Vindrutetorkare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vindrutetorkare

Inläggav Bengt Gustafsson » 17 apr 2014, 11:26

Jag har på flera gamla bilder sett att de frambyggda 110:orna och 140:orna har den mittre torkararmen bortplockad.

Vad var orsaken?

Ansågs det att två torkare gav tillräcklig siktyta?

Besparing; alltså att bara behöva byta två blad i stället för tre?

För klen torkarmotor och/eller dito länkage?

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Re: Vindrutetorkare

Inläggav gunnilse » 17 apr 2014, 12:20

Vill minnas att motorn brann om man glömde de på en stund å bilen stod still
gunnilse

Inläggav Malte. E » 17 apr 2014, 15:23

Hej !
Kan inte erinra mig att någonsin haft besvär med just dessa torkare, sämre var det med torpedbilarnas torkare. Därför: gissar på alternativet sparsamhet, OCH den
mänskliga bekvämligheten. det kan ibland vara lite trixigt att byta blad. Att en motor brann har jag inte heller upplevt på dessa biltyper.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E

Inläggav herrstina- » 17 apr 2014, 19:32

Jag instämmer med föregående talare, jag har haft några sådana bilar och när jag jobbade som mek var det en mycket vanlig bil. Där var inte mer problem med torkarna än på andra bilar.
Det var bara en smal remsa i mitten som inte blev torkad om den i mitten saknades så det var nog spariver som var orsaken.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bengt Gustafsson » 18 apr 2014, 08:15

Stort tack för svaren!

Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav herrstina- » 18 apr 2014, 09:08

Det är bara själva armen med gummiskrapan som brukar saknas, lagringen i karossen måste finnas kvar för att länkaget ska fungera.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bengt Gustafsson » 18 apr 2014, 11:08

herrstina- skrev:Det är bara själva armen med gummiskrapan som brukar saknas, lagringen i karossen måste finnas kvar för att länkaget ska fungera.

Stina.

Ja, att det är så syns på en del av bilderna.

Bengt
Bengt Gustafsson

Inläggav gunnilse » 18 apr 2014, 21:18

Om man nu ser Volvos modeller F7-F16 är det annat svepmönster på dessa för där har jag då aldrig sett två torkare jämfört som med trådens fråga..
gunnilse

Inläggav Bengt Gustafsson » 19 apr 2014, 13:05

gunnilse skrev:Om man nu ser Volvos modeller F7-F16 är det annat svepmönster på dessa för där har jag då aldrig sett två torkare jämfört som med trådens fråga..

Nej, inte jag heller. Bara på 110/140 och möjligen någon bil ur 1-serien.

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav herrstina- » 19 apr 2014, 16:59

Alla ur 1 serien, dom har samma hytt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bengt Gustafsson » 20 apr 2014, 17:01

herrstina- skrev:Alla ur 1 serien, dom har samma hytt.

Stina.

Yepp, samma hytt är det.

Vad jag menade var att de gamla bilderna med "tvåtorkarbilar" visar just 110/140-serien. Ursäkta otydligheten.

Bengt :)
Bengt Gustafsson

Inläggav Thomas Almen » 20 apr 2014, 18:22

På mina nordliga breddgrader var det vanligt att mittentorkaren plockades bort på dessa modeller. Vid snöfall på vintern var det inte ovanligt att a) motorn brann upp, eller b) länkaget passade på att dela på sig. Dom flesta ansåg att det fick räcka med 2 torkare, för det är lagom skoj att bli utan torkare när man bäst behöver dom. Ett knep som vi använde när vi körde över fjället, var att plugga raden av defrostermunstycken på Scania.Vi använde vanliga korkar för flaskor Med kall vindruta fastnade inte snön så lätt, å sikten förbättrades.
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 21 apr 2014, 08:35

Thomas Almen skrev:På mina nordliga breddgrader var det vanligt att mittentorkaren plockades bort på dessa modeller. Vid snöfall på vintern var det inte ovanligt att a) motorn brann upp, eller b) länkaget passade på att dela på sig. Dom flesta ansåg att det fick räcka med 2 torkare, för det är lagom skoj att bli utan torkare när man bäst behöver dom. Ett knep som vi använde när vi körde över fjället, var att plugga raden av defrostermunstycken på Scania.Vi använde vanliga korkar för flaskor Med kall vindruta fastnade inte snön så lätt, å sikten förbättrades.

Jag är benägen att hålla med dig Thomas, det var inte alltför sällsynt det du beskriver.
    Sjömannen
sjömannen

Inläggav Bengt Gustafsson » 21 apr 2014, 09:17

Thomas och Sjömannen; mer fakta i målet. Tack!

Mycket intressant att få veta orsaken till ett visst fenomen. Och det får man alltid här på forumet! :D

Vänliga veteranhälsningar
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav sjömannen » 21 apr 2014, 20:00

Jag har vart ute för såväl brunnen motor som länkhaveri, med 3 torkare (141:or), vill minnas att länkhaveri överlag hände oftare än brunnen motor. Om det berodde på utslitning eller 3 blad ska jag låta vara osagt, men efter reparation har det sedan blivit 2 st. i förebyggande syfte. Men å andra sidan- om bilar börjat rulla 60-100 tusen mil är det väl kanske dags även för "fösarna" att tröttna, oavsett med 2 eller 3 blad. Vet att jag vid ett tillfälle fått dra ett rep runt torkararmarna och sedan genom hytten med rutorna tillräckligt nedvevade sitta o dra dom fram o tillbaka för att kunna se skapligt. Att täppa igen defrosterhålen va ett trick för att få sval ruta o därmed slippa få fösarna fulla me snö o is o gå tungt,,,själv hade jag "dankar" -utmärkta till detta ändamål.. Att motorerna kroknade om man glömde dom på som Gunnilse skriver, har jag hört talas om vid flera tillfällen, men dock aldrig upplevt. Men,,,det slog aldrig fel,,dom gav alltid upp när man behövde dom som bäst

Sjömannen
sjömannen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack