Det gamla registreringsdokumentet som "Flak" visar avser nog ingen avkapad Scania-Vabis dels med tanke på att tjänstevikten är angiven till 750 kg (ett släp baserat på en rejäl lastbilsram och bakaxelklump väger nog lite mer än så) och dels att däckdimensionen är 7.50x16 (som jag inte tror satt på någon Scania-Vabis någonsin).
Annars är det riktigt att avkapade lastbilsbakdelar inte bara användes till traktorvagnar (vilket nog ändå var vanligast) utan även som lastbilssläp.
Det finns åtskilliga exempel på detta.
Då återstår att försöka luska ut vad S V står för?
Jag vet inte om denna jigg med registreringsnummer GBK125 är baserad på en f.d. lastbil, men Håkantorps Vagnfabrik var slutstation för mängder av utrangerade lastbilar från västra Skåne som kapades till släpvagnar. Jiggen är för övrigt fortfarande inregistrerad och ägs av Sture Nilssons Åkeri i Höör. Det är kanske någon som kan kolla om ursprunget är en gammal lastbil eller inte?

- GBK125 - Håkantorps Vagnfabrik - 1973 - Ram # 867 - Kort 1a - Släpvagn.JPG (170.75 KiB) Visad 7818 gånger
På Håkantorps Vagnfabriks tomt stod åtminstone fram till mitten av 1970-talet massvis av avkapade framdelar av många olika lastbilsmärken. Synd att man inte plockade fram kameran och tog några foton. Där fanns många framdelar av lastbilar man tidigare sett ute i trafik och man blev lite vemodig när man bara såg framändan och hytten.
// Kjell N