Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav herrstina- » 27 feb 2014, 10:58

Anders Ason skrev:Kul med referat från den gamla goda tiden. När jag körde var det nästan alltid i lokaltrafik. Började tidigt med fruntimmer så det gick ju då inte att köra långtrad och vara borta :mrgreen:

Jodå, det går att kombinera. Man får testa sig fram, till slut hittar man en som fungerar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 27 feb 2014, 21:25

Har väl kanske inte varit världens lättaste att leva med genom åren, men det går :wink: 8) .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 27 feb 2014, 21:32

Ehhh.. en bil?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav sjömannen » 27 feb 2014, 21:33

30Fredrik skrev:Bättre förr? Ja åtminstone beträffande maten efter vägarna, tänk så många fina Långtradarställen som fanns då! Och dom flesta hade nattöppet, man kunde komma både sent och tidigt på morgonen och få både mat och kaffe + ett vänligt bemötande av den ofta kvinnliga personalen, vanligen kände man dom efter många besök!! Usch och tvi för snusket på Mc Donalds, Sveriges största mcklubb?? Mina favoriter bland Långtradarfiken från förr är och var, Gryttjom, BPgryttjom och Signes fina snitzslar med stekt potatis, jum,jum, Hasslerör(Såg att nån har satt grävskopans tänder i gamla fiket när jag for förbi där i november, alltså slut på den epoken) Rattugglan, fortfarande igång och jag tror att dom har nattöppet, jäkligt bra mat+rabatt för chaufförer, Pärlan i Ödeshög, kan va trångt men det brukar ordna sej med p-plats, ganska bra käk+ rabatt och framförallt nattöppet och dagens dygnet runt!! Legendariska Dockstabaren, ej längre nattöppet men fortfarande skapligt käk och åxå fri dusch, heders åt sånt!! Ja listan kan göras lång över skapliga ställen från förr och nutid, så fortsätt att skriv om era favoriter!! Förresten försök få duscha gratis MC donalds, skulle inte tro det va??? MVH. 30 Fredrik

Jodu Fredrik, de fanns bättre o sämre, Ett ställe jag hamnade ofrivilligt ett antal ggr var,(inte riktigt säker) men tror de va en Esso tapp i Herrljunga, som va ganska sjysst,,anledningen till de besöken va att man hann inte längre på fredagkvällar när man for från Göteborg p.g.a det förb-e körstoppet vi hade en period. Hassle va ju helt ok o lätt o parkera,vilket kan va nog så viktigt.Va du aldrig på Gamla Docksta? i byn, typ hemlagat, dessvärre fick man ju inte stå där på sluttampen, tror de va slutet-80 talet det tog slut - Jävre strax n Piteå va sjysst käk, dessvärre kunde man bli instängd av alla norskar på väg till o från Nordnorge, sova där va bara o glömma me 5-10 dånande frysaggregat runt ikring. Nalles fick gå an,stor park o många kolleger, fick väga upp "varuhuskänslan". Har för mig de fanns en Shelltapp i Väderstad med hyfsat käk. Ofikad behövde man dock aldrig vara,,ska roa mig nångång att räkna hur många man minns från Helsingborg till Luleå. Eller Gbg-Luleå.De torde bli ett antal.
Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2014, 21:52

Jodå, Shell-tappen, förresten var det en tapp? Ett just matställe i vart fall om jag minns rätt. Minns inte vad ställena hette mellan Linköping och kring Norrköping? Sjögesta och . . . ?

De som minner mig mest från de första åren är Barnarp, Vätternleden och Kånna söder om Ljungby bland de svenska stoppen. I Tyskland definitivt Mellendorf söder om Hanover och Denekamp innanför gränsen till Holland.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2014, 21:53

Reid Hulting skrev:Har väl kanske inte varit världens lättaste att leva med genom åren, men det går :wink: 8) .

Reid.

Den vackra damen som var med i Gävle?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 27 feb 2014, 21:53

Per Thomson skrev:Jodå, Shell-tappen, förresten var det en tapp? Ett just matställe i vart fall om jag minns rätt. Minns inte vad ställena hette mellan Linköping och kring Norrköping? Sjögesta och . . . ?

De som minner mig mest från de första åren är Barnarp, Vätternleden och Kånna söder om Ljungby bland de svenska stoppen. I Tyskland definitivt Mellendorf söder om Hanover och Denekamp innanför gränsen till Holland.

Rycklösa?

Sjömannen
sjömannen

Inläggav herrstina- » 27 feb 2014, 22:05

Utöver Mellendorf i Tyskland måste Haselünne (Eltern) nämnas. Även utan lastbil kör jag långa omvägar för att få käka där.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 27 feb 2014, 23:27

Per Thomson skrev:
Reid Hulting skrev:Har väl kanske inte varit världens lättaste att leva med genom åren, men det går :wink: 8) .

Reid.

Den vackra damen som var med i Gävle?

Jo, faktiskt sedan 46 år tillbaka :D . Beundransvärt. Det är ju knappt att man stått ut med sig själv så länge :roll: . Iallafal vissa mornar när man slänger benen över sängkanten.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav 30Fredrik » 27 feb 2014, 23:29

Men för tusan, Stina+Per! Vechta söder om Bremen, vet inte nu men så sent som 2004 ett toppställe vad beträffar käk+duschar, Tyskarna har överlag bra LKW-ställen! 30 Fredrik
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 28 feb 2014, 10:10

herrstina- skrev:Utöver Mellendorf i Tyskland måste Haselünne (Eltern) nämnas. Även utan lastbil kör jag långa omvägar för att få käka där.

Stina.

Ok, lärde aldrig känna några ställen norr om Mellendorf men då vet jag.
Sen kom jag ifrån vägarna redan 1970 så det finns nog flera ställen som jag aldrig lärt känna. Autobahn slutade utanför Bremen så skulle man till Holland var det bara vanlig landsväg med by-passager. Vid Nordhorn efter den vägen fanns ett bra ställe att äta. Vid ett tillfälle var stället abonnerat för bröllop men en av chaffissarna på Europatrailer (Ingvar, minns du?) lyckades ändå komma in och bli riktigt förplägnad med såväl mat som dryck - det gällde nämligen att ingen fick lämna festen före brudparet och det drog ut på småtimmarna. Den transporten blev duktigt försenad.

På tal om försening, jag hade en kille anställd (inte Kalle Bäck) som tog varannan resa åt mig. Vid ett tillfälle hade han i hem-lasten viktiga reservdelar till någon svensk pappersmaskin stod still. Bilen kom inte till Travemünde vid beräknad tid och efter två dygn hittade Polizei i Hamburg bilen på Reperbahn. Det var sista gången den killen körde åt mig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 28 feb 2014, 10:13

30Fredrik skrev:Men för tusan, Stina+Per! Vechta söder om Bremen, vet inte nu men så sent som 2004 ett toppställe vad beträffar käk+duschar, Tyskarna har överlag bra LKW-ställen! 30 Fredrik

Autobahn mot Ruhr över Osnbrück blev klar först vid slutet av 60-talet. Skulle man till Ruhr tidigare blev det via Hanover och Bielefeld.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 01 mar 2014, 00:40

Hej Per! Verkar som du har råkat ut för samma öde som drabbade Hasse Gustavsson, Hasse var som jag från Eskilstuna och körde ute för ASG Helsingborg över hela Europa, Han började i mitten på 50-talet och köra ute! I alla fall så hade Hasse skickat i väg en Chaufför med trailern lastad med en maskindel , en stor maskindel, hela trailern full, till Tyskland med färjan TT-Line till Trawemunde. Det fina var att lossningen var åxå i Trawemunde, närmare bestämt på Skeppsvarvet där, så att säja en drömlossning!! Men det tyckte inte Dyffe, chauffören, för han hade tagit färjan ner på Lördagmorron från Trelleborg och var alltså i Trawe på Kvällen! Han beslöt sej för att ta färjan tillbaka till Trelleborg igen och sen tillbaka igen med samma färja! Karln gick alltså inte av utan fortsatte att åka fram och tillbaka, kanon förstås, utan att veta var han var! Det gick så långt att ASG började söka efter bilen, för varvet hade ringt och ville ha maskindelen! Bilen stod parkerad utanför Kneipen där i hamnen, men Chaffisen satt proppmätt på färjan och for fram och tillbaka! Det löste sej till sist men nån mer resa blev det nog inte för den chauffören, vet att Hasse hade ett helsike att förklara för Helsingborgskontoret efteråt!! Ja,Ja, stackars åkare! MVH.30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Anders Ason » 01 mar 2014, 01:06

sjömannen skrev:
Per Thomson skrev:Jodå, Shell-tappen, förresten var det en tapp? Ett just matställe i vart fall om jag minns rätt. Minns inte vad ställena hette mellan Linköping och kring Norrköping? Sjögesta och . . . ?

Rycklösa?

Sjömannen

Rycklösa är ganska intakt och är ett boende för missbrukare numera.
    rycket3.jpg
    Jo, det är Riksettan som går förbi.
    rycket3.jpg (136.71 KiB) Visad 23917 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav sjömannen » 01 mar 2014, 15:14

Anders Ason skrev:
sjömannen skrev:

Rycklösa?

Sjömannen

Rycklösa är ganska intakt och är ett boende för missbrukare numera.
    rycket3.jpg

Där va de ja,,,,,mitt absolut första minne av ett riktigt tradarfik.

Sjömannen
sjömannen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack