Biltransport

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Biltransport

Inläggav Per Thomson » 26 feb 2014, 09:38

Även E4 genom Norrköping hade en liknande flaskhals. Där kom det automatiskt reglerade blinkljus i kombination med en varningsport men det fanns de som inte märkte någon av de varningarna.
Beträffande dom på Hissingen så minns jag en bulgarisk kyltrailer som blev öppnad som en sådan där konservburk med nyckel för att rulla av locket. :lol:

Själv var jag som 15-åring med att fastna i viadukten vid södra utfarten från Örebro. Vikingen var lastad med kartongpapper, rullar i två våningar på bilen och pallar på det två-axliga Arboga-släpet. Bilen stegrade sig först men på något konstigt sätt kom den igenom och vid nedslaget kom det ett antal pappersrullar som fortsatte förbi lastbilen. Släpets höjd var inga problem och otroligt nog gick det att fortsätta till slutdestinationen fast med decimerad last. Banjon blev nog ordentligt misshandlad för bakaxlarna inte i fortsättningen och Vikingen blev därför ersatt av en L75:a 1960.

527_IMG_5454_1.JPG
527_IMG_5454_1.JPG (146.89 KiB) Visad 15255 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 26 feb 2014, 10:05

Per Thomson skrev:Även E4 genom Norrköping hade en liknande flaskhals. Där kom det automatiskt reglerade blinkljus i kombination med en varningsport men det fanns de som inte märkte någon av de varningarna. ...

Platsen ser precis likadan ut fortfarande och där är också fortfarande, utan att det är E4, mycket tung (hög) trafik som passerar och det sker (också) fortfarande ofta att varningsljus och varningsport passeras och sedan in i bron.

Mina minnen från broar och viadukter är annars från Norrköping mot Stockholm och på gamla Riksettan. När man åkte med farsan o andra på långtrad på den ideligen s-fomade grusvägen där någon passage krävde backning och omtag. Körde vi tillräckligt sakta såg vi våra egna baklysen! (sades det - jag såg aldrig några :D

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav sjömannen » 26 feb 2014, 10:11

...........Jönåker,- Skillingaryd, Åstorp, Arboga, Sala, Skåre
Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2014, 19:49

Lerbäck mellan Hallsberg och Askersund, 3,7 m, fast gick att komma under med 3,85 om man tog det sakta.
Mellan Motala och Vadstena; när containers började komma minns jag att där låg ofta skrot från försök att krympa dessa.
Ut från Värnamo mot söder fanns också en samt strax före Helsingborg, Åstorp nästa.
I Kungsör fanns en bro med 12 ton bruttovikt men den höll för 52 ton i 60 km, fast då var det mitt i natten, den var betydligt starkare då. :mrgreen:

IMG_5163.JPG
Åstorp nutid, gamla E4 eller Riks 1:an
IMG_5163.JPG (290.45 KiB) Visad 15204 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse G » 27 feb 2014, 20:34

sjömannen skrev:...........Jönåker,- Skillingaryd, Åstorp, Arboga, Sala, Skåre
Sjömannen

Inte Skillingaryd men väl Vaggeryd Fri höjd 4.10 men dom sista åren E4 gick där så höjdes den. Har nog någon bärgningsbild där ifrån också. Ska leta ha tålamod. :D
Lasse G

Inläggav sjömannen » 27 feb 2014, 20:36

Lasse G skrev:
Sjömannen

Inte Skillingaryd men väl Vaggeryd Fri höjd 4.10 men dom sista åren E4 gick där så höjdes den. Har nog någon bärgningsbild där ifrån också. Ska leta ha tålamod. :D[/quote

F´låt,,,,så va de ja... :oops: minnet sviker ibland , minns jag rätt om den låg i en vä kurva ? (norrifrån)

Sjömannen
sjömannen

Inläggav herrstina- » 27 feb 2014, 21:31

Pers fina vinterbild är inte tagen i Åstorp, det heter Grytevad och är en förort till centralorten Åstorp.

Min moder hör till den förvirrade skara som ägnat sig åt hästar som fritidsintresse och dessa maskiner behöver hö. Någon gång på 60-talet hade det hämtats hö norr om den här bron och naturligtvis var lasset inte anpassat för viadukten så där blev det stopp. Eftersom hölasset just då var det mest värdefulla i hela världen blev jag uppkommenderad i lasset för att försöka trycka balarna under viaduktens järnbalkar medans kärringen körde sakta framåt.

Genom guds försorg eller någon annan underlig anledning överlevde både jag och hölasset äventyret.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lasse G » 28 feb 2014, 21:59

sjömannen skrev:
Lasse G skrev:
Sjömannen

Inte Skillingaryd men väl Vaggeryd Fri höjd 4.10 men dom sista åren E4 gick där så höjdes den. Har nog någon bärgningsbild där ifrån också. Ska leta ha tålamod. :D[/quote

F´låt,,,,så va de ja... :oops: minnet sviker ibland , minns jag rätt om den låg i en vä kurva ? (norrifrån)

Sjömannen

Va inte ledsen för minnet vi är många i den "klubben", Bor man i trakten så är det ju lite lättare att komma ihåg. Helt rätt som du skriver den låg i en S-kurva och det var ett jäkla tävlande bland ungdomarna i Skillingaryd och Vaggeryd vem som kunde ha högsta hastighet genom "viadukten" Kanske håller dom på än idag???
Lasse G

Inläggav kilowatt » 27 feb 2016, 20:38

Z 1578 skrev:Är nästa bro lägre då? Annars borde den ju gå under nu...

Andreas.

Jag minns att både SAAB och VOLVO personvagnar var med och betalade för höjningen av dom broarna, det hände lite till o från att man skalperade ett halvdussin personbilar på ett bräde.
kilowatt

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack