Januarimorgon mitt i veckan, hade kämpat mig ner från Södertälje till Trelleborg under natten med duktig förkylning. Kör ombord åket och avtalar riktigt noga med befälet att jag måste till apoteket (jourapotek) strax intill. Jo, vi väntar tills du kommer, inga andra med färjan än än 5 eller 6 lastbilar denna avgång. Vad händer, jag är tillbaks några minuter före avgångstid men ser att färjan redan glider ut. Ingen person inom hörhåll syn till. Springer till biljettkontoret, ingen där mer än en städare, frågar var finns folket? De har gått och fikat tillsammans med med hamnpersonal och tullare. Detta var tydligen den vanliga traditionen i Trelleborg i och med en färja seglat iväg.
Efter att ha förklarat läget och att jag hade nycklarna till bilen ombord blev det mycket olika idéer om vad som kunde göras, bl a flyg till Hamburg. Man beslutade i vart fall till sist att stoppa färjan och låta lotsbåten ta mig ut till den. Färjan hade hunnit så långt ut på sjön att den knappt syntes innan den blev stoppad. Nåväl, efter andra försöket lyckades jag få grepp om repstegen de hade hängt ut. Väl ombord gick jag in i restaurangen till de andra chaffissarna som bäst diskuterade vad det kunde vara för fel på båten eftersom den låg still. De trodde mig inte när jag förklarade att den väntade på mig, jag har precis klivit på

De trodde det var ett plumpt skämt varför en ordentligt sur begav sig upp till bryggan för att kolla sanningshalten.