lokförare skrev:på LS65 scania-vabis som detta är
kallas även 135:a efter motorefekten
ser bakaxeln ut som på en volvo
den specifika utseendet för scania bak-
axeln kom på nästa modell L71
Mycket riktigt, Lokförare kan imponerande mycket om lastbilar också

Regentens "enkelaxel" hängde kvar ända tills en bit in på år 1967 innan 76:an fick en ny konstruktion med större spårvidd på banjon.
Lite OT:
S-V:s bakaxlar höll inte för tynga transporter och flera fordonsköpare efterfrågade starkare bakväxlar och även tandemdrift. I S-V:s samarbete med Mack tror jag, blev utbytet Metrol-bussens konstruktion mot att Mack fick ritningar på S-V 8:tans motor. S-V fick även ritningar på en starkare bakväxel, den som infördes på Regenten (L71-serien). De första nya bakväxlarna skar dock omgående. Förklaringen var att konstruktören som skulle transformera om ritningarna gjorde ett fel vid översättningen från tum till mm

s