Gamla godingar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Gamla godingar

Inläggav Per Thomson » 08 mar 2014, 22:05

Malte. E skrev:
- - -

Faktum är dock att det användes i mindre snälla syften.
Malte E.

Aha. det trodde jag inte, för det var ju egentligen en ganska smart lösning i mina ögon. Varför behöva kränga presenningar av och på med ihopvikningar på marken och återlyft upp om det inte behövdes? De som ironiserade över denna smarta lösning ville väl bara skryta med att de hade turen att ha sådana uppdrag som gjorde det möjligt att ha riktiga kapell. Hade man stycke eller paketerat gods i båda riktningar var det ju naturligt att man satsade på ett riktigt kapell eller ett riktigt skåp. Hade man däremot gjutsand eller traverssgods i ena riktningen och ibland turen att få returgods av blandat slag var smålandskapellet en genial lösning i mina ögon.

Smålandskapellet var ett viktigt steg för dåtidens chaufförer och fåbilsåkares ansträngningar att minska det ohumana slitet med lyft av tunga stela presenningar för att inte tala om att balansera påläggning av dessa på vinglande och osäkra underlag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Malte. E » 08 mar 2014, 22:25

Smålandskapell och koreaner.
Ett missförstånd Per ;
Det var uttrycket koreaner som brukade användas i nedsättande syfte !
hälsningar
Malte E.
Malte. E

Inläggav faun v12 » 08 mar 2014, 22:28

I mina hemtrakter,Karlskoga och Degerfors,var tattar stången,ännu ett namn,mycket vanliga tack vare alla stål lass och armeringsjärns lass som gick ut från Degerfors och Bofors bruken.
faun v12

Inläggav Per Thomson » 08 mar 2014, 22:51

Det var bra att det belystes att omnämningarna av denna idé kunde vara nedlåtande, tror faktiskt att jag till o med börjar minnas det Malte, om det inte hänt hade jag inte fått möjlighet att förklara Smålandskapellets förtjänster.

Kenneths (Faun V12) exempel är mycket talande. När jag började köra på Skåne från Västmanland hade jag (1963) en LS76:a med 3-axligt Skänningeskåp. Skåpet var alltid besvärligt att få lastat med vanligtvis stål (Fagersta), bilen var däremot helt öppen. Bilen reserverades därför för traversgods som inte kunde lastas på annat sätt. Ett smålandskapell hade varit förträffligt på den bilen och skulle ha minskat slitet med presenningar och rep. Att vi hade ett skåpsläp berodde på att det huvudsakliga godset som gick att få på returen var grönsaker från Hälsingborg (obs ä) till Västerås och den typen av gods krävde skåp på vintern. Ibland är inte godsslagen helt lätta att kombinera på tur och retur.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 08 mar 2014, 23:11

Koreaner,,-men var det i elakt syfte egentligen? Vet inte varför de kalla(de)s så,,,men när jag började, så var alla R-bilar Koreaner, men aldrig reflekterat över det som elakt...sen har de hängt med genom åren. Används inte utrycket idag? Förr var det vedertaget.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Åkarns Kalle » 08 mar 2014, 23:57

Själv håller jag med Almén de var nog luffarkapell som var namnet som användes i den här trakten

Tror att far hade ett sådant på Bedforden men är inte säker.......

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Vågert » 09 mar 2014, 00:17

56.jpg
56.jpg (103.64 KiB) Visad 18539 gånger
Är det ett sånt här ni menar.
Smålandskapell eller luffarkapell,praktiskt var det i alla fall sand till Gävle plåt från Borlänge inga problem.
Notera att bilen var R-reggad. R5201
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Thomas Almen » 09 mar 2014, 00:22

Precis Vågert!. Osedvanligt snygg bild för övrigt :D . Btw, (vilket betyder by the way ren datorsvenska), så har mina 2 systrar emigrerat till Väster-Götland. jag lär få det hett om örona om jag börjar kalla dom Koreaner.....
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 00:23

Japp....eller koreakapell :lol: ,men,,,vem tog sand i Gävle? -Vet att man körde till Sandvikens Jernverk, från Baskarp i vanliga inrikes bilar , på Bilsped,,,o skottade av sanden.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav faun v12 » 09 mar 2014, 00:24

Ekshärad Lecab 443.jpg
Ekshärad Lecab 443.jpg (185.88 KiB) Visad 18536 gånger
Vill illustrera ämnet med en bild tagen vid Bofors station .
faun v12

Inläggav Vågert » 09 mar 2014, 00:30

58.jpg
58.jpg (137.61 KiB) Visad 18536 gånger
Kommer inte ihåg men ett gjuteri med namnet Ohlsson var med vet jag.
Bilden är på min fars bil,jag körde då min Volvo Viking A-traktorreggad fortfarande.
En bild på den.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 01:01

Vågert,,,en sak slog mig,(ursäkta att jag gled ur ämnet)-med den tidens tillstånd, (som på vissa orter va omöjliga att få),,men-kunde man köra med R reggad bil och lasta i F-län,till X-län för att sedan lasta i W län till ? län-utan att betraktas som olaga yrkesmässig trafik?-Notera att jag inte har några som helst moraliska aspekter,jag var f.ö.svartåkare själv ett antal år,då det var enormt svårt,snudd på omöjligt att få tillstånd, då ortens storåkare alltid la in veto, då ansökan Kungjordes i tidningen Men vill minnas det fanns kriterier av den typ jag nämner. Försöker enbart fräscha upp minnet.

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 01:03

Vågert skrev:
58.jpg
Bilden är på min fars bil,jag körde då min Volvo Viking A-traktorreggad fortfarande.
En bild på den.

Skoglund- Olsson?

Sjömannen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 01:07

Vågert skrev:
58.jpg
En bild på den.

Du ser nöjd ut... :D

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Malte. E » 09 mar 2014, 08:44

Ämnena smålandskapell och koreaner,
gav onekligen upphov till intressanta utvikelser. Vad det förstnämnda beträffar, kan inte erinra mig om jag någonsin hanterade ett sådant, men betvivlar inte för ett
ögonblick att de var ganska lätthanterliga och praktiska. Därtill kom att en helt vanlig presenning duger. Nackdelen är i så fall att volymen kan vara otillräcklig. Det du
nämner Per om traverslastning och ömtåligt gods, de nackdelarna var tänkt att skåpen med skjutbara tak skulle överbrygga? Har inte själv haft något sådant, men vill
minnas att de som hade, de klagade på att taken kunde vara svåra att skjuta i vissa fall, ibland närmast omöjliga.
Vad säger läsekretsen om dessa omdömen?
Slutligen, uttrycket "koreaner" skulle närmast antyda att dessa gav ett "bonnigt" intryck, kopplingen till Korea förstår jag inte alls.
Ungefär som att stockholmsåkare och dito chaufförer använde uttrycket "jeevla bonndreengar om oss andra. Åtminstone när vi var utom hörhåll.
Å andra sidan var vi inte alltid så snälla heller.
Malte E.
Malte. E

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack