Notera speciellt texten nederst på första bilden som lyder "
I Helsingfors utgöras nära 50 %, i Tammerfors nära 80 % å samtliga kända lastvagnar Mannesmann-Mulag".
Uppenbarligen hade märket stora marknadsandelar just i Finland. I Sverige var dessa lastbilar däremot tämligen unikt förekommande.
För övrigt är den här finska webplatsen ett verkligt eldorado för allehanda värdefull teknisk information.
// Kjell N