Stockholm en vinterdag 1944

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Stockholm en vinterdag 1944

Inläggav västerås59 » 05 feb 2014, 21:22

Här finns många fina gamla lastbilar på film som snöröjer stockholms gator 1944.

http://www.oppetarkiv.se/video/1756345/

Östman.k
västerås59

Re: Stockholm en vinterdag 1944

Inläggav Lars-Gunnar » 07 feb 2014, 15:59

Tack skall du ha!

Filmen väcker minnen. Jag som bodde i Västerbottens inland kom redan på 50-talet i kontakt med dåvarande Vägförvaltningens isupptinare som var lastad på en mindre lastbil. vi bodde nära väg 336 och vägen var backig och där den slätades ut var ett dike med en infart till en åker. Denna infart svämmade över då den var hårt igenfrusen. Vi kunde ha upptill 32 grader kallt. Detta medförde naturligtvis svårforcerad is så de fick ånga på länge innan de fått upp en passage. Och om jag inte minns fel fick de rycka ut tvenne gånger då hålet fylldes med vatten och frös igen. Det hände ju alltid på vårarna.

Den hästkörare som tippade snö i gatubrunnen var bra fräck. Vi såg ju en annan som en gatutrafikant agerade mot och hindrade från att tippa. Undrar om de fick betalt per lass? Isåfall måste de ju ha fuskat till sig pengar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 07 feb 2014, 20:14

Utvecklingen har gått framåt. Här är några exempel på hur man kan ta hand om snömassor numera om det inte finns någon hamn att tippa i.
Jag undrar hur våra miljöhysteriker skulle reagera, provtagning på smältvattnet från varje skopa till respektive länsstyrelse?

http://www.bing.com/videos/search?q=sno ... ORM=HDRSC3

Här skulle kommit en bild också, följande text uppenbarade sig:

Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.

Är det jag som är censurerad eller är forumet fullt?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 07 feb 2014, 22:20

En bildruta ur filmen som visar den tidens boggiesmiden:
snobilmboggie.jpg
snobilmboggie.jpg (76.25 KiB) Visad 10215 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 07 feb 2014, 22:22

herrstina- skrev:...

Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer.

Är det jag som är censurerad eller är forumet fullt?

Stina.

Tekniska skäl till det så du kan vara lugn :mrgreen:
    Prova igen.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav jonnordvall » 07 feb 2014, 22:38

Underbart klipp, riktigt kul att se.
Vet att min farfar åkes åkeri hudiksvall plogade med spetsplog och det verkar inte alltid varit så lätt...
Hört historier om dubbla lastbilar med dragstång mellan då det var mkt snö.
Min lilla kinesiska hjullastare gjorde ikväll jobbet med blötsnö underbart jämfört med spadarna på filmen
jonnordvall

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2014, 17:13

Bilden med P-boggien som Ason fångade från filmen var intressant.
Bosse N. har ju forskat lite om P-boggier om jag inte misstar mig, det skulle vara intressant att få veta mer om dessa, särskilt konstruktionsritningar borde ju finnas eftersom den här lösningen var någon form av rekommendation från beredskapsmyndigheten. Då däck var en bristvara under krigsåren skulle man utnyttja personbilsdäck från personbilar som inte fick användas, för lastbilar om dessa försågs med en extra axel och därmed dubbelt så många hjul. Denna lösning skulle ge lastbilarna ungefär lika stor lastförmåga som med endast en bakaxel och normala lastbilsdäck.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: P-boggin

Inläggav Bengt Dahlberg » 13 feb 2014, 20:42

Bild

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/4.jpg

Jämför bilderna. För mig verkar det att finnas en hjälpram fäst på ramens undersida. På hjälpramen var sedan fjäderanordningarna monterade.
Kommer ihåg hur ca 1945 Köpings mekaniska verkstad (tillhörde Volvo) körde ut gjutsand och slagg till det s k parkområdets nybyggnation där lassen användes som fyllning.
Bilen var en Volvo rundnos med P-boggi som dessutom drog ett fyrhjulsläp med trevägstipp och med personbilshjul.
Bengt Dahlberg

Inläggav Per Thomson » 15 feb 2014, 09:59

Intressant minne Bengt, tack för att du delar med dig!
Jo, jag har också försökt detaljstudera bilden och det var därför jag kom på iden att efterlysa konstruktionsritningar. Visst misstänker man att det i detta fall är en konstruktion med någon sorts hjälpram. Dessutom verkar löphjulen vara individuellt upphängda via en balansaxel, om man tittar noga ser man att det man först tror är en vanlig hjul-axel, inte ansluter mot hjulcentrum utan någon decimeter framför.

Än en gång, den som har mer bilder eller skisser på P-boggien, leta fram dom och träd fram här :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack