Verkstan snart klar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Verkstan snart klar

Inläggav Peter Ohlsson » 16 jul 2008, 13:44

Tänkte bara visa mitt skrytbygge innan jag fyllt det med en renovering av min FB88 :D
Bilagor
Peter Kamera 056liten1.JPG
Peter Kamera 056liten1.JPG (53.68 KiB) Visad 9496 gånger
Peter Ohlsson

Re: Verkstan snart klar

Inläggav Peter Ohlsson » 16 jul 2008, 13:48

Här kommer dessutom en bild på själva objektet,som synes är det ju en del att bita i! :roll:
Bilagor
Peter Kamera 055 liten1.JPG
Peter Kamera 055 liten1.JPG (63.04 KiB) Visad 9492 gånger
Peter Ohlsson

Inläggav Stellan » 16 jul 2008, 14:48

Fin lokal, fin bil...och fint arbete :D

Kul att se en boggiebil med kort hytt, de är ju inte allt för vanliga. Ska det bli en fjärrbil i någon gammal speditionsfärg? Vi ser med stor förtjusning an vidare lägesrapporter :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 16 jul 2008, 14:55

Tjuisgt bygge, stor car-port + ett vambås. Är det gjuten platta för varmbåset och vad är det för väggkonstruktion?
Gratulerar!
88:an på bilden, finns det någon meritlista/levnadsbeskrivning vad den utfört före pensioneringen :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Peter Ohlsson » 16 jul 2008, 15:04

Jag har varit i kontakt med Robert Eliasson som har ett rostigt hyttämne som jag tänkt köpa för att göra en lång hytt istället,kanske fel av skälet att den är ovanlig men om man ska köra på lite veteran träffar kan det ju vara praktiskt att ha lite mer att röra sig i.
Däremot har jag inte ännu bestämt hur den ska lackas och hur den ska dekoreras mm.Bilen är utrustad med tipp som är avsedd för spannmål och potatis och en tippbil är ju praktisk att ha som veteran så det tänker jag inte ändra på.
Hon har varit avställd sen -86 och jag startade upp henne häromdan och insåg hur härligt det ska bli att sätta igång "rost orgien" :D
Peter Ohlsson

Inläggav Peter Ohlsson » 16 jul 2008, 15:12

Jodå,har gjutit platta som är 140mm tjock och under den har jag 200 mm polyuretan isolering och samma material i väggarna av typ kylrumspanel.
Konstruktionen består av en stålstomme som jag svetsat upp av fyrkantsprofiler ,bara begagnat material förutom port och betong.
Mycket jobb men jag började i februari så det har ändå rullat på hyfsat :P
Peter Ohlsson

Inläggav Anders » 16 jul 2008, 16:36

Finfint garage och en riktigt fin FB88! :D
Alltid lika roligt varje gång man ser någon som tar hand om en fin Volvo.

Vad är det för Åkerman som skymtar i bakgrunden förresten? Gammal H9?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Peter Ohlsson » 16 jul 2008, 17:29

Jepp,helt rätt
mycket trevlig maskin som jag har haft mycket nytta av
Årsmodellen på H9an är 1975
Peter Ohlsson

Inläggav Per Thomson » 16 jul 2008, 20:53

Peter Ohlsson skrev:Jag har varit i kontakt med Robert Eliasson som har ett rostigt hyttämne som jag tänkt köpa för att göra en lång hytt istället,kanske fel av skälet att den är ovanlig men om man ska köra på lite veteran träffar kan det ju vara praktiskt att ha lite mer att röra sig i.
Däremot har jag inte ännu bestämt hur den ska lackas och hur den ska dekoreras mm.Bilen är utrustad med tipp som är avsedd för spannmål och potatis och en tippbil är ju praktisk att ha som veteran så det tänker jag inte ändra på.
Hon har varit avställd sen -86 och jag startade upp henne häromdan och insåg hur härligt det ska bli att sätta igång "rost orgien" :D

Så det är en "hon". Hur bestämmer man sådant? :mrgreen:

Skämt åsido, kanske också idé att ta kontakt med Holmsjö Bildemontering för denna hytt, bläddra neråt tills hytten uppenbarar sig . . .
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=714&p=5018&hilit=holmsj%C3%B6#p5018
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Peter Ohlsson » 16 jul 2008, 23:03

Hur vet man att det är en hon?
jo,så här ligger det till:ett pålitligt fordon som ligger en varmt om hjärtat=Hon :P
Ett tjurigt opålitligt fordon typ saab = Han :mrgreen:
Peter Ohlsson

Återgå till Allmänt Veteransnack