Avståndsberoende Vägslitageavgift med vissa undantag.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Avståndsberoende Vägslitageavgift med vissa undantag.

Inläggav Claes-Göran » 01 okt 2013, 22:34

Hej. I dagens budgetförslag från Socialdemokraterna föreslås att alla tunga lastbilar skall omfattas av en "Avståndsberoende vägslitageavgift med vissa undantag". Skattefrihet för veteranlastbilar gäller men avgift är ingen skatt - kan undantaget gälla vetranlastbilar ? Är det dags att börja planera för lobbing och uppvaktning av S politiker inför valåret 2014 -"att undantaget skall omfatta veteranlastbilar".

Bästa hälsningar Claes-Göran
Claes-Göran

Re: Avståndsberoende Vägslitageavgift med vissa undantag.

Inläggav Per Thomson » 06 okt 2013, 10:08

Bra påpekande! Men en sådan avgift kan inte införas över en natt och det ges nog flera tillfällen att få med våra synpunkter i remissvar hoppas jag. ÅHS bör kunna påverka såväl SÅ som MHRF.
Tack för upplysningen, jag har noterat!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Claes-Göran » 05 nov 2014, 10:50

Hej Forum vänner. Plockar upp en gammal tråd - i detta nu pågår utredning om vägslitageavgift eller vägslitageskatt för tunga fordon (det har varit både ock i media). Att det kommer något förslag från regeringen om införande under mandatperioden förefaller vara ganska klart. Att återinföra skatt på skattebefriat fordon kanske inte är given väg då det krävs regelförändringar, däremot finns det ingen befrielse / undantag för avgifter då de inte är en skatt - så vitt inte det det kommer finnas ett undantag i förslaget om "Vägslitageavgift för tunga fordon".
Ser att det är dags förbereda gemensam uppvaktning från intresseorganisationer nu när vi går in i skarpt läge,vidare möter det inget hinder att forum vänner kontaktar lokala riksdagsledamöter i frågan.
Bästa hälsningar CG
Claes-Göran

Inläggav Per Thomson » 05 nov 2014, 23:27

Tack för påminnelsen!
Det lär nog dröja innan den vägslitageavgiften införs, jag har för mig att dessa avgifter utreds på EU-nivå och man eftersträvar någon form av likhet mellan länderna. Att Sverige skulle hitta på någon egen lösning i förtid skulle säkert stöta på problem, dessutom har man dålig erfarenhet av det gamla systemet som inte gav några extrainkomster till staten min visserligen lite sysselsättning åt en massa handläggare.

En vägslitageavgift bör ju begränsas till lastbilar som används i yrkes och näringsverksamhet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack