nyrenoverat vs orginalskick

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: nyrenoverat vs orginalskick

Inläggav herrstina- » 10 aug 2014, 21:28

Inte knipa, det är inte bra för matsmältningen. En detalj som kan störa mig är när en 60-talsbil renoveras till perfektion, och utrustas med dioder som sidomarkeringar. Hur tänker man då?

Angående projekt kan du få låna ett av mig, jag har så det räcker.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 10 aug 2014, 21:41

Försagd norrlänning vet du Stina, du har ju träffat mig.... En FB 88 med 5,70´s Ilsbotipp mottages tacksamt :wink:
Thomas Almen

Inläggav mats-oh » 11 aug 2014, 20:11

Jo så var det.
Slanglösa däck kom redan på tidigt 70:tal men vi som var med vet att det inte slog i genom förrän sent 70:tal knappt då ens.
Men visst kan det vara rätt att ha slanglöst på en tidig 70:talare.
Men Regent eller Titan.....no thanks.
MVH
Mats
mats-oh

Inläggav Per Thomson » 11 sep 2014, 18:06

Mycket härliga och berömvärda åsikter.
Kan bidra med en som talar för sig själv om inriktning kring detta:
Tog med en mycket erfaren och duktig veteranrenoverare till maskinhallen där jag hyrt in mitt objekt och fick frågan: Ska du inte lackera den också?
Att mitt objekt redan var lackerat missade han då de utställningsobjekt han renoverat var lackade med högglans medan mitt objekt stod i halvfärdigt skick, lackerat med matt industrilack och tre års samlat damlager. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 11 sep 2014, 19:53

En bekant billakerare berättade följande historia för mig i våras.
En yngling i grannskapet hade bestämt sig för att måla om sin bil och skulle göra det hemma i familjens garage. Mamman satte stop för det! Rena vansinnet att måla en bil inne i garaget! Hennes pappa hade haft lastbilar och de målades alltid minsann ute på gårdsplanen.
Kjell T

Inläggav sjömannen » 12 sep 2014, 11:21

Ang. lacka bilar, kommer jag osökt att tänka på när man om somrar stått o lackat bil o släp på en gårdsplan me motorn lufsandes på tomgång o med en slang till sprutan från duomaticen och en vattenavskiljare . Berkley Enamel o 1/3 del thinner och Non sanding som grund på mest utsatta ställen. Använde man det förfarandet idag blev man förmodligen häktad eller idiotförklarad. Resultatet blev dock fullt acceptabelt. Att vattna runtikring arbetsplatsen var att rekommendera.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Z 1578 » 12 sep 2014, 14:21

sjömannen skrev:Ang. lacka bilar, kommer jag osökt att tänka på när man om somrar stått o lackat bil o släp på en gårdsplan me motorn lufsandes på tomgång o med en slang till sprutan från duomaticen och en vattenavskiljare . Berkley Enamel o 1/3 del thinner och Non sanding som grund på mest utsatta ställen. Använde man det förfarandet idag blev man förmodligen häktad eller idiotförklarad. Resultatet blev dock fullt acceptabelt. Att vattna runtikring arbetsplatsen var att rekommendera.

Sjömannen

Uppfinningsrikt tycker jag, och gränsen mellan geni och galenskap är ju som bekant hårfin. :D
Andreas
Z 1578

Inläggav sjömannen » 14 sep 2014, 11:42

Handlade väl egentligen om att de va ont om stålar,,lämmarna riktades vanligtvis med några strön och en disciplinerad överkörning med vä framhjulet tills dom blev raka o fina och det blev lättare att byta de spont brädor som kunde fått sig en knäck av nån truckgaffel. När sedan lacken kommit på blev svart däcksfärg på däckssidorna pricken över i:et. En budgetrust som dock gjorde åket snyggt o prydligt.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Lars-Gunnar » 17 sep 2014, 22:23

Jag tycker att det är häftigt om man renoverar en bil från 60-talet som det var kutym då. Hade man grusflak men spontade brädor så skall man försöka efterlikna detta och inte sätta dit lättmetallbalkar eller vad det nu är.

Och uppstickande avgaspipor hör till USA inte Sverige. Det gäller både nytt och gammalt. Inte snyggt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2014, 10:45

Själv hade jag uppåtriktat avgasrör, förmodligen inte inspirerat från USA, minns ej. Det viktiga för mig var ett rent icke nedsotat underrede. 1966.
Men jag förstår vad du syftar på L-G och jag håller med.

Sedan under 80-talet kom det med yngre människor in lite "cow-boy kultur" som medförde att även 60 o 70-talsbilar blev utsatta för sådan styling som vi inte anser passande, men det är dessa människors kultur och det får vi respektera.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack