Nyhittat

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nyhittat

Inläggav Stellan » 14 jul 2008, 21:39

Det funkar fortfarande inte för mig att lägga upp bilder på det gamla vanliga sättet, så jag provar det här istället och ser hur det går. Första testet är ett litet häfte med information om priser och utrustning på lastbilar från 1955, mycket intressant läsning. :mrgreen:

Tänk om man kunde göra en tidsresa tillbaka till den tiden, köpa en bil och ta med sig tillbaka till vår tid...mumma :D
L395 Titan - 1955.JPG
L395 Titan - 1955.JPG (167.92 KiB) Visad 11448 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Nyhittat

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2008, 21:52

Hade du köpt den i spekulationssyfte och nu plockat fram den oanvänd så kanske du fått 3 gånger insatsen - rent finansiellt otillräckligt för att vara en bra affär - men däremot en fantastiskt bra affär för sådana som oss :mrgreen:

Min FB88 med Skänninge trailer och TIR-utrustad kostade år 1966 139000 kr. Inflationen var låg fram till 1970 men sedan sköt den fart riktigt. I upphandling med åkarna satte storföretagen in anskaffningsvärdet för den bil som användes oavsett om den var fler år gammal. Detta ledde till otillräcklig lönsamhet för åkaren. På sjuttiotalet ändrades det till ett bruksvärde, ett sk snitt mellan en ny bil och t ex en 4 år gammal, detta för att förhindra att åkaren kom med ny bil varje år.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 15 jul 2008, 17:33

Om man räknar om både Per´s och titanens priser från deras respektive år, hur mycket kan det bli i dagens penningvärde? En annan sak jag undrar över på titanen är terrängdäcken...kan det vara vinterdäck eller mer grovmönstrade däck för anläggningskörning de menar kanske?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2008, 22:23

Också märkligt att man har högre totalvikt med terrängdäck - kanske var det så att däcken inte var så bärkraftiga vid den tiden men att terrängdäcken tålde större belastning, detta gäller tydligen bara varianten utan boggie.

Prislistan kommer säkert från någon ÅF, Volvo sträckte sig bara till chassiepriset, sedan fick ÅF se till att det blev både hytt o flak mm. Det blev nog lika många varianter med lämhöjder, hytter, tackräcke, lampor, släpvagnskoppling, m m, som det blev antalet bilar sålda. Prislistan var nog bara att anse som en riktprislista.

Apropå penningvärdet, 1966 kunde man få en ordinär villa för samma pris som mitt TIR-ekipage. Idag skulle man antagligen kunna göra samma liknelse för ett motsvarande ekipage. Förmodligen kunde du få en villa efter dåtidens krav 1955 för motsvarande peng som ett boggiebil med tillägg för släp kostade.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 16 jul 2008, 09:53

Det kan nog stämma det du säger om villapriserna Per. Vid en diskussion i samband med att jag hämtade ett chassi på Volvofabriken i Tuve 1989, sa en säljare som var med, att en bra jämförelse var villapriserna, kontra lastbilspriserna. Det hade funkat genom åren. En bekant till mig köpte 1967 en NB88, med tillhörande Ilsbo tippkärra. Det gav han 120.000:- för, färdigt på gatan.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 16 jul 2008, 16:40

Det enda som behövs är ju en tidsmaskin och en försvarlig bunt med utgångna sedlar, sedan hade man kunnat bygga upp en veteranlastbilssamling som hette duga :D Men då hade man väl tvingat skrothandlarna över ruinens brant! :mrgreen:

En egen Titan skulle ju sitta fint, men Hydrovac-bromsar är väl inte någon höjdare? Har jobbat med bromsarna till TL31, som väl också är Hydrovac, och det var inte helt lätt att få dem att funka.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Återgå till Allmänt Veteransnack