Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 jan 2014, 17:34

Per Thomson skrev:
Det som jag minns som negativt från min tid bakom ratten var körning över öst speciellt DDR.

Kom gärna med berättelser om öst också, Per :-)
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Åkarns Kalle » 11 jan 2014, 18:06

Ja jag kan väl bara tacka för alla intressanta inlägg verkligen intressant...... mera sånt

Sedan är jag ju naturligtvis nyfiken på den galne polisen i Hudik och vem det kunde vara?
men jag förstår om ni inte skriver hans namn här.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav sjömannen » 11 jan 2014, 19:49

Tjena Kalle! Det är väl egentligen ingen hemlighet, hans namn var Lång Allan. En polis som tagit till sin livsuppgift att ensam bekämpa långtradartrafiken och som jag upplevde det även mig. Du kan vara säker på att det kändes skönt en kall höstkväll mellan Iggesund och Hudik när jag skulle ge mig iväg efter ett av hans många "indianöverfall" att se hans varma fina polishandskar ligga kvar på min batterilåda. Jag stannade efter nån km och tog hand om dom och hade dom sen som en souvenir från honom och jag hoppades innerligt att han frös rejält om tassarna och fick köpa ett par nya för EGNA pengar. Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav lokförare » 11 jan 2014, 20:28

jag började köra lastbil i slutet av 1960-talet
och som halläning så var det nissastigen som
gällde till jönköping sen vidare mot stockholm
det var en och annan skåning som tog den vägen
också för att undvika polisen i ljungby
oftast var det för att inte bli upptäckt
med för stort överskridande av maxlast
lokförare

Inläggav sjömannen » 11 jan 2014, 23:41

Thomas Almen skrev:Frågan är väl om man kan va säker på att allt är preskriberat?....

Hej Thomas, hittade en tråd här som jag aldrig tidigare sett,"Kroon o Lång Harry",,,-skrev några rader där,läs gärna,citerade även ett av dina inlägg där. Ha de gott

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Åkarns Kalle » 11 jan 2014, 23:54

Lång Allan är bara ett namn jag hört känner ej till honom
har du kvar handskarna än? :wink:
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Per Thomson » 12 jan 2014, 00:45

Roger Larsson skrev:
Per Thomson skrev:
Det som jag minns som negativt från min tid bakom ratten var körning över öst speciellt DDR.

Kom gärna med berättelser om öst också, Per :-)

Signaturen "Skandinavien" har bidragit med en särskild tråd om "Körning på östeuropa börjar med DDR" här på forumet.
I tråden "Hjul o däck" http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1571&p=10092&hilit=warnem%C3%BCnde#p10092
sid 1 långt ner, har jag ett inlägg från 17 juni 2009 med en incident som beskriver hur sjukt det kunde vara men att det även fanns hyggligt folk. Den händelsen kanske sitter djupast i mitt minne från DDR.

Körde många resor till Österrike och ankom DDR med färja till Warnemünde, förort till Rostock och passerade Berlin via Berliner ring. Men vid ett tillfälle hade jag en last av sandspackel (från Sala) till just Berlin (väst-) och då blev jag kommenderad att vända tillbaks till Gedser (Danmark). Anledning var att för västgods fanns det ingen tillåten väg till just väst-Berlin vilket jag hade missat. Det var bara för att jävlas som de betedde sig då och den resan hade inte gett någon vinst för mig om de hade fått sin vilja igenom. Transitgods till annat land kunde de inte stoppa så jag skrev nya handlingar att lasten var omdirigerad till Lübeck vilken var en godkänd gränsövergång för transitgods till väst-Tyskland. Väl i väst-Tyskland kunde jag sedan utnyttja en av tre godkända vägar för gods till väst-Berlin, den från Hanover till Berlin. Dock med ett dygns försening. Så till gränsövergången in till Berlin, de krävde kapellöppning och lämfällning längs hela trailern trots att spackelsäckarna inte räckte mer än högst en halv meters höjd över flaket och de med lätthet hade kunnat gå in genom bakdörrarna och med lätthet kunnat gå över hela lasten. Inte nog med detta, bilen skulle lämnas i polisernas händer medan jag kommenderades ner till en underjordisk byggnad med grundligt förhör och avklädning till enbart kalsonger :evil: för kroppsvisitering.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 12 jan 2014, 02:52

Gomorron! Sitter nere i Cebu, en ö i Filippinerna,tillbringar 3 månader här varje vinter, ganska bra att byta kyla+snö emot +30 och sol. Nåväl väldigt berikande att följa den nya tråden "Bättre förr", eftersom Per har dragit några episoder från DDR så ska jag berätta en episod från Polen. Körde för" Stjärna" Stjärnströms Åkeri i Nykvarn utanför Södertälje i olika omgångar på slutet av 70 och till mitten av 80 talet. Vi körde mest på Öst+Asiensidan och färjade för det mesta från Ystad till Svinhult (Swinoutije ) Normalt att det var dåliga färjor och du blev attakerad redan innan du hade lämnat Ystad av besättningen som ville växla svart!!! Ibland åxå sälja diesel fast du var ombord, ja det hade knappt några gränser!! Väl i land i Swinoutije så började cirkusen med gränspoliser+tullare! Dom var duktiga på att skapa jobb, bl.a hade en snut till uppgift att stå och lyfta+sänka en kätting vid utfarten från tullhallen,måste ha varit ett toppjobb!!! Det gällde sen när man var klar och börjde den långa färden ner genom Polen, att räkna ut hur mycket svartdiesel du skulle kunna tanka utan att bli torsk hos gränspolisen i Kudowa, gränsen syd om Wrodtzlaw mot Tjeckoslovakien!! Ja det där lärde man sej efter ett par resor och med tips från äldre kollegor! Övernattning på säkra ställen efter vägen söderut, vanligtvis nån mack! Framemot eftermiddagen närmade man sej Polensidan av gränsövergången i Kudowa och då började samma arbete som vanligt att gömma alla svarta Zlotys som hade blivit inväxlade efter väg, inget fick föras ut från Polen,Heligt!! Hade man otur och dundrade in i Kudowa oförberedd och stötte på Marion, en tycken gränspolis, som får GrisKarlsson+LångAllan att framstå som helgon, kunde det bara sluta på ett sätt, böter och hans triumferande hånflin. Den jäveln kunde lite Svenska åxå så det gällde att vara på sin vakt. Körde in på tullplan och en av tullarna tog TIR-carneget och försvann. Då dyker Marion upp med anhang "Cabinkontroll"+Valutakontroll. Bara att lämna hytten och så startade cirkusen, han rev ut allt men kunde inte hitta en enda zloty, jävligt besviken dröp han och hans anhang av!! Dom lärde sej aldrig att hitta mitt gömställe,"En vanlig pappersrullgardin ovanför förardörren, vilken drogs ner och du la alla zlotysedlar där och släppte upp gardinen, garanterat säkert!!! Njöt som F_N när jag drog i starkhornet på väg in mot Tjecko!! Mario var blåst än en gång!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 12 jan 2014, 18:01

Tack för den beskrivningen 30Fredrik! :D
Under 60-talet fanns inget av värde att köpa i DDR så någon svartväxling behövdes aldrig. Kabinkontroll förekom även i DDR på det sätt du beskrev. Fanns inte ens säker mat att få, det var anledning till att man hade gasolkök och konserver med. Tjeckoslovakien visserligen bättre med mat. Dieseln var väl inte av bästa kvalitet i Öst, de som utnyttjade den dieseln fick byta filter mellan resorna sades det. Kanske bättre kvalitet under 70-talet?

En taskig gränspolis i Warnemünde satte jag dit vid ett tillfälle, porrtidningar var hårdvaluta och vid utgång från DDR i Zinnwald angav jag att den taskiga gränspolisen hade tagit emot porrtidningar. Tydligen hade han glömt sitt tidigare beteende mot mig eftersom han vågade ta emot tidningarna. Gränspoliserna bestod ofta av värnpliktiga där de "värsta" DDR-fanatikerna av dessa belönades med att att under det sista året av den 3,5 år långa "utbildningen" få tjänstgöra som gränspolis. Jag hade absolut inget dåligt samvete för att jag slapp se "grisen" vid senare resor.

Under tidigt 60 tal hade en dansk kylbilsåkare smuglat ut en tjeckisk familj till Österrike genom att forcera gränsbommen. Som en följd av detta sattes det upp ett riktigt stridsvagnshinder med en väl tilltagen H-balk mellan betongfundamenten. Järnbalken manövrerades elektriskt för öppning. Med 3-axlig dragbil och trailer med boggie längst bak på trailern var det nätt och jämt man kunde ta sig igenom. Dessutom var det en stoppsignal ca 800 meter före gränsen där en första gränskontroll genomfördes. En soldat med k-pist ställde sig ca 10 meter framför bilen med riktad pistol mot mig medan den andre tvingade en schäferhund att åla sig under hela fordonskombinationen från för till akter oavsett att det var svart snösörja. Man sandade vägarna med aska. Tanken var att hunden skulle uppmärksamma att inga människor hade gömt sig i något skrymsle.

Vid slutet på 70-talet besökte jag DDR i ett tjänsteuppdrag för Boliden och märkte en otrolig skillnad, folk stod i kö till hotellet i Stralsund där jag hade övernattat, kön var ämnad för att besöka hotellets butik där man kunde köpa väst-varor för västvaluta :shock:
Alltså polisen såg helt öppet mellan fingrarna att folk hade växlat till sig västvaluta. Under 60-talet hade det blivit fängelse direkt utan tvekan. En annan märkbar skillnad var att många hus hade fått färg, under 60-talet var hel DDR skit-brunt, inte en endaste färggnutta förutom de blekt ljusblå Trabanterna. Tydligen hade en stor förändring inletts, den som fick sin kulmen 1989.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ante » 12 jan 2014, 18:40

Jätteintressanta anekdoter av er alla som var med förr! Jag har själv kört utrikes under 00-talet till bl.a östländerna, och ska förövrigt ut på långresa nu ikväll, men det är nog inte mycket i jämförelse. Yrket har verkligen förändrats. Fortsätt att dela med er av era historier!
Ante

Inläggav sjömannen » 12 jan 2014, 19:19

Ja det blev en riktig fjong i detta ämne, jättekul att läsa andras upplevelser i olika miljöer. tur man kikade in i detta Forum, något jag eftersökt o inte ens visste att det fanns-Hittade även en tråd om Lång-Harry o Kroon, om vilka det berättats enormt mycket om i decennier. En del tillspetsat, vilket är ganska självklart, då det gått via djungeltelegrafen i 40 år, men ofta bottnar det i sanning. Har gjort ett par inlägg på den sidan. Hoppas flera rannsakar sina minnen o delger andra kolleger sina upplevelser. För en sak är säker- Den som vart med ett tag, har garanterat något dråpligt att förtälja, o jag antar att det mesta som avhandlas är preskriberat. och om vi tittar i backspegeln, så är det väl mest det roliga vi minns,typ lumpen, men den gången man stod i snöyra o satt fast i nån backe ,o traskade iväg några 100 meter för att hämta sand, bara för att finna att lådan va tom,,,,,,de har vi glömt.
Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav Ante » 12 jan 2014, 19:38

Sjömannen, har du kvar Lång Allans handskar? :D
Ante

Inläggav sjömannen » 12 jan 2014, 19:43

Hehehe,,,nä men hade gärna haft de, de va ju snudd på en trofè
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 12 jan 2014, 20:05

sjömannen skrev:Hehehe,,,nä men hade gärna haft de, de va ju snudd på en trofè

Verkligen :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav 30Fredrik » 16 jan 2014, 12:13

Hej! Tänkte dra ett av dom många tillfällen man blev stoppad av Tjecksnutar, även av oss Östchaufförer kallade för" Verner Bengtssons", varför? Jo deras Gula+Svarta Skodor hade ett polismärke på framdörrarna, där det stod, VB och saken var klar! Stöddiga och tyckna i alla lägen!! Alltid ute efter mutor av alla slag, cigaretter,låsspray vintertid, tändare, ja i princip all från Väst som gick att göra pengar på!! Nåväl jag var på hemväg med ett last pilsner från Pilzen "Chescky Budweiss" som skulle till Malmö, körde som vanligt en av Stjärnströms Trailerekipage, välkänt byte för VB-snutarna och mycket riktigt på motorvägen mellan Bratislava och Brno stod dom och spanade upp på en höjd vid en parkering, ut med den lilla löjliga stoppspaden och vinkade in mej på P-platsen! Sen började den gamla vanliga visan för att visa sin makt! En kommer fram till förarsidan och med ett hånleende " Pass, Bitte! på knagglig Tyska! Bara att lämna över passet och när den läskunnige försöker tyda alla stämplar i mitt 56 sidors pass, går den andra runt trailern och ser viktig ut! Kommer över till den läskunnige och dom har överläggning vid Skodan! Sen kommer han med passet fram och säjer " Du hast nicht gute Rifen hiteraus Aufleger! Betyder ungefär Du har dåliga däck bakpå trailer! Morgen Fruh muss du neue kaufen! Betyder "I morgon Bitti måste du köpa nya däck!! Då gällde följande "Tala om för dom att mina däck på trailern var det fan inga fel på och att jag inte hade tid att stå där och larva mej med dom , jag i motsats till dom hade en färja att passa i Polen" Med ett hånflin gick dom bägge och satte sej i Skodan och jag tog fram gasolen och började koka Kaffe och bre mackor och hoppas på att dom hade bråttom hem till stationen, brukade ta en halv timma, gällde bara att vänta ut dom!! Efter många koppar kaffe + mackor, satt Asen kvar och rökte i Skodan så att man knappt såg dom för all rök! Då var det dags för plan NR.2. Tog fram en Tysk 10 D-Marksedel och vevade ner rutan på förarsidan satte dit 10Markarn och vevade upp rutan så sedel satt fast och fladdrade för vinden!! Då blev det oro i snutlägret och den med passet krånglar sej ur Skoden och kommer fram till min dörr! Jag tar ner sedeln och börjar prata på tyska" Här har du 10 Mark dela den med den andra i Skodan och ge hit passet för jag har ett arbete att sköta" Svinet tar 10 markarn och ger mej passet och säjer när han vänder på klacken " Gute Reise, Herrn Fredrik" Så inte var det bättre förr alla gånger i Öststaterna!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack