Hängande reg.skylt?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hängande reg.skylt?

Inläggav fredrik123 » 08 nov 2014, 12:28

Hejsan! Jag hade tänkt mig att sätta fast min registrerings skylt på en liten plåt i samma storlek som skylten hängandes i ett gångjärn under kofångaren på lastbilen, så som man brukar se på stora Peterbilt och Kenworth lastbilar. Frågan är väl om det är lagligt eller ej, är det någon av er som har eventuell erfarenhet av det så blir jag glad om Ni har lust att posta det här i såfall. :D det känns ju onödigt att få indraget körkort och ombesiktning på lastbilen (som för övrigt bara går i 30 km/h då det är en EPA traktor) för en så liten sak, men man vet ju aldrig med poliser, de verkar ju ibland liksom leta fel och anledningar för att ställa till det... Jag är tacksam för svar! :D
fredrik123

Re: Hängande reg.skylt?

Inläggav herrstina- » 09 nov 2014, 10:58

Om du hänger skylten i gångjärn eller spikar fast den på en bräda lär inte spela någon roll. Bara skylten sitter stabilt och är väl synlig när du puttrar runt. Den får alltså inte gunga i gångjärnet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav fredrik123 » 09 nov 2014, 11:27

Okej, tack för svar! :D
Jag tror att jag för att vara på den säkra sidan, istället svetsar fast/skruvar plåten stumt under kofångaren. Jag tror att man ändå inte ser någon större skillnad... 8) :D
fredrik123

Inläggav Lars-Gunnar » 10 nov 2014, 22:56

Jag kan berätta att jag på min personbil fick en motorvärmare inmonterad. Då satte Bilbolaget regskylten på en stum platta som var lika stor som skylten och som gick på skenor som var integrerad de hade gjort hål för kontakten i stötfångaren och gjort så att man kunde skjuta skylten i sidled. När man använde kontakten sköt man skylten åt sidan (parallellt med kofångaren) och när man tog bort kontakten sköt man igen den så att kontakten skyddades och doldes. Skylten skruvades fast som vanligt och skruvarna täcktes av vita proppar.

Detta var rätt genialt och skylten sitter så ordentligt att den inte far sidledes även om kurvan är tvär.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav fredrik123 » 13 nov 2014, 17:48

Det var ju en sannerligen kreativ och smart lösning!! :idea:
Vad sa besiktningsmännen när du besiktade den? :mrgreen:
Mvh Fredrik! :D :D :D
fredrik123

Inläggav Anders Ason » 13 nov 2014, 22:30

Det finns inga krav på att skylten ska sitta i centrum av fordonet, varken fram eller bak. Den ska dock vara väl synlig när man går runt fordonet. Om inte reglerna nyligen är ändrade så kan du i ditt fall sätta skylten precis var som helst. På ena eller andra sidan var som helst, på taket e t c bara kravet på synlighet uppfylls. Skylten behöver inte var synlig från andra fordon i trafiken ens. Ingen kommer heller att ifrågasätta om den sitter på gångjärn för den ska aldrig läsas av maskinellt (dator). Inte ens en bilprovningen kan ha några synpunkter. Du behöver också enbart en skylt. Jag är helt övertygad om att du inte har en EPA-traktor, även om du skriver det.

Lycka till med åket och kunde inte låta bli att titta på dina bilder på det:
viewtopic.php?t=7157

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav fredrik123 » 14 nov 2014, 08:26

Hejsan Anders! :D Det var mycket och väldigt intressant information angående regestreringsskylten!
Det blir nog så att jag hänger den i ett gångjärn iallafall, och om Polisen har några synpunkter om det så får jag väl be dom att vara mer pålästa nästa gång... 8)
Angående lastbilen så vet jag iallafall att det är någon form av "traktor", men det var nog så att man för några år sedan ändrade i lagen så att man inte längre fick bygga en "klassisk" EPA-traktor av någon anledning, så man bytte namn till
A-traktor istället. Men jag är lite osäker på huruvida det är en EPA eller en A-traktor, för vad jag vet så får flaket på en A-traktor bara vara 1100x1100mm Men på min lastbil så har jag för mig att det var det ett vanligt flak och en kran på när den registrerades, men förra ägaren rev av flaket och skrotade kranen för att den läckte lite olja... :(
Men självklart kan jag ha fel, men jag vill gärna veta varför du tror att det inte är en EPA-traktor!! :D
Mvh Fredrik! :D :D :D
fredrik123

Inläggav Anders Ason » 14 nov 2014, 09:13

OK. Dels skriver du att bilens maxhastighet får vara 30 km/tim och dels är nog bilen för ny för att kunna vara en EPA. En EPA fick gå hur fort som helst men dåtidens varvtalsförmåga på motorerna och kravet utväxlingsförhållande (10:1) begränsade hastigheten. A-traktorn måste vara konstruerad för att inte gå fortare gm utväxling och varvtalsregulator och får heller inte ha fjädring på bakaxeln. F o m 1975 fick inga EPA reggas längre. Ser att din bil ligger i gränstakterna för förändringen. Det framgår av dina fordonshandlingar vad bilen är eller slå in regnumret på Transportstyrelsen. Begreppet A-traktor kom 1963. A-traktorn är befriad från årlig kontrollbesiktning, till skillnad från EPA-traktorn som ska besiktigas precis som en personbil. Traktor som traktor då det gäller nummerskylten.

Men som sagt kan saker och ting ha förändrats sedan jag läste på.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Z 1578 » 14 nov 2014, 15:28

Anders Ason skrev:A-traktorn måste vara konstruerad för att inte gå fortare gm utväxling och varvtalsregulator och får heller inte ha fjädring på bakaxeln.

Det är väl EPA-traktorn som inte får ha fjädring på bakaxeln. En A-traktor får bara ha ett barlastflak på 1,2 m2 och måste ha en draganordning då huvudsyftet är att dra vagnar.
Andreas
Z 1578

Inläggav fredrik123 » 14 nov 2014, 17:29

Tack för era svar. :D Det verkar bökigt med alla lagar och regler kring detta... Men eftersom att den har fjädring på bakaxeln (visserligen ganska stum) så kan man nog konstatera att det är en A-traktor. Men det är konstigt tycker jag att man inte får ha ett "riktigt" flak på dom, eftersom att man får dra en stor trailer efter bilen om man vill... :roll:
Mvh Fredrik. :D
fredrik123

Inläggav herrstina- » 14 nov 2014, 19:25

Det där med nummerplåtar är inte helt enkelt. För några år sedan vinkades en av mina bilar in för flygande kontroll i Eskilstunatrakten, den förvirrade konstapeln gillade inte placeringen av plåten, han kunde inte heller se kopplingsklasskylten som satt bak på bilen. Resultatet blev föreläggande om besiktning.

Jag fotograferade skyltarna och anmälde den klent begåvade ämbetsmannen för myndighetsmissbruk och tjänstefel, fallet drevs under vilda protester till JO innan alla tjänstemän hade pussat varandra i baken och la ner ärendet.

Jag minns att en intern på något svenskt fängelse under samma period med stor framgång drev ett ärende angående en vakt som hotat att sparka internen på benet om han fortsatte den olydnad han ägnade sig åt. Det hade JO tid med.

Visst är vi lika inför lagen, eller?

Stina.

Klassningsskylt 001.jpg
Klassningsskylt 001.jpg (88.22 KiB) Visad 14216 gånger

Klassningsskylt 003.jpg
Klassningsskylt 003.jpg (80.76 KiB) Visad 14216 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav fredrik123 » 15 nov 2014, 12:21

Det är tråkigt när det blir så, ibland kan man ju börja undra varför dom ibland så hemskt gärna vill ställa till det för folk, som bara vill göra rätt för sig... :(
Men förhoppningsvis blir det bättre! :|
Mvh Fredrik
fredrik123

Inläggav Rikard » 20 nov 2014, 16:35

Hej, registreringsskylten får inte sitta i gångjärn eller wirar eller annat som gör att den kan röra sig under färd och då bli oläsbar.
I lagtexten står FAST monterad fram och bak.
Däremot får den mycket riktigt sitta osymmetriskt, dvs på den ena eller andra sidan i fronten eller bak, det spelar ingen roll.
Rikard

Inläggav fredrik123 » 20 nov 2014, 16:38

Okej, jag ska tänka på det. Tack för svar! :D
fredrik123

Återgå till Allmänt Veteransnack