SJ bärgningsbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

SJ bärgningsbil

Inläggav Bengt Dahlberg » 26 nov 2013, 19:01

http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01564&Imgnr=1
Bilen köptes in strax efter krigsslutet.
http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01565&Imgnr=1

http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01567&Imgnr=1

I mitten av 1960-talet bodde jag i Bremerhaven som var den ena hamnen som amerikanska armen i Tyskland använde. Den andra var Rotterdam.
Importgodset kördes från Bremerhaven till de amerikanska baserna i sydtyskland på korta boggitrailers dragna av sexhjulsdrivna dragbilar med likadana "hytter" som den här visade bärgaren. Det var tyskar som körde bilarna som verkligen skuttade fram d v s de fjädrade upp och ned trots att de rullade på Autobahn.
Bengt Dahlberg

Re: SJ bärgningsbil

Inläggav Kjell T » 26 nov 2013, 21:12

Det var en riktig bil, långt före CAN och LIN kom i användning i våra fordon.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 26 nov 2013, 23:02

Jag har sett från SJ:s portal att de använde den för att lasta transformator och andra tyngre element på järnvägsvagnarna.

Ja i USA har man stor tilltro till vajerspel. De använder catepillarer s.k. pipelayers för att städa upp vid tågurspårningar och de kör med vajer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 26 nov 2013, 23:53

Bengt Dahlberg skrev: . . .

I mitten av 1960-talet bodde jag i Bremerhaven som var den ena hamnen som amerikanska armen i Tyskland använde. Den andra var Rotterdam.
Importgodset kördes från Bremerhaven till de amerikanska baserna i sydtyskland på korta boggitrailers dragna av sexhjulsdrivna dragbilar med likadana "hytter" som den här visade bärgaren. Det var tyskar som körde bilarna som verkligen skuttade fram d v s de fjädrade upp och ned trots att de rullade på Autobahn.

Såg mängder av dessa. Tror inte man hade tyskar som körde, i vart fall inte de jag träffade, många färgade som inte kunde ett ord tyska och de var ofta ganska stöddiga. Vid ett tillfälle tittade jag lite närmare på ett sådant ekipage som stod parkerat, föraren fick för sig att jag höll på med sabotage och skulle ha med mig till militärpolisen, det var inte lätt att övertyga honom om att det handlade om genuint lastbilsintresse.

Att de "skuttade" berodde på att boggierna, i vart fall på dragbilarna som var av Timken-typ. Lastbalanseringen mellan boggieaxlarna för den boggiekonstruktionen passade inte för autobahn-hastigheter och vid den tiden det mycket urusla skicket på dessa vägar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 27 nov 2013, 23:26

Bengt Dahlberg skrev:http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01564&Imgnr=1
Bilen köptes in strax efter krigsslutet.

Det är väl en Ward la France?
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav faun v12 » 27 nov 2013, 23:28

Ser ut att vara en Ward La France,Amerikansk surplus-bil. AB Bofors ägde ett exemplar mellan 1946 till 1960. Bilen användes både som mobilkran och som tung-dragare. Efter Bofors-tiden fanns bilen i ägo hos två olika plåtfirmor i Karlskoga varav den ena levererade en oljetank till min fars hus-bygge. Där användes den att lyfta ned tanken i källar -våningen innan huset kommit på plats ( ett Gulllrings-hus ).
faun v12

Re: Bremerhaven och "die Amis"

Inläggav Bengt Dahlberg » 21 dec 2013, 13:50

Per Thomson skrev:
Bengt Dahlberg skrev: . . .

Såg mängder av dessa. Tror inte man hade tyskar som körde, i vart fall inte de jag träffade, många färgade som inte kunde ett ord tyska och de var ofta ganska stöddiga. Vid ett tillfälle tittade jag lite närmare på ett sådant ekipage som stod parkerat, föraren fick för sig att jag höll på med sabotage och skulle ha med mig till militärpolisen, det var inte lätt att övertyga honom om att det handlade om genuint lastbilsintresse.

Att de "skuttade" berodde på att boggierna, i vart fall på dragbilarna som var av Timken-typ. Lastbalanseringen mellan boggieaxlarna för den boggiekonstruktionen passade inte för autobahn-hastigheter och vid den tiden det mycket urusla skicket på dessa vägar.

Jodå, det var tyskar som körde bilarna klädda i MC-läderhuvor. I och för sig möjligt att även "Amis" satt bakom ratten. "Die Anwesenheit der US-Alliierten prägt die Stadt sehr. Tausende Jobs werden hier geschaffen" och även en släkting till min första fru arbetade för dem.

http://www.bremerhaven.de/meer-erleben/stadtleben/die-amerikaner-in-bremerhaven-teil-1-der-ursprung.48151.html?skip=20
Bengt Dahlberg

Inläggav Per Thomson » 21 dec 2013, 16:13

Ok Bengt, då har jag uppdaterat mitt minne :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack