Tack för den beskrivningen 30Fredrik!
Under 60-talet fanns inget av värde att köpa i DDR så någon svartväxling behövdes aldrig. Kabinkontroll förekom även i DDR på det sätt du beskrev. Fanns inte ens säker mat att få, det var anledning till att man hade gasolkök och konserver med. Tjeckoslovakien visserligen bättre med mat. Dieseln var väl inte av bästa kvalitet i Öst, de som utnyttjade den dieseln fick byta filter mellan resorna sades det. Kanske bättre kvalitet under 70-talet?
En taskig gränspolis i Warnemünde satte jag dit vid ett tillfälle, porrtidningar var hårdvaluta och vid utgång från DDR i Zinnwald angav jag att den taskiga gränspolisen hade tagit emot porrtidningar. Tydligen hade han glömt sitt tidigare beteende mot mig eftersom han vågade ta emot tidningarna. Gränspoliserna bestod ofta av värnpliktiga där de "värsta" DDR-fanatikerna av dessa belönades med att att under det sista året av den 3,5 år långa "utbildningen" få tjänstgöra som gränspolis. Jag hade absolut inget dåligt samvete för att jag slapp se "grisen" vid senare resor.
Under tidigt 60 tal hade en dansk kylbilsåkare smuglat ut en tjeckisk familj till Österrike genom att forcera gränsbommen. Som en följd av detta sattes det upp ett riktigt stridsvagnshinder med en väl tilltagen H-balk mellan betongfundamenten. Järnbalken manövrerades elektriskt för öppning. Med 3-axlig dragbil och trailer med boggie längst bak på trailern var det nätt och jämt man kunde ta sig igenom. Dessutom var det en stoppsignal ca 800 meter före gränsen där en första gränskontroll genomfördes. En soldat med k-pist ställde sig ca 10 meter framför bilen med riktad pistol mot mig medan den andre tvingade en schäferhund att åla sig under hela fordonskombinationen från för till akter oavsett att det var svart snösörja. Man sandade vägarna med aska. Tanken var att hunden skulle uppmärksamma att inga människor hade gömt sig i något skrymsle.
Vid slutet på 70-talet besökte jag DDR i ett tjänsteuppdrag för Boliden och märkte en otrolig skillnad, folk stod i kö till hotellet i Stralsund där jag hade övernattat, kön var ämnad för att besöka hotellets butik där man kunde köpa väst-varor för västvaluta
Alltså polisen såg helt öppet mellan fingrarna att folk hade växlat till sig västvaluta. Under 60-talet hade det blivit fängelse direkt utan tvekan. En annan märkbar skillnad var att många hus hade fått färg, under 60-talet var hel DDR skit-brunt, inte en endaste färggnutta förutom de blekt ljusblå Trabanterna. Tydligen hade en stor förändring inletts, den som fick sin kulmen 1989.