Färg på Volvo-ram 1946?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Färg på Volvo-ram 1946?

Inläggav Volvo-TPV » 03 aug 2014, 23:25

Jo, jag känner till den, men eftersom jag bor långt från TT så kom den inte med i grundforskningen. Jag ska göra en koll nästa gång jag är i Sävedalen och se om det finns någon fläck originalfärg kvar.

Det var mycket svårt att hitta originalfärg på de tre TPV:er som jag undersökte. Bilarna är omlackade, rostskyddsbehandlade och nedslitna så man vet inte vad som är vad. Till slut lossade vi några klammer som håller handbromsvajern på ramens insida, där fanns små fläckar av originalgrå färg. Sedan ska man i ficklampans sken jämföra färgkartans färgprov med verkligheten som är några få kvadratcentimeter. "Quartzgrau" blev vårt bästa förslag.
Volvo-TPV

Inläggav janper » 20 aug 2014, 09:22

God dag.

- Motorn ska förstås vara pentagrön, men vilken färg gäller för växellådorna? De kom från Köping som kanske hade en "egen" färg?

Jag tror att på den tiden var motorfärgen av den mossgröna kulören.

http://pv-klubben.org/webbutik/tillbeho ... -till-b4b/

MVH
JP
janper

Inläggav Volvo-TPV » 20 aug 2014, 09:52

Hej janper,

Ja, jag fick tag i PV-klubbens gröna motorfärg och jag har även målat växellådorna i samma färg.

Men hur var det med alla "lösa" motordelar? Var vattenrör av koppar grönmålade? Generator och startmotor har jag målat svarta.
Volvo-TPV

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack