Timmerbilstråd igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars B » 06 okt 2013, 22:14

Hej!
På gränsen till OT men då Själanders Åkeri varit uppe till disskution och halva ursprunget till denna bastard är en timmerbil så borde det väl fungera :-)
Hälften LS75S en fjärdedel Nordverk väghyvel och en fjärdedel skogsmaskin blev en tränggående separatlastare byggd på en verkstad i Näsåker till Själanders.
Har inte så mycket mer fakta om denna dinosaurie som lagt sig till rätta i myllan för att vila men ej dö.
Ser fram emot en provtur både på väg och i terrängen :-)

image.jpg
image.jpg (164.46 KiB) Visad 18901 gånger
Användarvisningsbild
Lars B
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 maj 2009, 16:15

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lasse Hsand » 07 okt 2013, 18:56

Innebär detta att du köpt den Lars? Tänkte fara och titta på den i helgen men tiden räckte inte till.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars B » 07 okt 2013, 21:50

Den står kvar ett tag framöver. Åker och påbörjar väckningen i helgen...
Användarvisningsbild
Lars B
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 maj 2009, 16:15

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav herrstina- » 07 okt 2013, 23:26

När du är på det hållet kan du ta en sväng till Sörmoflo. Precis innan själva forsen från Näsåker sett står det några gamla timmerbilar och släp bland träden. Vem som eventuellt äger dom vet jag inte, den ena är en Titan med väldigt lågt chassienr, 96 tror jag det var. Den andra är en LS75 om jag minns rätt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars B » 12 okt 2013, 19:40

Så, nu har vi varit på en kortare tur!
Visserligen utan bromsar så det fick hållas kort.
Men turbosången från DS10:an fanns där när man drog genom växlarna.
Återstår att se varför kompressorn inte laddar något öht. Inte minsta pysljud från luftavdelningen så något är fel där!
Startade efter luftning då tanken var snustorr och var sedan precis så lättstartad som de ska vara.
Kul att den kändes så körbar längs vägen, att den går bra på dåligt underlag förutsätter jag som hyvelförare!
image.jpg
image.jpg (147.7 KiB) Visad 18735 gånger
Användarvisningsbild
Lars B
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 maj 2009, 16:15

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Henric » 12 okt 2013, 19:57

Kul att se Lars, den specialaren förtjänar att räddas. Redovisa gärna maskinens vidare öden, Henric med Nisse.
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Reid Hulting » 12 okt 2013, 20:04

Old Scania´s never die. Kul att se att man inte är ensam om en massa tokerier :wink: 8) . Ser fram emot fler rapporter.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lasse Hsand » 12 okt 2013, 20:13

Ja den vägen känner man igen!!! Kom du hela vägen hem? Kul att du räddade den!! :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lasse Hsand » 12 okt 2013, 20:19

Måste tillägga att det verkligen var höstfärger på Scanian!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 23 nov 2013, 11:39

Här är en timmerbil med Forslunds timmeraggregat för enkel lastning. En sådan hade min far på sin L 385 Viking Turbo och den var verkligen bra. Man fick ha lite handgas så skötte det sig utan att stanna av.

Fotograf är Vollmar Lindholm 1957
cgipict-img[1] (3).jpg
cgipict-img[1] (3).jpg (90.79 KiB) Visad 18497 gånger


Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav carlevert » 07 mar 2014, 16:04

Thomas Almen skrev:
faun v12 skrev:Bilen som är en LT-75 ,gick för Mo och Domsjö. Jag funderade vad som användes till lastning eftersom ingen elefant syntes till, men i en Mil-tidning från 1965 ä r bilen fotad under lastning ock där används en B-M h 10 med grip! Dock framkom inte stationerings-ort. mvh KH.

Tyckte den såg ut att vara T-registrerad, men det är nog Y ändå då. Ser ut att vara vid nån station/busstorg. Kan ev. vara vid hamnen i Ö-vik, men långt ifrån säker på det. Skulle vart intressant å få veta historiken på biln.

Bild
Den här bilden finns i ett tidigare inlägg från Skandinaven. Bilden nedanför är samma fordon fotat från annat håll. Där ser man att det är taget på kajen i Örnsköldsvik, med gammla busstationen i bakgrunden. Så Thomas Almen du har rätt (som oftast ).
Bild
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Per Thomson » 07 mar 2014, 18:03

Toppenfoton! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 08 mar 2014, 00:41

Ja, verkligen. Bilen kör massaved och är verkligen fullproppad.
Undrar hur mycket last-och bil vägde för på den tiden var väl maxvikten 52 eller 56 ton?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav lokförare » 09 mar 2014, 23:46

det kan inte vara mer än
22tons totalvikt på bilen
och 26 ton på släpet
så allra högst 48 tons
totalvikt
av lasten att dömma så
är det säkert en viss råge
på den vikten
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 10 mar 2014, 01:26

Tack Lokförare!

Du har nog rätt för det är ju spinkved han kör. Om det hade varit grovtimmer och han hade lastat så högt då hade det ju varit verkligen tung last. När du säger 48 ton kommer jag att tänka på att visst ha totalvikten en gång i tiden varit 48 ton?. Jag åkte mycket med min far på 50- och mitten på 60-talet. Han hade först en Fargo, sedan en Titan med boggi. Har varit med om att vikten höjts med 4 tons steg. Om jag inte har fel var det 48, 52, 56 och 60 ton men 56 ton gällde på 60-talet. 52,56 och 60 är jag tämligen säker på. Men hur var det i mitten och slutet av 40-talet? Vi vet ju att vägnätet var ett skämt på den tiden. Mest grusvägar överallt och lågt tillåtet broaxeltryck.

Bredden var på 40-talet 2,48 ökades sedan till 2,50, sedan 2,55 och nu 2,60 m om jag inte tar fel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster