Trängsletdammen är världen största "jorddam", dvs en damm av naturgrus. En av anledningarna att den byggdes på det sättet var säkerhet, den skulle inte kunna bombas sönder till skillnad mot en konventionell betongdamm. Sedan fanns det en oändlig tillgång på grus som fanns på bara någon kilometers avstånd. Bland dumpermärkena vid Trängsletbygget förekom Euclid, Faun samt ytterligare ett, kanske Dart eller något liknande namn? Parallellt med dumprarna användes även konventionella lastbilar, förmodligen på de lite längre avstånden eller för specialfraktioner som skulle lastas under "ficka" (silo). Det var här jag för första gången såg en 75:a sommaren 1957, inte nog med det, det var en LT75:a, en förseriebil som testades av Stora Kopparbergs Bergslags AB. 75-serien kom först hösten 1958 som säkert de flesta vet.
Några år efter kraftverkets färdigställande, en bit in på 60-talet, skulle några kvarvarande dumprar säljas på anbud. Jag lade in ett bud på en 15 tons Euclid för 20000 kr och fick den. Skulle få körning på bygget av nya Värmdö-vägen i Stockholm, men vid närmare undersökning visade det sig att en som redan var involverad med en liknande Euclid på det bygget inte fick lönsamhet då däcken förstördes av det dåliga underlaget. Jag avstod från att genomföra det projektet och förlorade bara 500 kr i handpenning.
