Kopplingsproblem TD120F i en stridsvagn

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kopplingsproblem TD120F i en stridsvagn

Inläggav Intruz » 12 sep 2013, 22:41

Hej
Hittade ert forum när jag försökte hitta en lösning på ett uppkommet problem.

Håller på att renovera en gammal Landsverkstridsvagn m/74 TH och den tidigare ägaren har bytt ut de två originalmotorerna (Scania-Vabis 607) mot en modern Volvo TD120F.
Och nu har kopplingen slutat fungera :shock: dvs drivningen ligger i hela tiden trots att kopplingsarmen rör sig. Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Jag är tyvärr rätt så novis på lastbilsmotorer.
Den fungerade när den kördes in i garaget och sedan har jag dragit om avgassystemet bak till originalljuddämparna (Istället för rakt utblås) samt dragit om en luftledning från kompressorn. Inget som borde påverka såklart men men (och ja lufttanken blir full)

Om någon har en instruktionsbok över till en TD120F vore det såklart av intresse.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Intruz

Re: Kopplingsproblem TD120F i en stridsvagn

Inläggav herrstina- » 13 sep 2013, 08:38

Det finns lite olika modeller på frikoppling och därmed också hur dom fungerar. En TD120 borde ha den gamla modellen med tryckande urtrampningslager, då kan problemet vara rost som klistrar ihop lamell och svänghjul/tryckplatta. Är lamellerna väldigt slitna kan det lossna små bitar som kilas fast mellan lameller och svänghjul/tryckplatta, då frikopplar det inte.

Har man moderniserat det hela med nyare utförande med tryckplatta av solfjädermodell är det ett dragande urtrampningslager. Det vanliga problemet där är att lagret äter sig genom tryckplattans material och helt enkelt lossnar, resultatet blir att allt rör sig men frikopplingen är satt ur funktion.

Finns det ingen lucka så man kan se in i kopplingskåpan?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Intruz » 13 sep 2013, 11:46

Tack för ditt svar, men det känns tyvärr som det måste demonteras?? att inte kunna frikoppla 22 ton stridsvagn.. känns som man vill kunna lita på att just det fungerar..
Bifogar en bild på hur det ser ut lite och mottager gärna fler tips på nästa steg. Är det besvärligt att byta lameller på dessa motorer? Eller finns det en lättare lösning?
Som du ser så finns växellådan längre fram
Bilagor
stridsrum.JPG
stridsrum.JPG (225.44 KiB) Visad 7175 gånger
Intruz

Inläggav herrstina- » 15 sep 2013, 21:48

Tillbaks, jag har varit ute på lite gammelbilsrally.

Jag får inte ihop dina delar riktigt, fattas det inte lite grejor mellan motor och låda? Kan du se om urtrampningslagret drar eller trycker på tryckplattan? Vilka delar rör sig, och hur?

Om lamellerna rostat fast i metalldelarna kan man ofta få loss dom genom att lägga i en hög växel och slå några gånger med starten samtidigt som kopplingen är nertryckt, i alla fall på en lastbil. Stridsvagnar har väl inga höga växlar men det är värt ett försök, det kan vara lämpligt att ha stoppen utdragen.

Som jag tyder bilden verkar det ganska enkelt att få bort kåpan och demontera kopplingen, du behöver en styrtapp för att centrera lamellerna när det ska ihop igen. Med största sannolikhet har du dubbla lameller så dom måste både centreras och synkas i rotationen för att du ska få ihop det hela.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Intruz » 17 sep 2013, 10:59

Hej

Hoppas det blev en trevlig tur! Själv blev det en tur i en Scania karosseripansarbil från -45 som inte var riktigt frisk i växellådan,

Fick samma tips från ett annat håll, att köra upp lufttrycket och frikoppla, och sen lägga i en växel och startaför att se om den lossar, i det här fallet får det bli backen,
Har inte riktigt letat efter en inspektionslucka ännu. utan kommer väl prova med att starta loss grejerna, tyvärr lär det väl bli ett återkommande problem eftersom den står i ett skjul.

Bifogar en bild på hur det såg ut original.

Återkommer med besked hur det gick, blir antagligen till helgen.

Tack för hjälpen så länge :D
Bilagor
smörjschema.JPG
smörjschema.JPG (170.88 KiB) Visad 7021 gånger
Intruz

Inläggav Intruz » 03 okt 2013, 23:02

Efter ett steg fram och tre tillbaka lossade lamellskivan enligt dina tips Stina. Tack så mycket!

(Det dök upp ett glapp i kabelanslutningen till Startmotorn, när jag försökte dra åt gick polskruven av :cry: så det blev det att demontera startmotorn och byta polskruv, och sen återmontera. Det bidde en och annan svordom också...)
Intruz

Återgå till Allmänt Veteransnack