Vykort 2

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort 2

Inläggav S-V L44 » 29 sep 2011, 21:49

Frågan är om vi verkligen behöver fundera på så "exotiska" bilmärken?
Färgsättningen på skåpbilen fick mig direkt att tänka på en av Scan's Volvo Snabbe/Trygge kylbilar som ofta sågs på våra sydligare breddgrader.
Tyvärr har jag ingen färgbild på ett sådant ekipage som var färgsatta i ljusgrått, vitt, blått och rött, men det finns en fin svart-vit bild på Höganäs Kommuns Bildarkiv (http://ww2.hoganas.se/fotoarkiv/) som är tagen under Köpmansjubileet 1961.
Eftersom Helsingborgsbilen är avbildad från dess vänstersida så får man tänka sig att den röda Scan-loggan sitter i framkant på skåpet. Fronten stämmer ganska bra överens tycker jag.
Det är sannolikt inte precis samma bil eftersom Scan hade åtskilliga sådana bilar och det skiljer dessutom sju år mellan bilderna.

Volvo Snabbe - Höganäs Köpmansjubileum 1961.JPG
Volvo Snabbe - Höganäs Köpmansjubileum 1961.JPG (133.07 KiB) Visad 15822 gånger

Volvo Snabbe - Höganäs Köpmansjubileum 1961 - Zoomad.JPG
Volvo Snabbe - Höganäs Köpmansjubileum 1961 - Zoomad.JPG (86.1 KiB) Visad 15822 gånger

Varubussen smäller inte av för hackor den heller.
Och precis som på det första fotot från Helsingborg har en Bedford också hamnat på detta foto från Höganäs.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 29 sep 2011, 22:19

Den grön/orange färgen fanns nog på bilar lite runt om i Sverige i och med att åkeriförbundet försökte lansera den som en säkerhetsfärg. Förutom betongbilen som skandinaven hade med på den här länken viewtopic.php?f=37&t=3011&p=27165#p27165 så hade Åke Jansson, bor till Sune, samma färg på sin L56.

Att skåpbilen som polisen stoppat är en Volvo är jag ganska säker på, men jag är lite osäker på om inte Scan bildades lite senare än bilden är tagen? På den tiden fanns de en hel del mer eller mindre privat-, eller andelsägda slakterier. I Uddevalla så var Västra Sveriges Slakteriförening representeras av den här lite större kylbilen, som jag tycker påminner om många andra slakteriers färgsättning på den tiden...

Foto taget på VSS gård 1970
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 29 sep 2011, 22:38

Scan, som betyder Skånska Andelsslakterier har funnits i Skåne sedan urminnes tider. Nåja, sedan 1925.
Men jag tror att det var i början på 1970-talet som man sedan slog sig samman med slakterier i andra delar av landet och bildade "nya" Scan med ändrad logga, osv..
Precis efter avslutad utbildning som livsmedelsingenjör 1970 höll jag på att äntra slakteribranschen, men pallade egentligen inte att behöva hålla på med slakt i ett år. Det är absolut ingen trevlig miljö inne på slakterierna. På det hela taget, rått och kallt (hur man nu vill tolka det).

Volvo F88 - M9099 - Scan - Volvo Broschyr.JPG
Volvo F88 - M9099 - Scan - Volvo Broschyr.JPG (43.77 KiB) Visad 15813 gånger

Om jag inte minns fel så hade Scan kvar denna "krigsmålning" på sina fordon en bit in på 1970-talet, men jag kan ha fel.
Stellan kanske kan ge besked när denna F88-broschyr är tryckt?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 29 sep 2011, 22:59

Jag hittar inte just den broschyren just nu, men bilen är en -68 eller tidigare. Ska se om jag hittar den lite senare frampå.

Här är en diabild från mitt arkiv med en lite senare Scanbil, en FB89 från 1972 som jämförelse Bild
Det blå "staketet" fanns tydligen kvar även om det stora Scan-märket tillkommit

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Roger Larsson » 30 sep 2011, 06:26

Stellan skrev:Att skåpbilen som polisen stoppat är en Volvo är jag ganska säker på, men jag är lite osäker på om inte Scan bildades lite senare än bilden är tagen? På den tiden fanns de en hel del mer eller mindre privat-, eller andelsägda slakterier. I Uddevalla så var Västra Sveriges Slakteriförening representeras av den här lite större kylbilen, som jag tycker påminner om många andra slakteriers färgsättning på den tiden...

/Stellan

Jag tror inte att polisbilen stoppar lastbilen utan bara byter fil. VW-bubblan var oftast enmansbetjänad då den i första hand var tänkt som transportbil till hund och hundförare mellan olika uppdrag (det var inte trevligt att ha igenimmade rutor samt en flåsande hund bakom nacken berättas det så någon bra hundbil var det inte).
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Bo Norvinge » 30 sep 2011, 06:50

Det verkar nog "bara" varit en liten" kylbil på vykortet.

F88-broschyren är tryckt 1970, i alla fall den tyska utgåva jag har.
Både F88:an och F89:an behandlade jag i två olika "Broschyravdelningar" i Klassiska Lastbilar. (nummer 2 och 5-2010)
Dubbeltrailerekipaget inköptes 1966 och gick mellan Tomelilla och Kävlinge. F89 6x2 kommer från Hugo felldins i Örebro.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 30 sep 2011, 10:29

Bo Norvinge skrev:Sparade bilden på lastbilen och polisbubblan på annan plats. Fösrstorade sedan bilden. Tyvärr blir den väldigt pixlad.

Först trodde jag på Krupp men den ser lite väl liten ut. Påminner om en Volvo Snabbe/Trygge/F82/F83 med termoskåp.
Jämför med Bedforden och folkan.

Kan du inte scanna orginalbilden i högre upplösning, Per?

De urklippen jag lagt upp är från originalfilen (digitala bilden) som jag fick från fotografen och således av något bättre kvalitet än den första stora bilden som är ändrad innan den publicerades. Så tyvärr kan jag inte åstadkomma mer. Det är alltså de små urklippsbilderna som går att förstora något. Då det är ett foto taget från tid långt innan digitalkameror måste man ändå berömma fotots höga kvalitet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 30 sep 2011, 17:01

Den där stortrailern från Scan är med i första 88-broschyren, från -65 eller -66. Har den liggande i Arkiv X nånstans.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 05 nov 2013, 11:48

Lennart Sjöborg mailade mig en till bild tagen från samma plats. Fyra st lastbilar syns på bilden, den danska Titanen eller kanske Vikingen kommer förmodligen uppifrån landet och är på väg till färjeläget. Den bil som gör mig mest nyfiken är bilen med 2-axligt tippsläp lastad med någon form av massor och som svänger av mot Höganäs. Hur som helst en mycket fin bild med mycket rörelse.

St Jörgens plats.jpg
St Jörgens plats.jpg (204.34 KiB) Visad 15388 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav svedengard » 05 nov 2013, 19:05

jag skulle tro att det är en bil från Höganäsbolaget.De hade orange hytt och grå lämmar i slutet av 60-talet. Det kan vara någon sorts eldfast skrottegel
svedengard

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2013, 11:38

Aha, låter sannolikt, tack Björn!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav svedengard » 08 dec 2013, 12:43

På tal om bilen från Höganäsbolaget var man tvungen att i början av 70-talet köra ner om Helsingborg för att komma till Höganäsområdet med 10-tons axeltryck då väg 111 och112 ej fanns och det fanns någon bro kring Ödåkra-Allerum som ej hade fullt tryck Hälsningar Björn
svedengard

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2013, 00:12

Aha, då fick jag förklaring på det.
Vet du varifrån transporten utgick?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav svedengard » 09 dec 2013, 09:52

Jag skulle tro att de kom från Bjuvsverken och Skrombergaverket då jag har för mig att dessa hade samarbete Jag var själv med och åkte när där kördes tegel till båtlastning i Helsingborgs hamn Jag tror att detta var 1962-1965 hälsningar Björn
svedengard

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2013, 07:48

Ok, tack. Det var väl Höganäsbolaget som ägde dessa verk?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack