Färg på lastbilar på Gp lasts åkeri malmö på 50 talet?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Färg på lastbilar på Gp lasts åkeri malmö på 50 talet?

Inläggav han1964 » 13 feb 2010, 16:50

Hej
jag undra om någon vet vilken färg Gp last hade på sina lastbilar på 50 talet är det samma blå som dag?

mvh Hasse,s
han1964

Re: Färg på lastbilar på Gp lasts åkeri malmö på 50 talet?

Inläggav S-V L44 » 14 feb 2010, 07:25

Vid den tiden såg man ofta åkeriets bilar på gamla riks tvåan.
Under senare delen av 50-talet och början av 60-talet stod det ett par gamla Scania-Vabis boggiebilar, förmodligen LS20:or eller LS60:or och förföll tillsammans med mycket annat skrot vid den gamla vattendrivna kvarnen precis nedanför stationen i Saxtorp. Åtminstone en av dessa bilar kom från nämnda åkeri, men en dag var plötsligt allt borta. Tråkigt.
Men ett två- eller treaxlat släp med kapell från åkeriet användes av en lokal grönsaksodlare på nästan samma plats och detta släp kunde man se långt in på 80-talet (kanske än idag?). Släpet kanske var från 60-talet?
Om jag inte minns helt fel var färgen väldigt mörkt blå, näst intill svartblå. Om det är samma kulör som idag kan jag inte svara på. Man måste nästan ha fordonen bredvid varandra för att kunna avgöra det. Färgen var homogen, inga krusiduller som idag. Möjligen var t.ex. kylarmaskeringen mörkt röd och skärmarna svarta. Det minns jag inte.
Loggan var ju annars det man mest lade märke till.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav han1964 » 14 feb 2010, 12:12

Hej
tackar för inlägget angånde färgen , jag undra om det är någon som vet något om Gp lasts faun drag bil två axlad av 54 årsmodell som hade en treaxlad amerikanks stridvagnstransportvagn . detta fordon kunde man se på deras gammla hemsida , man har hade även en engelsk lastbil som hade en två axlad låg lastare släp .
jag skulle gärna bygga dessa i modell bara man hade foto .
han1964

Inläggav Per Thomson » 14 feb 2010, 20:08

När infördes färgkombinationen mörkblå och turkosblå?
Jag tror den kom redan på 60-talet. Idag finns lite av de färgerna också i kombination med vitt - något vitt inslag fanns inte med på 60 och 70-talen vad jag vet. Det är synd att de inte fått in något fotogalleri på hemsidan under rubrik Historia.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 27 dec 2012, 12:14

Under historikfliken på GP-Lasts hemsida visas en bild på företagets samtliga fordon uppställda år 1958.
http://www.gplast.se/presentation/Historia.aspx
Klicka sedan på "Nu och då".
Tyvärr är bilden liten och med dålig upplösning.
Trots detta kan man skönja både Scania-Vabis och Volvo i fordonsflottan. Det var dessa av åkeriets bilar som man såg längs riksvägarna på den tiden.
Men bilen längst bak i första ledet (försedd med grävmaskinstrailer och placerad rakt under Koppartrans-cisternerna) ser definitivt annorlunda ut. Bilen ser ut att vara frambyggd och hytten ser betydligt högre än hytterna på de mer "normala" långtradarekipagen.
Är det en International RDC, SC eller motsvarande eller är det ett helt annat fabrikat? I så fall vilket?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 27 dec 2012, 12:40

Kanske man skulle kontakta GP-last och fråga om man fick kopiera originalet? De borde ju vara intresserade av att vara med på forumet. Någon som känner sig manad? Kanske de har fler historiska bilder.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 27 dec 2012, 23:57

S-V L44 skrev:Under historikfliken på GP-Lasts hemsida visas en bild på företagets samtliga fordon uppställda år 1958.
http://www.gplast.se/presentation/Historia.aspx
Klicka sedan på "Nu och då".
Tyvärr är bilden liten och med dålig upplösning.
Trots detta kan man skönja både Scania-Vabis och Volvo i fordonsflottan. Det var dessa av åkeriets bilar som man såg längs riksvägarna på den tiden.
Men bilen längst bak i första ledet (försedd med grävmaskinstrailer och placerad rakt under Koppartrans-cisternerna) ser definitivt annorlunda ut. Bilen ser ut att vara frambyggd och hytten ser betydligt högre än hytterna på de mer "normala" långtradarekipagen.
Är det en International RDC, SC eller motsvarande eller är det ett helt annat fabrikat? I så fall vilket?

// Kjell N

Kan det vara en Mercedes av LP-typ eller rentav en Engelsman. I Sverige vid denna tid var det väl bara Boliden som hade International av bulldoggstyp om årtalet är 1958? Bilen är ju rätt hög så en Jänkare ligger nära till hands men å andra sidan var de Engelska frambyggda bilarna inte så låga. De var nog huvudet högre än Volvo och Scania-Vabis, åtminstone vissa av deras modeller.
Annars är fotot superintressant.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav han1964 » 28 dec 2012, 08:47

Hej
Det lilla jag kan om detta åkeri är att bilen ni undra över måste vara deras FAUN l8 från 1954 de hade också en engelsk fram byggd AEC
släpvagnar till dessa dragare var en dyson 50 ton stridsvagnsvagn också denna släp på bilden som jag ej något om .
M.v.h Hasse.s
han1964

Inläggav olle i skogen » 28 dec 2012, 13:36

Bild
Hittade en bild i datorn som jag funnit på nätet för längesedan.
olle i skogen

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2012, 11:19

På den här bilden har det turkosa hunnit ge avtryck redan, se grillen. Fin bild förresten. September månadsbild för 2013 i Stefan Anderssons kalender syns två LBS-ekipage som endast har den svartblå färgen förutom det röda undertill. Det är så jag minns färgerna. Går man tillbaks något år ytterligare så hade man dessutom sluppit de gula plast-presenningarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 13 mar 2013, 21:53

han1964 skrev
...Det lilla jag kan om detta åkeri är att bilen ni undra över måste vara deras FAUN l8 från 1954 .......

Åkeriet hade mycket riktigt en Faun L8 ZF årsmodell 1954 med chassinummer 0117-681 och registreringsnummer M9556.
Bilen var fyrhjulsdriven med tvillingmontage på bakaxeln och hade en totalvikt på 8780 kg.
Enligt reghandlingen var bilen uteslutande ägnad som dragfordon.
Bilen avregistrerades i september 1968.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 18 jun 2014, 01:09

Här är ytterligare en färgbild av ett ekipage från ungefär samma tidsepok som Volvon ovan.

HSW503 - Scania LBS141 - GP Last Malmö.JPG
HSW503 - Scania LBS141 - GP Last Malmö.JPG (215.51 KiB) Visad 16978 gånger

Ett genuint 1950-talsfoto avslöjar, trots att bilden är svart/vit, att bilarna nog var helt mörkblå/svartblå. Det är också den personliga minnesbild jag har av bilarna från den tiden.
Bilden är erhållen av Fredrik Klint. Bilden är tagen någon gång mellan augusti 1952 och mars 1959 då bilen avyttrades. (Bilen gick sedan några år i Trelleborg och skrotades i december 1964.)
Är det någon som vågar sig på en gissning angående hyttillverkare? Kan det vara Gladsax?

M19875 - Scania-Vabis LS65 HS - 1952 - Ch # 85298 - GP Åkeri Malmö - (LR - Från FK).JPG
M19875 - Scania-Vabis LS65 HS - 1952 - Ch # 85298 - GP Åkeri Malmö - (LR - Från FK).JPG (146.5 KiB) Visad 16978 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2014, 11:08

Härlig bild, styckegods i botten och grönsaker ovanpå. Inga lastpallar och truckhantering här inte.

Hyttfabrikat ja, hade inte Gladsax tak av pergamoid eller vad den vävtypen heter? På denna bild verkar det som att taket är av plåt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack