Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen truk p

Inläggav trukpe » 22 feb 2014, 14:38

första turen skak 4 var 1950 med dalins från väneryr bröderna körde mjöl linjen Trollhättan Hjärtum mjölkbord flaskor fik sita på flaket vi skulle läga en grankvist på vägen när vi ville åka med det var stort mäktigt :D
trukpe
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 maj 2012, 21:06

Re: Minnen

Inläggav Reid Hulting » 22 feb 2014, 19:45

Det var lite omkastat, Thomas. Huddinge Maskin och Jordförmedling (HMJ), skall det vara. Såldes sedermera till Otterströms åkeri. Bengt Otterström håller fortfarande på att blanda jord nere vid Hummeltorp på Södertörn, där Tunga Rallyt gick alldeles förbi 2013. Min grabb brukar vara där och lasta en del när det är den säsongen.
1970 när jag började åt Jord-Magnus, var det två jämtlänningar där och körde. Kommer inte ihåg några namn, men den ena hade en orange NB88, med långt axelavstånd, och en enaxlad tippkärra.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Minnen

Inläggav 30Fredrik » 24 feb 2014, 04:12

Hej alla!! Tror att den här sidan kan passa det jag tänkte berätta om ! Frågan är om nån mer and jag har suttit inburad för överlass??? I så fall dela med er av upplevelsen! Min lagöverträdelse inträffade i det gudomliga landet England 1993. Jag körde åt Kurt Holmbergs Åkeri Eskilstuna och han hade all körning åt HemGlass på den tiden, gällde även utrikes. Jag körde en Scania 142, bil+släp, 18 meters frysare och jag körde under 2 års tid på England. Varje tripp gick med färjan från Göteborg till Harwich och sen var det en lossningsrunda på 6 stopp i östra England och resan slutade uppe i Manchester, lasset bestod alltid av 35 pallar Isglass, just det fruset färgat vatten +socker!! Samma grejor på alla pallarna, bara lossa det som skulle av på dom olika ställena efter lossningslistan! Nu är det så att Engelsmännen har väldigt lite över för bil+släp det är 3axliga dragbilar+3 axliga trailers som gäller! Det betydde att alla lass vi körde dit var för tunga,frågade flera gånger om det inte var klokare att köra med trailer istället,svaret var att det skulle bli 2 pallar mindre för varje lass, alltså mindre pengar!! OK, Returlassen tillbaka gick alltid för Scan-Sped och deras kontor i West Thurrock inte så långt från Tilbury vid Themsens utlopp i Nordsjön. När jag var loss den här gången uppe i Manchester ringde jag ScanSped och fick order om att åka till Procter-Gambel och lasta 35 pallar Yes diskmedel till Ringborgs i Norrköping. På plats nästa dag och ställde på 35 paller Yes, vikt 800kg styck vilket blev ett normalt svenskt lass på 28 ton på bil+släp. Kom till Scansped i West Thurrock ,fick alla papper och även besked om att stuvarna strejkade som vanligt i Felikstowe, hamnen jag brukade ta färjan ifrån. Nu var jag bokad hem nästa kväll från Immingham 35 mil norrut!! OK, bara att styra norrut, stannde strax utanför Immingham på natten och sov. Nästa morgon skulle jag åka till Sansped i Immingham för att få mer papper på lasset men i sista rondellen innan hamnen blev jag omkörd av en blå+vit Ford Escort med påslagna blåljus! "Helvete,snuten" En kliver ut från vänstersida och frågar hur mycket lasset väger? Mitt svar"Ingen aning är just på väg till Scansped för mera papper" Hans svar"Vi kör till en Sockerbetsstation här i närheten dom har våg, där brukar jag väga alla utlänningar med bil+släp"!!! På väg dit tänkte jag" Jaha då åker jag dit för överlass+att hela kombinationen är för lång" Hade dragit ut den justerbara stången fullt för lättare backning, var väl omkring 19 meter!! Väl där på betfabrikens våg så räckte den inte till, redet var för långt! Men jag övertalade snuten om att slå i sär och väga var för sej, jo det kunde man tänka sej! Efter att ha vägt färdigt och kopplat ihop kommer han ut skitförb-d och säjer att jag hade stora problem!! Vägde på tok för mycket!! " Vi får köra till Scansped för dom har alla papper på lasset, jag har ingen aning om vikten"!! OK, vidare till en uppskrämd kontorsnisse på Scansped som naturligtvis inte fattade ett dugg utan visade upp dom lastningspapper som lasset bestod av! Snutens ord var följande" Chauffören får ställa bilen+släpet här,själv blir han häktad och satt i fängelse här i Immingham, rättegången mot honom kommer att bli nu i eftermiddag"!!! Jag fick prata med kontorsnissen i enrum och följande konverastion följde" Nu får du kontakta mitt åkeri och se till att allt blir fixat och framför allt se till och ha pengar till böter i eftermiddag"!! Jo, det skulle han ordna! Låste bilen och fick gratis åktur ner till stationen, där dom tog ifrån mej allt jag hade på mej, nycklar, plånbok ,svångrem, klocka. Allt lades i ett brun kuvert som jag fick signera! Därifrån blev jag inlåst ihop med tjyvpack+knarkare och annat löst folk!! Blev bjuden på en utsökt Engelsk lunch som bestod av Urlakade fiskpinnar+degig pommesfrites och ett glas Fanta!!! Vid klockan 15.00 kom snuten som hade stoppat mej och hämtade mej för transport till Rättegången. Blev inmotad till en kvinnlig domare+jurymän som alla såg uttråkade ut! Domarens första fråga var om jag begrep vilken grov lagöverträdelse jag hade gjort och om jag var van att köra med så tunga last?? Mitt svar" Vad lasset beträffar så kör vi sällan med så lätta last i Sverige utan det brukar vara 5-6 ton tyngre och last bil det har jag kört i hela mitt liv"!! Domaren mumlade nåt ihop med juryn och sen sa hon " Rätten drar sej tillbaka för överläggningar, vi är straxt tillbaka" Domen löd på 900 pund i böter för överlasset, vilket då var 9000kr. Kunde jag betala? " Fråga inte mej fråga Scanspedrepresentanten,sa jag" Domaren vänder sei till honom och frågar om han är villig och betala?? Jag trodde han skulle sjunka genom golvet när han talade om att han hade bara 600 pund med sej!!! Domarens nästa fråga" Kan ni betala eller ska chauffören sitta av domen i fängelset?? " Nej , naturligtvis ska jag skaffa fram pengar" Domaren" Det måste ske snabbt för domstolen stänger inom kort"! Jag blev inlåst på nytt i häktet bakom domstolslokalen, efter 2 timmar insläppt igen och när domaren hade fått bötesbeloppet 900 pund, så blev jag utsläppt och tillbaka skjutsad av samma snut som tagit mej på morronen uppe i rondellen,snacka om att vara nitisk!!! På vägen tillbaka till lastbilen vid Scansped talade snuten om att han tog alla utlänningar som hade Bil+Släp, för han visste att alla hade för tunga lass, det är så man blir tårögd!!!! Kan tala om att jag körde ombord som sista bil 19.30 på kvällen, färjan gick 20.00! Leve England och deras nitiska snutar!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 24 feb 2014, 09:57

Jadu Fredrik,,den va fin o intressant,,,är väl ganska ovanligt f,ö med svensk trafik i England väl? O polisen,,han hette säkert Alan. :lol:

Hälsn Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav 30Fredrik » 24 feb 2014, 12:21

Ja på den tiden var jag ganska ensam svensk på Tor-Line färjorna, ibland var det med en SKF trailer, dom körde mellan GBG och någon fabrik i England, tror att dom bytte last eller nåt liknande. Samt en Borås bil som åxå hade nån special körning! Och för alla Östgötar,trailern som gick mellan SAAB i Linköping och British Areospace, tror jag namnet var?? Och sen våra Norska vänner som körde åt Sties, dom har man ju knäckt några pilsner med i baren!! Fina färjor och allt fritt, utom pilsnern i baren, en jäkla rolig tid,men med mycket sjösjuka,jag var och är en dålig sjöman!!! Snuten var säkert släkt med Lång-Allan, dom påminde om varann och lika tykna!! Lev väl! 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav Lars-Gunnar » 24 feb 2014, 22:49

sjömannen skrev:...en klassiker ,,säkert många som hört, Kroon hade gjort en sväng till Göteborg, med mycket bagage (tungt lass)...-"Å i Finnerödjabacken blev ja omkörd av en väghyvel-å tro mig eller inte- Han hade bladet nere.

Sjömannen


Trevligt Sjömannen. Skrattar gott av alla dina berättelser.

Lars-Gunnar :D :D :D
Lars-Gunnar
 

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 18:11

Minnen.....hur många minns (tror de är ganska många),,,,när man lastat virke, fäller upp lämmarna, hoppar upp, balanserar på lämkanterna, drar ner kapellflikarna o spännbanden man haft på kapelltaket,,tar tag i det sista bandet o ska "hasa ner på det, typ "Tarzan manér" ståendes på lämkanten, ofta iförd trädojor,,för att bli varse att kroken släppt på andra sidan,,,,,klockrent ner i asfalten, från ca 2.50 m. Man kommer enormt fort ner. Undrar om de är därför man aldrig blev längre än 1.76. :lol:

Hälsningar Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav Per Thomson » 25 feb 2014, 20:27

Har inte varit närvarande här på ett par dagar, otroligt mycket skrattande :lol: att komma ifatt. Flott av Stina att bara köpa bubblan, köra fryst sockervatten till UK med bil o släp, hur kunde ni vara så blåögda :roll: förlåt jag skämtar!

På tal om bil o släp, det är ett fult ord, eller kanske förbjuden ordkombination i engelskspråkiga länder. Det var de (kusinen USA) som på 30-talet uppfann semitrailern med samma King-Pin standard som gäller än idag. Staterna overthere förklarade att från och med nu skulle det bli slut på alla tappade släp. Och givetvis höll kusinerna ihop. Under 60-talets andra hälft blev myndigheterna i UK omkörda av utvecklingen och överrumplade av det faktum att man måste handla med varor utanför ö-riket om inta samtliga av deras fabriker skulle tvingas stänga ner. Fler av er minns väl hur många brittiska bilmärken som fanns förr. Ett UK -åkeri med avsikt att vara med i handeln med kontinenten lyckades få tillstånd att skaffa ett "internationellt lastbilsekipage". Villkoret för detta var att det skulle vara två-mans bemannat och att släpvagnsbromsen skulle ha dubbelkommando. :mrgreen:
Det här är inget påhitt, det var en grön FB88 eller möjligtvis en TipTop med ett två-axligt släp, totallängsd 18 meter. Besättningen var jättetrevlig och jag äntrade deras hytt för att själv försäkra mig om att detta otroliga verkligen var sant. Jo visst fanns där en bromsutrustningen även för "andre-föraren". :roll:
Förmodligen var detta det första UK-ekipaget som slog första spiken i släp-förbudet och kanske bara detta ekipage blev utsatt av dessa stolliga regler. Detta var 1967 som jag träffade ekipaget i Ruhr-området Väst-Tyskland. Nu kanske vi förstår lite bättre engelsmännens konservativa fordonskunnande och varför de regerade extra när de såg en bil + släp kombination.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 20:39

,,,tappa släp...får mig osökt att tänka på Simsonkopplingen med den hade de vart omöjligt att tappa något,,men,,varifrån kom den egentligen, har bara sett tankbilar me denna mödosamma koppling. Antar den varianten är skrotad. Vad var vitsen med de`?,-Klassades den som idiotsäker?-Berätta nån som kan historien om Simsonkopplingen.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 25 feb 2014, 21:07

Simson kom från Sundsvall Hans lille. Fanns i 2 utföranden, "Lilla" å "Stora", benämningen hade väl med tonnaget att göra. Vanlig till in på 70-talet då VBG tog över hos dom flesta. Hemma satt den på alla möjliga bilar, timmer, grus o.s.v. Eugen Östlunds åkeri hade det på sina bilar så sent som i mitten på 80-talet. Fast det gick tappa släp med dom å.Han jag åkte en hel del med under uppväxten körde grus med en L 66 å kärra. Ingen spanjolett på bilen gjorde att han slog isär bil å kärra varje lass. Vid nåt tillfälle kom traktorkillen å prata med han när koppla ihop. Efter en kort bit klev kärran helt sonika av. Han hade glömt dra dit låshatten/muttern...
Thomas Almen
 

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 21:19

Thomas Almen skrev:Simson kom från Sundsvall Hans lille. Fanns i 2 utföranden, "Lilla" å "Stora", benämningen hade väl med tonnaget att göra. Vanlig till in på 70-talet då VBG tog över hos dom flesta. Hemma satt den på alla möjliga bilar, timmer, grus o.s.v. Eugen Östlunds åkeri hade det på sina bilar så sent som i mitten på 80-talet. Fast det gick tappa släp med dom å.Han jag åkte en hel del med under uppväxten körde grus med en L 66 å kärra. Ingen spanjolett på bilen gjorde att han slog isär bil å kärra varje lass. Vid nåt tillfälle kom traktorkillen å prata med han när koppla ihop. Efter en kort bit klev kärran helt sonika av. Han hade glömt dra dit låshatten/muttern...


...Dukti du Thomas,,,du har grepp om de mesta, :D tack.
Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav Z 1578 » 25 feb 2014, 21:21

1075.jpg
1075.jpg (82.34 KiB) Visad 21410 gånger

På min Titan sitter det ett Simsondrag, den har tipp och kran.


Andreas.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 25 feb 2014, 22:15

Det där ser spontant ut som lilla varianten. Var rädd om det Andreas!.
Thomas Almen
 

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 23:06

Thomas Almen skrev:Det där ser spontant ut som lilla varianten. Var rädd om det Andreas!.


,,,,,,,det verkar han vara oxo,,den ser inte särskilt använd ut,,,,,,,,förståligt :lol:

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav Z 1578 » 25 feb 2014, 23:16

Försöker hålla den "in mint condition" :D.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster