Vilka lastbilar har ni ?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilka lastbilar har ni ?

Inläggav Ekenvik » 02 nov 2007, 20:01

Tänke det kunde vara kul att få veta vad ni har för lastbilar och åker i.

Själv så har jag en Scania LB81 S42 från 1979(inte riktigt veteran men snart så). Bakom hytten sitter det en Hiab 650 och sist en bakgavellift från Sörling.

Kan tillägga att bilen slog om till 25000mil på väg till vinterförvaringen.
Användarvisningsbild
Ekenvik

Re: Vilka lastbilar har ni ?

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2007, 22:45

Ekenvik skrev:Tänke det kunde vara kul att få veta vad ni har för lastbilar och åker i.

Själv så har jag en Scania LB81 S42 från 1979(inte riktigt veteran men snart så). Bakom hytten sitter det en Hiab 650 och sist en bakgavellift från Sörling.

Kan tillägga att bilen slog om till 25000mil på väg till vinterförvaringen.

Visst här kommer min bil, en LBS85, -73:a, har gått 47000 mil. Försedd med kranhylsor o drag med tipputtag.
Bild

Bild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 03 nov 2007, 20:10

Väldigt trevligt initiativ.
Bifogar en bild på min L48546 Viking årsmodell -64. När vi köpte den så hade den gått 3600 mil och nu har det väl blivit några till. Går som ett spjut. Längtar rejält tills det blir vår och varmt så att man får plocka fram den igen!

Bild
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Klabbe » 08 nov 2007, 23:13

Jag och fasan har en Volvo N88 från 1971 med tipp, kran och en ösa 101 vinsch under flaket, har tillhört vattenfall frånbörjan och varit till för att monter kraftledningarmed. den hadde gått ca 20000mil när vi köpte den förra somaren. av kraftdragarna (tidigare vattenfall). fick med ett släp till bilen TJÖRNARP 20GV10. årsmodell 1970 (uttagen 1969) . de har gått ihopp från början. både bilen och släpet har haft uttag för rörligbanken så de kunde köra långa stolpar uttaget är inte kvar på släpet. släpet hadde fallit ur registret när vi köpte det men är nu reggat igen.

Jag har även en Scania TGB 30 årsmodell 1976 (troligen tillverkad 78-79) som jag köpte i våras den hadde gått ca 2000mil.

Sen har jag en Volvo c303 och en volvo pvpjtgb.

Lite bilder på bilarna finns på http://www.klabbe.eu/TGB30N88SlpPVPJTGB1111/index.html lite fler http://www.klabbe.eu
Klabbe

Inläggav Klas Pettersson » 31 dec 2007, 01:15

Här kommer mina bilar........
:arrow: Bild
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: är man knäpp eller.............
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Scania LB 81

Inläggav Bengt Gustafsson » 31 dec 2007, 13:11

Här är min LB 81 1976.

Bild

Mvh
Bengt Gustafsson
Trailer
Bengt Gustafsson

Inläggav arnfinn » 31 dec 2007, 21:41

LBS76 skrev:Här kommer mina bilar........
:arrow:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: är man knäpp eller.............

Nei! :D
Användarvisningsbild
arnfinn

Re: Scania LB 81

Inläggav Anders Ason » 31 dec 2007, 23:52

Bengt Gustafsson skrev:Här är min LB 81 1976.

Mvh
Bengt Gustafsson
Trailer

Är den precis uthämtad från ett bortglömt hörn på fabriken?
Den ser ju för bövlen helt ny ut!

:D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Nisse » 01 jan 2008, 04:00

Om det vore enkelt att lägga in bilder här så skulle ni kunna få se en bild på en skitsnygg N88
Ha en god fortsättning på det nya året!

Mvh Nisse
Användarvisningsbild
Nisse

Inläggav Micke Lund » 01 jan 2008, 12:59

Hej och god fortsättning Nisse och alla andra.Det här året börjar ju jävligt bra med en sjujäklars förkylning :twisted: Det är jättelätt att lägga in en bild,kolla under "hjälp" på forumet. Här är mitt ena objekt som jag kör med, en 74ans 140, går som en dröm. Flaket har jag sålt men ska köpa ett med trevägs tipp istället. Det är LAXO lås på den.Jag har även en vagn till den.
ps. Det är Nisses N88a som skymtar i bakgrunden, det var ända gången som han kom ifatt en Scania. (broöppning) :D
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Micke Lund » 01 jan 2008, 13:01

Skit lätt :roll: Glömde ju infoga bilden :oops: Bild
Användarvisningsbild
Micke Lund

Re: Scania LB 81

Inläggav Bengt Gustafsson » 01 jan 2008, 13:41

Anders Ason skrev:
Bengt Gustafsson skrev:Här är min LB 81 1976.

Mvh
Bengt Gustafsson
Trailer

Är den precis uthämtad från ett bortglömt hörn på fabriken?
Den ser ju för bövlen helt ny ut!

:D

Jodå, Scania hade glömt bilen i en lagerhall i Södertälje. Skämt åsido. :D
LB 81:an har tjänstgjort på Björkö och Öckerö i Göteborgs skärgård vilket idag innebär ett miltal runt 1 480.
Kort körsträcka och föredömligt underhåll genom åren borgar också för ett fint skick.

Med veteranhälsningar, Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson

Inläggav Micke Lund » 01 jan 2008, 15:22

Bild
Jag håller även på med denna 249a,men det är ett långtids projekt. Bilen köpte min farfar ny 1953,den ersatte 291an som finns på bild under "bensinmackar". Drivlinan är så gott som klar, ska bara dra nya bromsledningar,och sen kan jag ut på gatan och provköra :D
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav arnfinn » 01 jan 2008, 18:03

De der Volvoene får meg i et så ...eh...hm...godt humør :D Synes den er så vakker. Kallades alle av den typen "rundnos" eller er det mer komplisert enn som så :?:

Skulle så gjerne legge ut et bilde på min REO ca -46 eller -47. Men datoren som bildene ligger på krangler så det får vente til hjelp har kommet.

Det jeg spesielt ville kommentere er hvor veldig like REO og Rundnosen er. Det får meg til å spekulere om Volvo også i dette tilfellet var ute i store verden for å smygtitta på andres design. Når man snakker om å smygtitte - jeg vet ikke hvor vanlig det var men det er iallefall sikkert når det gjelder tilblivelsen av PV. PV var i realiteten en forminsket Ford Fordor.

Min REO inhandledes for kr 1350,- ca -96 da en som forsøkte å redde den ikke lenger kunne ta vare på den pga flytting. Den ble slept ut av sitt verksted og man brukte endog traktor å doze den med :( med den følge at det ble skadet i grillen.

Har ikke hatt god nok plass og tid, dessuten både kunnande og interesse på for lavt nivå.
Bilen har gått i traktene her siden ny med tipp og ettersom den har et drag som nesten er dratt ut av balken draget sitter i kan det ha vært noen tunge slep også. Antar at bilens totalvekt er rundt 7 tonn. Tippen er av en sveivetype som var vanlig i Norge etter krigen, men denne sveiva opereres av kraftuttaket på girkassen.

En link til en likedan bil følger her: http://www.yesterdaystruck.com/cgi-bin/ ... ameter=REO
Användarvisningsbild
arnfinn

Rundnos

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2008, 21:21

Blir den så där i renoverat skick, så kommer jag att vara ärligt avundsjuk :lol: . Den var väldigt elegant må jag säja. En sammanfallande brist på utrymme och kapital, gör att jag själv inte är ägare till nåt objekt, men det pågår väl nån form av stillsam jakt. En F 89:a med 4.60:s hjulbas skulle kunna vara intressant. Och än kan ju tillfället dyka upp. Ni som har tagit hand om gamlingarna ska ha all heder.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack