nyrenoverat vs orginalskick

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

nyrenoverat vs orginalskick

Inläggav mats-oh » 08 aug 2014, 16:56

Hej.
Det finns många olika åsikter om detta ämne.
Är roligt att höra vad folk tycker om vad ska visas upp på veteranrallyn och andra arrangemang.

Jag tycker att det är lastbilens ägare som ska avgöra skicket på fordonet.
Det roliga ska väl ändå vara att köra och umgås under sköna former.
själv älskar jag alla former av veteranlastbilar.
Lukten , ljudet , utseendet....allt är bara för härligt!!!
Skicket på bilen är inte av någon stor betydelse för mig utan att man har roligt av att köra sin veteranlastbil.

Jag har själv varit på massor med rallyn och deltagit själv också med min Scania.
Tyvärr tycker jag man hör mycket tråkiga kommentarer om än det ena eller det andra.
Det kan vara för fin , för dålig , skrothög , skulle aldrig gjort så eller det är inte tidsenligt.
Jag har själv hört om min egen L80 hur det ifrågasattes hur man kunde släppa in den. (tunga rallyt väst 2005)

Jag tycker att bara man har roligt att köra sin lastbil och att äga ett stycke transporthistoria ska förena oss.
Här på forumet tycker jag alla verkar ha en skön inställning.
Med vänlig hälsning
Mats
mats-oh

Re: nyrenoverat vs orginalskick

Inläggav Bo Norvinge » 08 aug 2014, 17:49

Håller med!

Vi har alla olika smak. Vissa gillar brandbilar, andra militärbilar, tradare, orörda bilar eller topprenoveringar. Med eller utan ljusdiodlampor (!?)
Har däremot förståelse om det handlar om jurybedömning i tävling. Då måste man vara stenhård med kriterier som original, helt och rent.
Själv gillar jag bäst de som bilarna med historia. Alltså där ägarna kan berätta om hela bilens yrkesliv.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav gunnilse » 08 aug 2014, 22:00

Allt e kul att se dock rycker det lite extra i bagetten om historiens vindslag hörs vid ett orenoverat återuppväckt fordon.
gunnilse

Inläggav Anders Ason » 09 aug 2014, 08:56

Håller med trådskaparen men dessvärre är ju 2K-lackerna vida överlägsna de gamla typerna. Men ... det finns möjlighet att bestämma glansen (minska) även där och få en dyr lackering att hålla länge.

De förändringar som kom under bilens aktiva tid i form av tillbehör och utrustning av olika slag, även obligatoriskt lagbundna sådana måste vara helt OK. Moderna attribut som inte ens fanns då bilen hade kunnat vara utsatt för skrotning ser ju dock lite konstigt ut.

Ett av de vanligaste "kulturbrotten" är väl stjärnskruv (kärt barn har många namn) på synlig plats på en 30-talare.
Tips på spårskruv kom kan vara svårt att få tag på: försök få fatt på slöjdlärare (har tre inom familjen) som "städar" sin slöjdlokal då och då för då åker spårskruvarna på tippen. Bättre att vi tar hand om dem.

Det blir svårare och svårare för bl a filmmakare med flera att få fram bilar som ser ut som de såg ut i historiska sammanhang. D v s matta i lacken, skitiga, buckliga o s v.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Norvinge » 09 aug 2014, 09:12

Anders Ason skrev:
Det blir svårare och svårare för bl a filmmakare med flera att få fram bilar som ser ut som de såg ut i historiska smmanhang. D v s matta i lacken, skitiga, buckliga o s v.

Hm, filmskapare ja. Kanske om de lyssnade på sakkunniga lite mer.
Och om de kunde ge lite feedback.
Vet inte hur många som de ringer och mailar. Man lägger ner tid att leta upp tidstrogna bilar. Men sedan hör man inte ett knyst. Först efter flera år (när filmen kommit på TV) har man möjlighet att se om ens förslag kom till användning.
De får nog snart skärpa sig så vida de inte ska tvingas att animera fordonen i fortsättningen. För min del är det i alla fall slut på sådant engagemang (om ni läser detta)

Men nu tillbaka till ämnet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 aug 2014, 10:16

Detta är för mig väldigt enkelt - bilägaren gör exakt som han själv vill med sin bil. Ingen annan bestämmer detta! Bygger om, byter motor, höjer, sänker och moderniserar hur han vill. Punkt! Sedan kan man ju förfasas över detta för sig själv. Ang original så är ju bilen bara det en gång - nämligen då den rullar ut ur fabriksporten. När det gäller lastvagnar blir detta lite knepigt, är det första byggnationen som räknas? Eller kanske bara chassiet?

Däremot blir jag väldigt glad om unga veteranbilsägare frågar de lite äldre om råd - dvs "kan" man och bör man göra så eller si med bilen. Man kan ju faktiskt fördärva en ovärdelig bil. Men åter, vill bilägare det så får han det.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav mats-oh » 09 aug 2014, 16:12

Jag tycker precis som Bo och när det gäller jurybedömning , då ska det vara fina bilar ingen snack om saken.
Dessutom gillar jag också när det finns historia runt bilarna.
Men även militärbilar som rustas upp ska få finnas , eller brandbilar som görs om ska också finnas.
Man behöver inte vara så fyrkantig.
Varje renoverad eller orenoverad lastbil ska få finnas.

Jag har haft ett antal jänkebilar och där var det precis samma sak!!
Jag tycker att alla ska få ha sina bilar som dom vill utan kommentarer.
Ska erkänna att jag tog illa vid mig att höra att min Scania inte hörde hemma där , och man tappar sugen.
Sen ska inte jag säga att jag inte har mina hangups :D
Det mest vedervidriga jag tycker är när man monterar 22,5 fälgar med slanglösa däck!!!!!
Jag avskyr det när det ska vara tex 11.00-20.....shame on you :D :D
Men jag skulle aldrig kommentera det..... utom just hemma då :D
mats-oh

Inläggav flak » 10 aug 2014, 00:21

Bilägaren bestämmer ju helt och hållet över sitt eget fordon, men vad det gäller lastbilar så är ju det betydligt knepigare OM man ska försöka sig på att definiera vad som är originalutseende..detta beror ju på ålder..ja tidsåldern...sjuttiotal..åttiotal ja många utav lastbilarna har ju förändrats allt efter tycke och smak..så där har vi det..man gör precis som man vill....att folk sen klagar på renoveringar...icke renoveringar..felrenoveringar och fel stuk..samt otidsenligt..så är det ju deras uppfattning och fordonsägarens egen bild av hur hans fordon ska se ut..det är ju ändå han som ska trivas i fordonet.
Och vilka fordon ska man låta delta på veteranträffar..cruising....utställningar..den frågan är omöjlig att svara på iallafall OM vi ska få en återväxt i fordonsSverige och inte gräva ner oss i en stereotyp bild av så SKA det se ut, utan välkomna intresserade som i slutändan kan bidra med något annat.

Vad inte så snabba att döma...utan fundera istället och se hur publiken reagerar..dom kan uppskattar lite annorlunda och framförallt omväxling så inte samma fordon kommer varje år...
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Henric » 10 aug 2014, 12:51

Håller på att renovera en Scania 110 lbs. Har ställt ut en gång, i Emmaboda skog o traktor. Det var innan renoveringen tog fart, dvs mycket rostig hytt skabbigt flak mm mm. Tyckte jag blev mycket väl mottagen av övriga utställare, fick råd och tips i mängder. Förstod att många besökare undrade vad jag hade där att göra, bilen var inte i utställningsskick.

Enl min mening behövs sådana fordon på utställningar, detta som motpol till topprenoveringar. De finaste bilarna var rostiga och slitna innan renovering, oftast.

Jag har kompletterat med slanglösa däck på min, satt blandat vid köp. Detta av ekonomiska skäl, har fått 7 däck gratis av åkare som gillar att jag renoverar. Dessa däck är begagnade men duger jättebra till löpaxlen och reserven. Blir nog svårt att hitta begagnade slangdäck som inte är upptorkade, utslitna. Förstår att det inte är tidsenligt men praktiskt.

Min bil kommer inte att vara tidskorrekt, perfekt renoverad, eller originalskick utan jag gör den som jag vill ha den. Kommer åka på fler utställningar och om andra ogillar min renovering så får de göra det. Huvudsaken är att jag är nöjd och att min bil fungerar.
Vi veteranlastbilsrenoverare är så få att alla måste få plats, oavsett kunskap och ambitionsnivå.

Henric med Scanian Nisse .
Henric

Inläggav Bengt Gustafsson » 10 aug 2014, 13:41

Jag håller helt med Henric och övriga här; det finns en väsentlig sak och det är att ägaren själv är nöjd med sin lastbil.

Med vänlig hälsning
Bengt G
Klassiska Lastbilar
Bengt Gustafsson

Inläggav mats-oh » 10 aug 2014, 16:08

Roligt att att så många tycker till...tycker faktiskt att det är ett intressant ämne.
Hoppas vi ses därute...nästa blir Pärlrallyt för min del...dock utan både Scanian och Volvo:n
Försöker få med någon bild här nu också.
G88 höger Mats.jpg
G88 höger Mats.jpg (77.29 KiB) Visad 17734 gånger
mats-oh

Inläggav mats-oh » 10 aug 2014, 16:12

G88350005.jpg
G88350005.jpg (97.76 KiB) Visad 17733 gånger
Bilagor
skanna0008.jpg
skanna0008.jpg (97.81 KiB) Visad 17733 gånger
mats-oh

Inläggav herrstina- » 10 aug 2014, 19:07

Jag funderar inte särskilt mycket på "renoveringsnivån", ett problem är att under resans gång dyker det upp mängder med problem där man måste ta ställning till i vilken omfattning delar ska renoveras eller bytas ut, ju längre in i ett projekt man är desto högre blir ribban och slutresultatet blir ofta "finare än nytt". Även om det inte var tänkt så från början.

Som motpol har jag en gammal brandbil som efter mer än 60 år, varav 20 som skogsvrak är i ett fantastiskt originalskick, det vore enligt min mening helgerån att ge den bilen en högblank finish.

När det gäller slang eller slanglösa hjul är det helt klart så att både tillgänglighet och komfort vinner på den slanglösa varianten. Många fordon som förväntas ha slanghjul är dessutom levererade med slanglösa hjul, vilket var tillval redan på tidigt 70-tal.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav magirus » 10 aug 2014, 20:26

herrstina- skrev: Många fordon som förväntas ha slanghjul är dessutom levererade med slanglösa hjul, vilket var tillval redan på tidigt 70-tal.

Sån här info är guld värd!!! :D och den kan man bara få från de som varit med. :!:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Thomas Almen » 10 aug 2014, 21:21

Jag kan reta mig på att det blandas andra detaljer än däck. Lackade slanglösa fälgar kan passera även på en äldre bil. Men kromade pipor på en 76:a t.ex stämmer ju inte, enligt min personliga åsikt. Vissa renoverare visar oxå tydligt att det finns mer pengar än känsla, tycker jag. Men så länge jag inte har ett eget perfekt objekt att visa upp, så får jag nog knipa :wink:
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack