körstoppen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

körstoppen

Inläggav sjömannen » 28 feb 2014, 16:27

Vet inte om de blev rätt me en ny tråd till detta,,(,annars får väl "moderaterna" ändra :lol: ) men, hur många minns körstoppen vi hade en gång i tiden?, Undrar om inte lastbilsbranschens fiende nr 1 Lennart Öjesten på Expressens hatkampanj mot långtradartrafiken va det egentliga upphovet till dessa tokerier. Han förde ju ett personligt krig mot hela kåren, och skrev spaltkilometer om alltifrån "kompiskörning" till "livsfarligt att köra förbi" o.s.v. Vill minnas det kan ha varit typ 74-76, när det började. Men glömt när man la ner det. Om mitt minne är någorlunda, var stoppen fre 18-24 sen minns jag inte tiderna lör-sön. De va väl snudd på att man bara fick åka på 3 siffriga väg nr . Vet i alla fall att i slutet, innan man skrotade hela grejen, va att det blev "fritt" norr om Ö-vik. Kommer i oxo ihåg att de va ett j-a tassande på småvägar för att ibland hitta nån bro me låga tryck som man "tvingades" passera- De va väl oxo i denna tid vi åkte med skyltar bak på släpen med text" Låt oss vara vänner i trafiken" samt "Allt som produceras måste transporteras" .Minns ni? Redan då utan EU hade vi stollar som beslutade.

Sjömannen
sjömannen

Re: körstoppen

Inläggav herrstina- » 28 feb 2014, 19:34

Jag tror att stoppet varade till 22.00 på fredagen, hur tiderna var på helgen minns jag inte mer än att kl 22.00 på söndagen, då bar det iväg.

Alla bilar körde till huvudstaden och var framme runt 06.00 på måndagsmorgonen, alla kan ju räkna ut hur mycket sömn det blev den natten.

Undrar om det finns någon sparad statistik som visar hur många som somnade bakom ratten det kommande dygnet?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 28 feb 2014, 21:21

Berodde inte stoppen på bensinkrisen och mellanösterkriget?

Tror inte det vart Öjesten som låg bakom utan regeringen men kan tänka mig att snubben myste.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 28 feb 2014, 21:31

Det där hade inget med oljekris att göra. Precis som vår nuvarande infrastrukturminister ville man till varje pris undvika att de stackars personbilisterna blev sittande bakom rykande, st(i)ånkande lastbilar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lasse G » 28 feb 2014, 21:50

Om jag minns rätt så var det till en början 16.00 - 22.00 första tiden. Gällde alla E-vägar och riksvägar 1- 80. Sedan "lättade" man lite på det och undantog motorvägar och vi fick börja köra 20.00. Satt många Fredagar på Lunda och svor över dessa husvagnsdj--ar och inte minst Herr Öjersten. Hade inget med någon oljekris att göra vad jag minns.
Lasse G

Inläggav Thomas Almen » 01 mar 2014, 11:56

När man hade fredagslastat husvagnar i Dorotea, å skulle hem till åkarn i Hackås, så körde man först RV 88 ner till Östersund, därefter E 75 till Brunflo. Sista biten gick på Rv 81. Från Östersund till Brunflo skulle det egentligen vart stopp, men nån begåvad kollega kom på att fråga vad som gäller när vägen har en "hänvisningsskylt" (streckad ram) till Rv 81?. Ja, då räknades även E 75 som Rv 81, så därmed slapp man stå 2-3 timmar i Östersund. Bilen skulle som regel iväg även på fredagkväll, annars hade den lika gärna kunna stå i Ö-sund över helgen.
Thomas Almen

Inläggav lokförare » 01 mar 2014, 23:19

körstoppen gällde fredagar och söndagar
det var för svensson skulle ut och köra
det var i anslutning till semester och
om det möjligen någon storhelg
lokförare

Inläggav Per Thomson » 03 mar 2014, 18:13

Körstoppsidén var antagligen "importerad" från väst-Tyskland som hade det sedan tidigare och Öjesten hade säkert stor skuld till det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack