Hjälp! Min Hiab lyfter knappt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjälp! Min Hiab lyfter knappt

Inläggav Thomas_b » 06 jun 2014, 19:53

Har en scania L50 med en hiab 550 eller 650 (vet inte hur man ser skillnad på dom).
Jag hade bilen utlånad förra helgen och nu lyfter den knappt sig själv, det går otroligt sakta när man drar i spaken till bomen kanske det kallas? -den stora kolven som sitter längst in på kranen. Den läckte också olja från kolven som ligger precis bakom hytten som jag antar går till svängen? Drog åt dom två skruvar som sitter på den kolven så blev det nästan tätt.
Vad kan det vara för fel?

Mvh Thomas
Thomas_b

Re: Hjälp! Min Hiab lyfter knappt

Inläggav flak » 07 jun 2014, 00:01

Antar att du menar svängkolvarna och då är det troligtvis tätningarna på svängcylinderna som spökar, (läckaget) men att kranen inte vill lyfta som normalt tyder också på att tryckbegränsningsventilen fått sig en känga......någon har lyft lite för tungt eller möjligtvis så har kranen som är gammal blivit murken med åren och packningar och ventiler samt oljan är så att säga inte helt 100% för tung lyft.
Mät trycket med manometer och ska visa det 160 på kran 550...och 180kp/cm2 på 650 när och om tryckventilen utlöser
Lågt tryck ger låg lyftkraft.....
På frågan vilken kran så ska det sitta en typskylt nere på kranfoten på höger sida emot flak/påbyggnad.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Kjell T » 07 jun 2014, 10:08

Skillnaden mellan HIAB 550 och 650 ser man på utskjutet. Det är oval form på utskjutsdelen på 550 och rektangelformad på 650. Räckvidd är totalt fem och en halv meter för 550 och en meter mera för 650, undantag för 650AW som har flera utskjut och därmed längre räckvidd.
Kjell T

Inläggav Thomas_b » 25 jun 2014, 20:53

Tack för tipsen.
Visade sig att han hade knäckt påfyllnadsröret när han vek ihop kranen, så vatten tagit sig in i systemet. När oljan ser ut som gräddkola är det inte så konstigt att den inte lyfter. Svättsat ihop anslutningen igen och bytt olja ett par gånger och nu fungerar den utmärkt igen

Mvh
Thomas_b

Återgå till Allmänt Veteransnack