Anders
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Stellan skrev:Ett foto som jag har fått låna av en vän till mig där trailern och inte bilen är det primära, och det ska enligt honom vara en Ryngetrailer. Vad säger panelen?![]()
En tanke slog mig när jag postat detta inlägget...kanske tråden skulle passa bättre hos "Flak", och påbyggartråden?
/Stellan
bilobuss skrev:Såg på Pärlrallyt en "räddad" kärra av, det numera ovanliga, fabrikatet Rynge. Denna kärra har räddats av en känd samlare på denna hemsida. Fabrikatet var ju ganska vanligt på 1960/1970-talet. Kan nog inte finnas många kärror/släp kvar idag av detta fabrikat. Minns att Rynge byggde en serie boggiesläp med styrboggie. I början av 1960-talet dök det upp ett sådant släp i Gävletrakten. Skåpet var av fabrikat
"YK" d v s tillverkat vid Karosserifabriken Ystad. Släpet var mörkblått och med text "Björnkläder - arbetskläder som hålla". Släpet drogs först
av en ScV Regent LS71 -58 som senare ersattes av en Volvo FB88. Åkaren var Helmer Melinder, Bäckebro, Gävle.
Någon som vet om något släp med styrboggie finns kvar? Bevarat eller på någon skrot någonstans. Olyckor lär ha hänt med dessa släp, så det
kan ha skyndat på slopningen av dessa.
Återgå till Släp- och påhängsvagnar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster