Lite OT i tråden, men Anders Ason skrev :
Ryktet menar att båda personerna var från KGB......
Jag jobbade själv 4 månader för Findus på en grönsaksbehandlingsfabrik/fryshus i Bekescsaba i sydöstra Ungern 1970-71 och vi hade också ansvaret för lastning av både inhemska och svenska frysbilar.
Ryktet på den tiden angående att det alltid var två chaufförer (eller åtminstone man i hytten) på de ungerska ekipagen som skulle gå till Sverige gjorde gällande att den ena var chaufför och den andra hade ansvaret för lastbilen och se till att den kom hem igen ifall chauffören valde att hoppa av i ett västland.
Jag har många andra exempel på att gemene man var väldigt "kontrollerad" från myndigheterna på den tiden.
Förutom Raba, så var även Skoda, IFA och Kamaz vanliga östmärken i Ungern på den tiden.
Hungarocamion som nämndes av Herrstina körde oftast Volvo F88 och FB88, men just den period jag jobbade där köpte man in ett antal Scania LBT140 som inte blev långlivade eftersom chaufförerna inte gillade dem. Dåligt utbyggt servicenät för Scania i öst kan vara en annan orsak till att Scaniorna försvann ganska fort.
För att återgå till Kjell T:s ursprungsinlägg så tror jag att en av anledningarna till att ryssar och andra öststater ofta körde med utländskt material (måhända även östeuropeiskt) till Västeuropa var nog tillgång på service och reservdelar, men jag minns att en och annan rysk Kamaz även letade sig till Sverige då och då på den tiden.
Här är en tidstypisk bild på en Henschel från Rumänien som finns i ICA:s bildarkiv.

- ICA img - Kumla 1968.jpg (200.26 KiB) Visad 35052 gånger
Tyvärr tog jag inte så många egna bilder från min vistelse i Ungern eftersom jag krockade svårt med både träd och diken med min lilla Fiat så att jag nästan strök med och min systemkamera fick också sig en rejäl knäck, men några bilder blev det ju ändå. Jag får försöka leta i mitt förråd och se om det finns några bilder med anknytning till lastbilar som jag kan visa upp.
// Kjell N