En bogsering och några busschassier

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En bogsering och några busschassier

Inläggav Bengt Dahlberg » 06 okt 2014, 13:34

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original

Översta bilden är troligen tagen i Tyskland på 1930-talet. De nedre bilderna är dels n delförstoring och dels originalbilden med basidestexten "in Franreich beim Heimweg".
Den bilden visar en Krupp diesel med en liten personbil framför. Antar den nedre bilden visar busschassier av fabrikatet Mercedes Benz. Intressant är styrningen av boggiaxeln redan för 75 år sedan.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: En bogsering och några busschassier

Inläggav sjömannen » 06 okt 2014, 18:11

Intressant att bakhjulsstyrning fanns redan då....och om jag inte minns alldeles fel, är det väl inte alltför längesedan,,(slutet 60-början 70??) man slutade köra busschassien med typ sockerlåda som stol o skinnhuva med motorglasögon här hemma i Svedala. Finns kanske rentav någon här som körde dessa

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Styrning på tredje axeln redan 1923

Inläggav Bengt Dahlberg » 11 okt 2014, 06:47

Det var inga Mercor.

http://pietondeparis.canalblog.com/archives/2009/11/09/15734705.html

http://p4.storage.canalblog.com/40/14/2 ... 533256.jpg

http://p2.storage.canalblog.com/26/04/2 ... 3872_o.jpg
Utseende som nya 1923

http://p5.storage.canalblog.com/58/99/2 ... 533222.jpg

Efter modernisering med luftfyllda däck.

Utmönstrade 1938 men som syns i ursprungsinlägget fanns de kvar som chassier 1940/41.

Google översättning från franska:
Schneider "H6" - 1923

Två år efter skapelsen, föreslog STCRP parisisk större än de tidigare drivna bussar. Byggd av Schneider innehåller denna hög kapacitet fordon alla delar av "H". Den enda skillnaden är en förlängning av kroppen och chassit och den bakre överhäng böner som följer stöds av en icke-drivaxel, hjulen något indragen. Dessa hjul, första singeln bandage och inte vänort, har skillnaden av att vara justerbart genom en uppsättning stavar och pendeln. 1929 kommer de att vara utrustade med luftfyllda däck. Denna gigantiska bussar snart kallas "6 wheel" från Paris .Tout som "H"-modellen kommer att utrustas med luftfyllda däck "högtryck" 1929. Det bemyndigades på 3 rader:. E "Madeleine-Bastille" Ea utvidgas till Charenton och AK "Gare Saint-Lazare Gare de Lyon Mycket lång, Schneider" H6 "är otymplig, är det varför det var reserverad endast för linjer över stora områden. det fanns lite Schneider "H6" sex-hjul, endast 51 modeller byggdes .Det är utrustad med en 4-cylindrig motor med 34 hk till en längd av 10,43 m mot 8,38 m för "H" modell !!! den har en kapacitet på 38 platser inklusive 28 sittande (16 i första klass och 12 i den andra). Dessa bussar kommer tappert sin tjänst fram till 1938 , datum för reformen.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron