Jag förstår att du i din fråga endast är ute efter att kunna differentiera de olika motorerna som användes i Scania-Vabis och Scania lastbilar under 1960- och 70-talen.
Jag rekommenderar dig att antingen konsultera tillgänglig litteratur (t.ex. Björn-Eric Lindhs bok Scania Fordonshistoria 1891-1991) som har fina tabeller i detta avseende, eller att titta på de intressanta tabellerna i den här tråden
viewtopic.php?f=11&t=2072Men efter att ha läst dina inlägg under flera år så måste jag också kommentera att du verkar oerhört fixerad vid hästkrafter Lars-Gunnar, och sätter ofta ett likhetstecken mellan motoreffekt och råstyrka och körbarhet.
En hög siffra på antalet hästkrafter (hög effekt) är inte alltid liktydigt med ett smidigt ekipage.
Som ett exempel kan nämnas att en gammal Scania-Vabis L71 Regent med en 150 hk sugmotor av typ D642 av många upplevdes som betydligt piggare än den nyare Scania-Vabis L75 med en 165 hk sugmotor av typ D10.
Vad är det då som avgör den totala ”smidigheten” och körbarheten hos ett tungt fordon?
Det är ett antal samverkande faktorer, bl.a.:
- Motorns effekt
- Motorns vridmoment
- Vridmomentkurvan och optimala varvtal
- Antal steg i växellådan och eventuell tillsatsväxellåda
- Utväxlingsförhållanden i växellådan/växellådorna
- Bakaxelutväxlingen
- Aktuell belastning
Det är säkert någon som kan lägga till ytterligare faktorer.
Bilarna är helt enkelt anpassade för olika körförhållanden, än mera så idag än förr.
// Kjell N