Då och nu

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Då och nu

Inläggav Vågert » 09 dec 2013, 23:37

Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Re: Då och nu

Inläggav Anders Ason » 10 dec 2013, 21:32

Ten points to F88!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav lokförare » 10 dec 2013, 22:12

det var tider det
jag började köra lastbil när F88:an kom
jag har tagit trafikkort med vår första
som ny börjare var det lättare att köra
scania LBS76
lokförare

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2013, 00:06

Man får betrakta filmen som en PR-grej. Egentligen enligt min mening är det inte mycket som har hänt, lite bättre komfort och mycket starkare motor. Många av dagens förare förstår inte vilken levande kraft de har i sina händer då de kan köra lastbilen nästan som man kör en personbil. Skumpandet finns kvar än idag, det syns tydligt på filmen om än det är mjukare genom luftfjädring och hyttfjädring. Skumpandet uppkomst i grunden är inte åtgärdat, dämpning av vändskiveleden.

Vad säger man sedan om utvecklingen av transportekonomin, 38 tons tågvikt för 40 år sedan och 40 ton idag för internationella transporter, 2 ton på 40 år.

Filmen är ändå bra och Stefan ska en eloge för idén till jämförelsen
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 14 dec 2013, 10:05

Motoreffekten i lastbilarna har stigit, men också totalvikterna. En motoreffekt på ungefär 10hk per ton totalvikt är och har varit gällande ganska lång tid, eller har jag fel?
Kjell T

Inläggav flak » 14 dec 2013, 10:14

Stefan och hans fantastiska F88 ska ha en stor eloge...men man måste påpeka att förr så planerade man körningen vid närmaste åsyn av en uppförsbacke och gasade utav bara den...för fick jag välja så hade jag valt 88:an..den slår 700 i alla avseenden...och är lackerad i ASG=) bara det....
För visst var sittställningen rak..ratten gick inte att flytta på...det var skumpigt och bullrigt men vem brydde sig..man körde lastbil..och man visste att man körde tungt..därför händer det så många olyckor idag...förarna tror att dom kör personbil ända tills det händer något och tågvikten skjuter på.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 14 dec 2013, 11:40

flak skrev:Stefan och hans fantastiska F88 ska ha en stor eloge...men man måste påpeka att förr så planerade man körningen vid närmaste åsyn av en uppförsbacke och gasade utav bara den...för fick jag välja så hade jag valt 88:an..den slår 700 i alla avseenden...och är lackerad i ASG=) bara det....
För visst var sittställningen rak..ratten gick inte att flytta på...det var skumpigt och bullrigt men vem brydde sig..man körde lastbil..och man visste att man körde tungt..därför händer det så många olyckor idag...förarna tror att dom kör personbil ända tills det händer något och tågvikten skjuter på.

Ligger mycket i det du skriver. Har själv inte någon stor erfarenhet av att köra nyare bilar men de ggr jag gjort det infinner sig just den känslan att man förlorar kontakten med de stora krafterna det handlar om som vikt, motoreffekt, naturlagar e t c. Man (jag) invaggas i en falsk säkerhet p g a alla datorer, komfort och effekt. Fortfarande är det inte någon större skillnad i kvadratcentimeter som bilen har kontakt med vägen och man kör ju inte alltid rakt fram och på slätmark! Känslan att vara ett med bilen är också obefintlig. På den tiden jag var yrkeschaufför var man också i ett med lasten, både då den skulle på och av. Visst hade man velat haft några flera kusar på den gamla tiden ...
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack