Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Per Thomson skrev:Först 1966 höjdes hastigheten för bil + släp till 70 km/h. För trailer (påhängsvagn) gällde tidigare samma hastighet som för lastbil utan släp, dvs 70 km/h. År 1965 åkte jag fast för fortkörning med bil o släp i Skåne, det var polischefen i Eslöv som med sin fjällko-målade Porsche hade gömt sig tätt bakom släpet och följt efter, han påstod att jag hade kört 75 km/h mot 50 tillåtna, det stämde säkert.![]()
Lite övrig kuriosa:
Olof Palme tillträdde som kommunikationsminister 1965. Även längdbegränsningen 24 m infördes under hans tid som kommunikationsminister, EG krävde att vi skulle ha 18 m som max längd, trafiksäkerhetsrådet föreslog 22 m medan Palme lyssnade till den svenska industrins resonemang om att vårt land med dess långa transportavstånd borde ha fordon som kunde lasta 3 st ISO 20 foots containers. 22 m längd och 3 st 20' -containers hade inte varit något problem med frambyggda bilar men vid den tiden bestod fordonsflottan enbart av "nos-bilar" med några få undantag. Dessutom hade man längre dragstänger på släpen, kanske mest för att klara utskjutande last på bilen men kanske också för att de ansågs lättare att backa med.
År 1975 först antogs 10/16 ton axel/boggitryck som allmän norm på det svenska vägnätet.
sverker skrev:Trailer+släp var väl 40 km/h fram tills 25,25m-ekipagen blev tillåtna, och är fortfarande för de som inte uppfyller de kraven.
Z 1578 skrev:Du ser ju så ung ut på bilden!
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster