Semesterobservation o bildfråga

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Semesterobservation o bildfråga

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2008, 16:50

Vad är detta för bilmärke?

IMG_4531.jpg
IMG_4531.jpg (69.45 KiB) Visad 15346 gånger

IMG_4534.jpg
IMG_4534.jpg (75.46 KiB) Visad 15346 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Semesterobservation o bildfråga

Inläggav Stellan » 14 jul 2008, 21:22

Törs man att fråga var du varit på semestern...så att man kan få en liten ledtråd :mrgreen:

Den ser ju väldigt europeisk ut, kan det vara en korsning mellan Mercedes och Büssing :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2008, 22:12

Jag väntar lite med att avslöja landet men bifogar ytterligare en bild som ledtråd vilket förmodligen kommer att göra det lite lättare . . .

IMG_4532.jpg
IMG_4532.jpg (61.92 KiB) Visad 15289 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lulebjörnen » 14 jul 2008, 22:46

FBW...Swiss made...

Troligen nån f.d. militärlastbil med fyrhjulsdrift...
Lulebjörnen

Inläggav Kjell T » 14 jul 2008, 23:05

Min gissning är : Saurer
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2008, 08:39

Jag befarade att dessa förslag skulle komma efter det jag visade frontbilden och kanske det förekommit något samarbete med det aktuella märket. För mig var det aktuella märket okänt tills jag träffade på denna bil.

Här kommer nästa ledtråd, bilden är tagen i Slovenien.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 15 jul 2008, 11:50

Av huvens och grillens utseende att döma skulle jag tro att det är en OeAF.
För det byggdes väl inte några tunga lastbilar i Jugoslavien?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lulebjörnen » 15 jul 2008, 12:47

Hmmm...Slovenien...

Det kanske är frågan om ett tidigt exemplar av "Fabrika automobila Priboj" http://www.fap.co.yu

Ursprungligen licenstillverkare av Saurer, numera verksam som licenstillverkare av världens bästa lastbil - Mercedes-Benz NG-serie.

En annan jugoslavisk tillverkare var TAM men jag tror att det är en FAP...
Lulebjörnen

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2008, 13:32

Rätt!
Länken som du hittade är för övrigt rätt intressant. Dock säger den kanske inte så mycket om historiska modeller. Släktskapet med Saurer syns tydligt i fronten, det var därför jag väntade med den bilden. Jag kände själv inte till FAP innan och slog därför upp det från Google direkt efter hemkomst.

Det där med något som var världens bästa bil (MB), var det ett eget påstående eller var det något du fann på den refererade sidan?

IMG_4533.jpg
IMG_4533.jpg (45.54 KiB) Visad 15156 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 15 jul 2008, 14:53

TAM påminner en hel del om den här bilen, men jag har för mig att det såg ut som om ratten satt mer i mitten av hytten på TAM. Men det är klart, det är sexton år sedan jag var där senast...och minnet påverkas ju med tiden sägs det :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lulebjörnen » 19 jul 2008, 23:07

Per Thomson skrev:Det där med något som var världens bästa bil (MB), var det ett eget påstående eller var det något du fann på den refererade sidan?

Helt och hållet eget påstående, utan någon som helst påverkan utifrån...förutom umgänge med diverse LP och NG-Mercor i yngre dagar...bland annat en fältmässig reparation av växelreglaget på 1628:an med hjälp av bulten till ett extraljus och 2 slangklammor på en öde rysk landsväg gör att kärleken till gamla MB är evig...om Opticruisen till nuvarande tjänste-Scanian packar ihop så är det ett betydligt sämre läge...
Lulebjörnen

Inläggav Lulebjörnen » 19 jul 2008, 23:17

Stellan skrev:TAM påminner en hel del om den här bilen, men jag har för mig att det såg ut som om ratten satt mer i mitten av hytten på TAM. Men det är klart, det är sexton år sedan jag var där senast...och minnet påverkas ju med tiden sägs det :mrgreen:

/Stellan

TAM var väl baserad på Magirus-Deutz "Eckhauber", den kantiga modellen http://www.eckhauber.de

Där ser man den minst sagt rejäla ratten av god tysk tradition...en rejäl rattstång upp ur instrumentbräda, och så en ratt i storlek som ett 28-tums cykelhjul...

...åsså ett sanslöst fränt motorljud 8) ...
Lulebjörnen

Inläggav Per Thomson » 22 jul 2008, 22:14

Lulebjörnen skrev:
Per Thomson skrev:Det där med något som var världens bästa bil (MB), var det ett eget påstående eller var det något du fann på den refererade sidan?

Helt och hållet eget påstående, utan någon som helst påverkan utifrån...förutom umgänge med diverse LP och NG-Mercor i yngre dagar...bland annat en fältmässig reparation av växelreglaget på 1628:an med hjälp av bulten till ett extraljus och 2 slangklammor på en öde rysk landsväg gör att kärleken till gamla MB är evig...om Opticruisen till nuvarande tjänste-Scanian packar ihop så är det ett betydligt sämre läge...

:lol: Skrattet föranlett av Opticruisen.
Men den fältmässiga reparationen - den måste vi få en utförligare redogörelse för, det är jag säker på att många önskar, när var det i tiden, vad var det för transportuppdrag, har du någon bild från den tiden, m m :?: :!:
Lägg upp rapporten i en egen tråd med rubrik "Fältmässig reparation".

Ett tips till alla: Om man skriver något omfattande med mycket text och man blir tvungen att lämna datorn en längre tid så finns det risk för att texten är tappad på grund av att man loggats ut. Författa texten i stället i lugn och ro med ditt ordbehandlings/text -program. När du är klar så markera hela texten, högerklicka och välj kopiera. Logga in på forumet och skapa det nya ämnet/tråden, ange rubrik och klistra in texten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jul 2008, 22:38

Per Thomson skrev:
Lulebjörnen skrev:

:lol: Skrattet föranlett av Opticruisen.
Men den fältmässiga reparationen - den måste vi få en utförligare redogörelse för, det är jag säker på att många önskar, när var det i tiden, vad var det för transportuppdrag, har du någon bild från den tiden, m m :?: :!:
Lägg upp rapporten i en egen tråd med rubrik "Fältmässig reparation".

Ett tips till alla: Om man skriver något omfattande med mycket text och man blir tvungen att lämna datorn en längre tid så finns det risk för att texten är tappad på grund av att man loggats ut. Författa texten i stället i lugn och ro med ditt ordbehandlings/text -program. När du är klar så markera hela texten, högerklicka och välj kopiera. Logga in på forumet och skapa det nya ämnet/tråden, ange rubrik och klistra in texten.

Det har jag varit med om så jag kan gott rekommendera Pers förslag. Jag lämnade alldrig datorn utan jag tror det var något tjafs med bilduppladdningen som gjorde att servern uppfattade det som att jag var inaktiv och så var det kört. Välj med fördel Word och skriv allt där med länkar och faderullan så missas inget.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Lulebjörnen » 26 jul 2008, 11:23

Per Thomson skrev: :lol: Skrattet föranlett av Opticruisen.
Lägg upp rapporten i en egen tråd med rubrik "Fältmässig reparation"

Tyvärr dåligt med bilder från den tiden men det transporterades begagnade bilar till bla Ryssland när folk där borta upptäckte att alternativet till en inhemsk vagn kunde heta ex.vis Audi 100 eller för all del en lätt bedagad Opel Rekord...och det med leverans inom en månad. Folk hade sparat till en Lada som var lätt omodern redan vid konstruktionen och när vagnen levererades efter 5-10 år insåg till och med medel-Ivan att bakelitratt var ett passerat stadium...

Angående "fältmässiga reparationer" kunde det vara nog så spännande men en del av projekten har nog fallit in i barmhärtighetens glömska :wink: ...bortkopplade trailerbromsar...sprucken innerfälg hopsvetsad med ytterfälgen etc. etc. :shock: ...

Numera har ryssarna och balterna tagit hand om bilimporten själva och lika bra är nog det...att sitta i kö ett par dagar vid gränsen är ingen höjdare :roll: ...
Lulebjörnen

Återgå till Allmänt Veteransnack