Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav Lars-Gunnar » 06 mar 2014, 00:05

herrstina- skrev:Vilken planet bor du på?

Större delen av de där vägarna fanns före kriget, syftet var en kombination av att skapa arbetstillfällen och förbereda för truppförflyttningar.
Dåren Hitler hade faktiskt ganska många bra ideer inledningsvis, lågpriskryssningar till folket, lågprisbilar till alla, semesterparadiset Prora på Rügen och så Autobahnnätet som skulle ge bra kommunikationer inom landet med bla. expressbusslinjer.
En hel del av detta kan antas ha varit i röstfiskesyfte, ett mönster som vi kan se även i modern tid.

Av någon anledning förlorade han i likhet med de flesta övriga i sin bransch all kontakt med verkligheten och spårade ur fullständigt under senare delen av sin karriär.

Stina.

På planeten Jorden.
Intresse: att läsa om andra världskriget som slutade fyra år före min födelse.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 06 mar 2014, 10:25

Reid Hulting skrev:Bara för att vara lite petig, men BRD var det väl :mrgreen: .

Reid.

Så de kan bli, rätt ska vara rätt, tack. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 09 mar 2014, 00:48

Appropå Tankshein ,BRD och Trawemunde,är det nån av Forumets medlemmar som kommer ihåg "5 Markaren", en Tullare på sent 70 och tidigt 80 tal,som gick omkring med tumstocken och gjorde mätningar av diesel i Trawe? Han var inte sen att tala om, ifall du låg på gränsen eller lite över tillåten införselmängd av diesel, att han kunde tänka sej se mellan fingrarna om han fick 5 Mark!!! Därav namnet " 5 Markaren"!! Har funderat på hur många såna det funnits efter alla gränsövergångar i BRD och om alla körde på samma summa eller kanske högre?? Dom måste ha tjänat grova pengar, förmodligen mera än den lön dom fick av BRD-Tullen? Tänk bara i Trawe en Söndagkväll runt 22.00, när alla stod i kö och skulle igenom Tullen och ut på Autobahn,den som då inte betalade 5 Mark, fanns inte! Så den Skitstöveln (5 Markaren) måste blivit förmögen om han inte blev avslöjad?? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2014, 19:47

Skulle tro att alla tullarna var med på detta men att en utsågs till att uppta "kollekten" som sedan delades lika.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Bättre förr?Tiden går minnen består???

Inläggav 30Fredrik » 14 jan 2016, 05:38

Hej alla Forumbekanta! Så här på ålderns höst så har man gått om tid att tänka tillbaka om allt man som chaufför har varit med om +utsatt för av tullare+poliser och andra myndigheter i Sverige + Övriga Europa på 60-70 och 80talet, undrar om någon annan yrkesgrupp skulle ha funnit sej i det vi alla var i stort sett tvugna att göra för att få transporterna att fungera, speciellt då du var bakom den gamla "Järnridån", där det då inte fanns fungerande telefoner (oftast inte).Blev du sen utsatt för mer eller mindre utpressningsförsök av DDR-Tjeck-Ungerska Poliser gällde det att va uppfinningsrik och ha tålamod och kunna vänta ut dom och som absoluta sista utväg sticka åt dom något som inte gick att få tag på bakom "Järnridån". Ska dra en kort historia från början av 80 talet så ni förstår vad jag menar! Var på gång söderut med en av Stjärnas trailers(Stjärnströms åkeri, Nykvarn)lastad med rostfritt stål till Irak (Bagdad), omlastning i Istanbul på Turkiska Tonkas för transport till Bagdad. Körde på i god fart på motorvägen mellan Brno och Bratislava, försommar och fint väder, allt var positivt tills jag blev invinkad av Tjecksnutar på en parkering ungefär 30 km innan Bratislava. Då började den vanliga showen "Pass Bitte" hånlog den med eklöv på axelklaffarna. Sträckte ut Passet och väntade på deras nästa drag. Det kom omgående " Får jag se dina färdskrivarblad" sa Eklövet!! Räckte ut bunten med blad och väntade. Dom stod bakom trailern och diskuterade, förmodligen vad dom skulle hitta på för jävelstyg!! Eklövet kom fram och sa att jag hade kört för fort " Det måste jag väl begripa att man inte fick fara fram i den hiskliga farten av 80km på Tjeckiska vägar, Nej här skulle det bli svåra bötesbelopp!!! Satt lugnt kvar och bad att få se på bladen. Vi ett par tillfällen hade det gått omkring 85km sen var det 80km som gällt!!! Efter att ha fått tillbaka bladen av Eklövet, så skulle han ha 100 D-Mark i böter, varpå jag började protestera å det högljudaste "Det var det j-ligaste, stjäla pengar av en stackars Chaufför" sa jag högt och tydligt! Skulle man inte kunna nöja sej med 2 askar Marlboro cigaretter+2 BIC gaständare?? Sånt var hårdvaluta bakom Ridån! 10 Minuter senare med Passet i TIR-Väskan och 2 paket Marlboro+ 2 BICtändare kort brummade jag vidare mot Turkiet! Ett klipp från en utlandschaufför liv på 80-talet!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2016, 13:36

Stort Tack för de funderingarna och berättelsen. Känner igen mig även fast jag höll på med öst-fart endast några få år under 60-talet. Svensk export har nog till stor del varit beroende av vår yrkeskår än vad allmänheten kan föreställa sig. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack