Tipptrailer eller maskintrailer alla trailrar

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tipptrailer eller maskintrailer alla trailrar

Inläggav Man_kan » 31 okt 2013, 04:07

har du en veteran trailer till bra pris pma mig eller ring på 0706101788
harköpt en drag bil en Scania 111, är även på jakt efter en magnetventil och högfarts spärr till hög och låg växeln till 111an, e det nån som vet om det är samma på alla lådor ?
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Re: Tipptrailer eller maskintrailer alla trailrar

Inläggav Reid Hulting » 31 okt 2013, 13:24

Bilder på pärlan?

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Reid Hulting » 31 okt 2013, 13:35

En skåptrailer kan finnas, men då skall det egentligen vara en boggiedragare. Så om det är det du har så kanske det kunde vara nåt.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Man_kan » 02 nov 2013, 18:44

bilder kommer, vet inte om jag kommer behålla den eller om Scania i Norrköping får ta tillbaka den, då försäljaren ljög om mycket på den tyvär :(

det är en 111 en två axling, vad får man hänga på efter en sådan? kan inget om trailer lr så :) kör ju timmer bara som vanligt jobb :)

pumpen till att hissa hytten e trasig, eventuellt ett ljullager kan vara bromsar på vänster fram, övervarnings skyddet är borta relä saknas så den går just nu bara på högväxlarna,pluss två nya batterier är ett måste, men försäljaren sa att dom var nästan nya, det ska jag ta upp med han då jag stängde av vid rastning o fick ta bärgning med starthjälp för att få igång den igen, lite arg vart jag ;) men den e ju tuff i sig ändå så man vill ju ha den kvar men får se, det är bara 4 ägare på den
:D
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav Man_kan » 02 nov 2013, 18:54

så ser den ut
Bilagor
DEC 642.jpg
DEC 642.jpg (81.3 KiB) Visad 15676 gånger
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav Man_kan » 02 nov 2013, 19:08

högersidan
Bilagor
IMG_5806.jpg
IMG_5806.jpg (71.59 KiB) Visad 15672 gånger
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav Man_kan » 02 nov 2013, 19:09

baken
Bilagor
IMG_5808.jpg
IMG_5808.jpg (75.76 KiB) Visad 15672 gånger
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav herrstina- » 02 nov 2013, 19:34

Lite udda med luftfjädring.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 02 nov 2013, 19:41

Ser ju ut att ha klarat sig rätt bra. Hyttpumpen på de där gamla Scaniorna brukar man bli glatt överraskad av om de fungerar :wink: .
Betr. vad för trailer du kan ha, så är väl det mesta i trailerväg användbart. Maskintrailer är kanske inte det bästa eftersom det är en i sidled fast vändskiva, brytkrafterna kan bli rätt stora i sidled. En olastad 2-axlig dragbil kan också ha sina begränsningar med att få fäste för drivhjulen när det är halt, gäller även med tillkopplad tom trailer. Och en bilförsäljare som inte har nästan nya batterier i försäljningsobjekten, han finns inte :lol: .
F.ö. så verkar väl bilen värd att sätta i stånd, men draget längst bak får du väl ta bort innan besiktningen.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Man_kan » 02 nov 2013, 21:18

jo den har ju klarat sig bra, och går kanon fint, men det jag blir arg över är ju att han ljög mig rätt i ansikte, jag hade köpt nya batterier av han i så fall om han sagt nått, men att bli stående efter vägen o fick ta en start hjälp som inte är gratis, hade gärna lagt de på batterier :) man kan ju vara ärlig, sen att hytt pumpen är trasig må ju vara men jag måste ha en hel pump då den är delvis borta, kan man få upp hytten utan ? :D
får ringa Holmsjö o beställa mkt delar, men ska i alla fall prata med återförsäljaren på Scania som sålde den :)
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav Man_kan » 02 nov 2013, 21:21

jag fixar nog till den o säljer då jag har mera användning av en vanlig tipp bil helst med kran :D
om jag inte får tag på en tipptrailer :)
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2013, 23:23

Man_kan skrev:jo den har ju klarat sig bra, och går kanon fint, men det jag blir arg över är ju att han ljög mig rätt i ansikte, jag hade köpt nya batterier av han i så fall om han sagt nått, men att bli stående efter vägen o fick ta en start hjälp som inte är gratis, hade gärna lagt de på batterier :) man kan ju vara ärlig, sen att hytt pumpen är trasig må ju vara men jag måste ha en hel pump då den är delvis borta, kan man få upp hytten utan ? :D
får ringa Holmsjö o beställa mkt delar, men ska i alla fall prata med återförsäljaren på Scania som sålde den :)

Det går bra att få upp hytten utan pump. Lastmaskin, kran eller domkraft och själv har jag använt en planka och kedjor. Jag var ensam om det men lättare om man är två. Glöm inte att fälla ut frontluckan innan du lyfter, oavsett med vad!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Man_kan » 03 nov 2013, 20:36

kanon, då ska jag prova i morgon, försäljaren ringde idag efter att jag mailat honom, o berättat om hjullager ras o batterierna, han skulle lösa ett par nya batterier åt mig sa han, så jag skulle ringa imorgon så löser vi det sa han :) känns bra, så då blir den kvar hos mig, nån som vet vart det går att köpa framhjuls lager ? kanske finns på scania
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Inläggav Anders Ason » 03 nov 2013, 22:06

Hmm.. förstår nog inte riktigt detta:"eventuellt ett hjullager kan vara bromsar på vänster fram"?
Kanske du har rett ut om det är lagren eller bromsarna som låter? - eller glappar lagret?

Om lager (om lika som på LBS85, vilket är mycket troligt) så är det två stycken och båda är koniska, vilket borde betyda att de är ansättningsbara (ska dras med rätt moment). Om det är bromsarna som låter och du ska ta av trumman så kan du ju samtidigt kolla konditionen på lagren och fetta om.
Om du behöver köpa nya kan du kolla med Lennart Gustavsson i Fornåsa. Han har lagt upp sitt lager på Scania reservdelsnummer.

Yttre lagret (nr 14) = 14 623
Inre lagret (nr 11) = 14 836
Tätningsring (nr 10)= 173 320

framnavlbs85.jpg
framnavlbs85.jpg (96.59 KiB) Visad 15560 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Man_kan » 03 nov 2013, 22:16

kanon, jag har kollat o det är hjullager ras, så jag måste ha nytt inner o ytterlager :) bromsar va i bra skick,
då ska jag leta upp nummer till honom o ringa, hade lager från min gamla l85 men dom va för små för att gå på axeltappen :)
tackar för all hjälp :)
// Magnus
Användarvisningsbild
Man_kan

Nästa

Återgå till Objekt sökes