Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav magirus » 14 feb 2014, 22:47

:lol: Om detta var en möjlig tråkig historia då väntar jag med spänning på hur en rolig historia från dej ser ut :lol:
Fortsätt berätta!!! :!:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Anders Ason » 14 feb 2014, 23:58

Hmmm ... märkligt, de började lukta diesel när jag klickade på tråden!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 16 feb 2014, 12:12

Härligt med sådana berättelser, såväl 30Fredrik soom sjömannen! :D

Den sista berättelsen av 30Fredrik beskrev en tullare som fick behövlig assistans. Minns en tullare i forna Jugoslavien, numer Slovenien, platsen hette Murska Sobota, efter plombering insisterade han på att få lyckönska mig resan till Sverige med en sup tillsammans. Den gången var Ove med och jag överlät supen till Fahrer och hittade jag på att jag bara var Beifahrer. Ove bakom kameran, jag till vänster och tullaren till höger. 1967.

File0126 (Large).jpg
Foto: Ove Thomson
File0126 (Large).jpg (163.61 KiB) Visad 20556 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 16 feb 2014, 12:39

Verkligen kul och stimulerande att ta del av andras upplevelser, ofta riktigt dråpliga, tror att många som sitter här o ruvar har ett o annat att förtälja, vore kul om fler rannsakade sina minnen och delgav sina bravader. Jag själv läser detta med enormt intresse och sitter o drar på smilbanden o trivs. Å jag undrar ändå om de inte VA BÄTTRE FÖRR........ :lol:

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 16 feb 2014, 12:52

Jo sjömannen, det finns nog många historier som aldrig hittar hit. Kanske vi skulle anstränga oss att leta upp och ta kontakt med sådana man minns och locka ur dom lite minnen? Men det är lättare tänkt än att genomföra. :(
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 17 feb 2014, 03:04

Hej! Man bugar för att ni tycks uppskatta mina berättelser efter 45år på vägarna både ute och hemma! Tyvärr så får dom yngre av dagens chaufförer inte uppleva nåt liknande, kanske på gott eller ont! Jo men visst finns det mer att berätta, nästan för mycket nu när man har fått tid som pensionär att rensa minnet, men som Per+Sjömannen skrev det måste väl finnas flera skrivkunniga här på forumet? Annars kan det hända att ni får nog av mina minnen från forna dagar efter vägarna! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2014, 10:19

Nejdå 30Fredrik, vi kan inte få nog, jag garanterar att så mycket orkar du inte skriva. :D
Kom igen!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 19 feb 2014, 14:56

OK, Per+Ni andra, ska se vad som finns på lagret!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 19 feb 2014, 15:27

30Fredrik skrev:OK, Per+Ni andra, ska se vad som finns på lagret!!! MVH. 30 Fredrik.

De kommer Fredrik,,,,,ju mer man ventilerar sådant här, ju mer poppar de upp. Jag kommer på mer o mer var gång jag läser dina o Pers berättelser, sen har man väl några riktiga rysare i skafferiet, som tål att övervägas noggrant om man ska basunera ut dom eller ej. Har du kollat nya tråden "minnen"???? Sitt nu lugnt o fint på Filipinas o andas sakta genom näsan, så ska du se att de klarnar i minnenas kvarter. Trodde själv att jag glömt allt sen jag slog sönder skallen o halva hjärnan rann ut genom vä örat men märker att minnena mer o mer kommer fram. För mitt vidkommande är detta en enormt fin o trevlig o framförallt nyttig detalj. Dels att få prata med likasinnande och att få mental motion. Ang."halva hjärnan" så är det en sanning med lite modifikation, bra i skallen blir jag väl aldrig, å andra sidan hävdar hyggliga kompisar att det inte märks nån skillnad mot förr,,,,,,,,,,säger till Dig o andra....gör en inventering bland cellerna o delge oss . Är glad att jag hittade hit. :lol:

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav magirus » 19 feb 2014, 20:14

Som varande söndagsåkare med förkärlek till rakskuret o osynkat är det med glädje jag läser era historier!! :!: :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav 30Fredrik » 20 feb 2014, 02:35

OK! Drar en legendarisk händelse som plötsligt dök upp i minnet, nu när jag har gjort som Sjömannen rekommenderade, andats lugnt och stilla! Så här var det!! Vi satt en tidig måndag morgon ute på det så kallade "Officet" i Sundsvik, Nykvarn. Det var Sven Stjärnström+undertecknad. Att jag inte hade kommit iväg än berodde på att gods till Jugoslavien skulle komma in till åkeriet (Stjärnströms) under helgen och det skulle på mitt rede, därav förseningen!! Vi hade druckit ett antal koppar kaffe redan, Sven och jag, och jag höll just på med att gå igenom alla papper+dokument(Tillstånd+Reskassa) och TIRcarnet som låg i TIR-väskan som var till den bil som jag skulle köra, det var viktigt att allt stämde, för var det nåt fel blev det problem senare. På den tiden utan data+skrivare, var det jäkligt svårlöst!! Nåväl, det var som sagt bara Sven och jag på Officet, och då bryts tystnaden av en ilsken telefonsignal!! Sven lyfter luren och sen följande konversation "" Ja,Tjenare! Jaha du, det var som fan! Ja men gå du in på Fiket så kommer jag ner med 25 pannor!!!" Sven skitförbannad och kastar på luren!! Jag ser ut som ett frågetecken, så han kommer med en förklaring varför han ilsknade till! "Den där extragubben vi skickade i förra veckan neråt,ringde från Hotel National i Belgrad och frågar hur han ska göra för han hade kört soppatorsk??? Han får väl fundera ut hur han ska få tag på soppa mens han fikar för jag tänker inte göra ett jäkla dugg, han har ju för f-n reskassa!!" Jag bara suckade tog TIR-väskan, tackade för mej och reste mej upp och gick ut till bilen för att dra , då jag hör från kontoret " Fredrik, gör nu inte som den här stollen som ringde, se till och ha soppa " MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 20 feb 2014, 10:41

30Fredrik skrev:OK! Drar en legendarisk händelse som plötsligt dök upp i minnet, nu när jag har gjort som Sjömannen rekommenderade, andats lugnt och stilla! Så här var det!! Vi satt en tidig måndag morgon ute på det så kallade "Officet" i Sundsvik, Nykvarn. Det var Sven Stjärnström+undertecknad. Att jag inte hade kommit iväg än berodde på att gods till Jugoslavien skulle komma in till åkeriet (Stjärnströms) under helgen och det skulle på mitt rede, därav förseningen!! Vi hade druckit ett antal koppar kaffe redan, Sven och jag, och jag höll just på med att gå igenom alla papper+dokument(Tillstånd+Reskassa) och TIRcarnet som låg i TIR-väskan som var till den bil som jag skulle köra, det var viktigt att allt stämde, för var det nåt fel blev det problem senare. På den tiden utan data+skrivare, var det jäkligt svårlöst!! Nåväl, det var som sagt bara Sven och jag på Officet, och då bryts tystnaden av en ilsken telefonsignal!! Sven lyfter luren och sen följande konversation "" Ja,Tjenare! Jaha du, det var som fan! Ja men gå du in på Fiket så kommer jag ner med 25 pannor!!!" Sven skitförbannad och kastar på luren!! Jag ser ut som ett frågetecken, så han kommer med en förklaring varför han ilsknade till! "Den där extragubben vi skickade i förra veckan neråt,ringde från Hotel National i Belgrad och frågar hur han ska göra för han hade kört soppatorsk??? Han får väl fundera ut hur han ska få tag på soppa mens han fikar för jag tänker inte göra ett jäkla dugg, han har ju för f-n reskassa!!" Jag bara suckade tog TIR-väskan, tackade för mej och reste mej upp och gick ut till bilen för att dra , då jag hör från kontoret " Fredrik, gör nu inte som den här stollen som ringde, se till och ha soppa " MVH. 30 Fredrik.

Den va fin.. :lol: :Sjömannen
sjömannen

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 15:19

I ett nötskal en av anledningarna till att jag ledsnade på att driva åkeri.
Ett exempel. Jag tyckte mig höra ett ljud från växellådan på en LBS140:a innan den skulle iväg till Irak. Sade till chauffören att åka in till Scania-verkstaden för kontroll. Några dygn senare, ringer telefonen klockan 2 på natten. Hej, växellådan har rasat och jag står ungefär mitt emellan Istanbul och Ankara. Jaha, vad sa de på verkstan då, hittade de inget? Njaa....., jag var aldrig dit, tyckte inte det behövdes :evil: . Jag vet inte, kanske berättat detta tidigare.
Så där stod en trailer fullastad med tv-utrustningar och video-bandspelare, på väg till Skanska,s hotellbygge i Baghdad, mitt ute på den Turkiska vischan.
Vi flög ned en växellåda till Ankara, tullen vägrade släppa in reservdelar. Lådan tillbaka till Arlanda, in i en 245:a. Iväg med lådan+ny chaufför eftersom den tidigare chauffören inte tyckte det var kul längre, efter att reskassan tagit slut, utan skulle lifta hem igen. Lådan levererades till verkstaden och in med den rasade i 245:an där tullen plomberade den. Jag flög ned till Aten dit den nye chauffören kom med 245:an, han flög tillbaka till Ankara för vidare färd mot Baghdad och jag drog hemåt med växellådan, vilket blev en historia för sig.
Anlitat Interpol ett par gånger efter chaufförer som försvunnit i Saudi och Libyen, återkom av sig själva så småningom med mycket tunna förklaringar, milt sagt. Hade kanske haft lite privata transporter på plats. Förare som inte kommit längre än södra Polen innan kassan tagit slut, och skyllt på att bilen pajat, när man ätit gott och förlustat sig med galanta damer.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav sjömannen » 20 feb 2014, 17:32

Låter jobbigt Reid,,,undrar var du rekryterade dina drängar.... :roll: ...inte i Tanto väl? :lol: ,men fullt förståligt o lacka ur, antar du fick känslan "tar de aldrig slut"

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 18:19

Hade å andra sidan några som fungerade mycket bra, bl.a. två finska tjejer. Kunde t.o.m. ha kvar av reskassan vid hemkomsten :D .
Det lustiga är att han som försvann i Libyen var en av dem som vanligtvis var utan problem.
Hade som mest 11 bilar ute.

Reid.
Reid Hulting

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack