av Per Thomson » 15 jul 2008, 22:23
Också märkligt att man har högre totalvikt med terrängdäck - kanske var det så att däcken inte var så bärkraftiga vid den tiden men att terrängdäcken tålde större belastning, detta gäller tydligen bara varianten utan boggie.
Prislistan kommer säkert från någon ÅF, Volvo sträckte sig bara till chassiepriset, sedan fick ÅF se till att det blev både hytt o flak mm. Det blev nog lika många varianter med lämhöjder, hytter, tackräcke, lampor, släpvagnskoppling, m m, som det blev antalet bilar sålda. Prislistan var nog bara att anse som en riktprislista.
Apropå penningvärdet, 1966 kunde man få en ordinär villa för samma pris som mitt TIR-ekipage. Idag skulle man antagligen kunna göra samma liknelse för ett motsvarande ekipage. Förmodligen kunde du få en villa efter dåtidens krav 1955 för motsvarande peng som ett boggiebil med tillägg för släp kostade.
Hälsningar
Per Thomson