Jag såg inte en enda helstammstransport varken i Tyskland eller i Österrike. Minns dom från tidigt 70-tal och då handlade det om en lite mer sofistikerad lösning än vad dessa bilder visar från Slovenien. Konstruktionen på de Tyska och Österrikiska bilarnas släp på 70-talet var en typ av boggie som var självstyrande och man hade ingen dragstång till släpet utan timmerlasten fick utgöra dragstång eller kanske rättare sagt trailerram. Konstruktionen av själva boggien var av en typ som också användes för de specialtrailers varmed man transporterade BeGe-hytter från Oskarshamn till Södertälje.
Däremot såg jag åtskilliga timmerbilar i Tyskland och Österrike av märket MAN och Scania 6x4 med vanliga 2-axlade släp som lastade 2 travar vanligt korttimmer.
Jag antar att helstamstransporter i Tyskland inte förekommer längre då säkerheten med dessa ekipage debaterades en hel del. I Slovenien skulle nog helstamstransporter vara en omöjlighet med tanke på hur vägarna kunde se ut fram till avläggsplatserna, däremot förekom stocklängder på uppskattningsvis 10 meter, se foton.
Jo, det vore intressant Anders om någon hade foton på svenska helstamstransporter. De lösningar jag minns var baserade på trailerchassin av konventionell typ om än något längre. Kanske någon hade en medspårande sista axel och någon kanske hade ihopskjutbar ram. När jag i första inlägget nämnde likheten med tidigare svenska timmertransporter så syftade jag på att avståndet mellan bilens banke och släpvagnens banke var konstant och bestämdes av lasten. Vid snäv kurvtagning blir dock avståndet förändrat även om bankarna är vridbara. De tidiga svenska lösningarna innebar att banken på antingen bilen eller släpet var fastsatt på en glidram för att möjliggöra kurvtagning. På de slovenska ekipagen teleskoperar i stället dragstången vilket syns på bilderna. Vid tomkörning låses dragstången och förmodligen finns också en bakre säkerhetslåsning för ett ytterlighetsavstånd.

- IMG_4391.jpg (63.47 KiB) Visad 5118 gånger

- IMG_4393.jpg (70.33 KiB) Visad 5118 gånger