Besiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Besiktning

Inläggav Gösta » 06 sep 2013, 06:20

Har nyligen använt ett annat nitningsförfarande, nämligen blindnit eller populärt popnit. Det är en för ändamålet speciellt konstruerad nit som används. Nitens anliggning mot friktionsmatrialet har samma konicitet som urborrningsytans botten. Men man kan inte ta vilken bromsbandsmatrial som helst. Det ska vara ett band som är tillverkat med avseende på nitning. Man skiljer nämligen på bandets uppbyggnad om det är gjort för nitning eller limning . Det senare har mindre bärning i sin hållfasthet, då band, back och lim tillsammans bildar en enhet. Har endast sett niten för " tunga band" 6,35 mm nit storlek. Fördelen tycker jag är att man bara behöver koncentrera sig på att se till att man använder rätt diameter. Om man jämför den ytterligare mot en standardnit finner man att den har en bräckningszon präglad i spindeln. Den finns nog där för att eliminera sprängning av bandet.
Känner någon annan till nåt om nitning av band med blindnit olika dimentioner mm.mm Så vill jag veta mer om det. Tips om skriven publikation mm mottages tacksamt Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Kjell T » 07 sep 2013, 10:55

Nitning av bromsbelägg var tidigare vardagssyssla även till mindre fordon än lastbilar.
Det är viktigt att man börjar på mitten och går stegvis ut mot ändorna. Jag brukar vid nitning för hand först slå ut nitarna lite med en körnare eller motsvarande konisk dorn. När alla nitarna är på plats och utslagna lite med körnaren gör jag den slutliga nitningen med början i mitten. Vissa backor kan vara utformade så att det är svårt att komma åt att slå med kulhammare direkt på niten och då bör man ta en lämplig dorn till hjälp. Som mothåll kan en gammal avgas- eller insugventil fäst i skruvstäd vara utmärkt verktyg.

Nitning med sk Popnit hörde jag om första gången sommaren 1987 när jag var in och handlade några småprylar på ett företag som hette Manali och låg i trakten av Norrtull i den kunliga hufvudstaden. Hur länge det använts vet jag inte.
Kjell T

Inläggav johannes0506 » 21 sep 2013, 18:04

Då jag köpte lastbilen kördes den hem, med en plastdunk med diesel och med bränsleslangarna nerstoppade i den.. Nu, nästan en månad senare så startade den när man pumpat fram de som fanns i filtret. men efter den kört slut på det, så verkar den inte få fram mer diesel o inte när man handpumpar heller, bubbar möjligtvis lite smått när man lossat luftskruven vid filtret. är det så att man måste använda den vanliga dieseltanken och ha de lite mer "slutet" istället för dunken? Undrar vad som skulle kunna va fel när den inte vill pumpa fram diesel! täppt filter kanske? MVH
johannes0506

Inläggav Per Thomson » 25 sep 2013, 19:10

Börja med att kolla ledningarna mellan tank och pump och att de är hela. Bottensilen i tanken kan vara i behov av rengöring, belägen i motstående kant i förhållande till övre kant där ledningsanslutningarna finns. Utvändigt på tanken finns skruvar för att lossa bottensilen. Byt tankpumpen (handpumpdelen), kostar några hundralappar om man inte tar märkesverkstaden. Handlar det om biodiesel äldre än 10 månader eller som varit utsatt för mer än 10 minusgrader är det risk för att en omfattande rengöring av hela systemet måste göras.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 25 sep 2013, 20:46

Är bottensilen i tanken igensatt kan du blåsa bakvägen med tryckluft, då rensas den. Filtret kommer att bli igensatt ganska snart igen men det är ett enkelt sätt att lokalisera problemet.

Kolla alla slangar och förskruvningar på sugledningen, aluminiumbrickorna som ofta används på banjoförbanden är bränslesystemets fiende No:1.

Har du förfilter model supglas är det en vanlig orsak till bekymmer, glaset lossnar och spricker och släpper in tjyvluft i systemet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav johannes0506 » 10 nov 2013, 14:51

tackar för svaren, nu går den bra har även kört en runda, för att flytta den till nya verkstaden, tryckte ut lite vatten när den blev varm efter en stund, termostaten kanske inte öppnar, för övrigt kul att köra en sväng ! Nu är nästa fråga, att när den stått still ett tag, så är det väldigt seg startat... Antar att dieseln rinner tillbaka, även om det kanske inte bör det, eller hur fungerar det? Vad kan orsaka det, Läckage, allmänt slitage eller ska det finnas någon slags backventil ? Hur fungerar en kallstart på en sån här motor ? Som innan nämnt, en fyr cyl 1967! / Johannes
johannes0506

Inläggav herrstina- » 10 nov 2013, 20:48

Det finns en överströmningsventil i systemet, det är en avlång manick på ca 30 mm, ena ändan sitter skruvad i någon detalj på bränslesystemet i andra ändan sitter en banjoförskruvning.
Den sitter ofta i pumpens övre del och returen är kopplad i överströmmaren.

Överströmmaren ska hålla kvar trycket i pumpen, är den inte tät rinner soppan tillbaks till tanken och det blir svårstartat. Är den riktigt dålig blir du av med kraft också.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav johannes0506 » 11 nov 2013, 11:15

Okej, då är det säkerligen den jag ska ta o leta upp till en början, tackar!
johannes0506

Inläggav johannes0506 » 11 nov 2013, 18:32

Kan det var den långa som sitter i anslutningen här på filtret, på returen ? Syns på bilden här: http://www.ladda-upp.se/bilder/hklktvlvasnkxi/
johannes0506

Inläggav herrstina- » 11 nov 2013, 22:24

Ja den är det.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 13 nov 2013, 09:23

Laddauppbild1.jpg
Laddauppbild1.jpg (32.08 KiB) Visad 15115 gånger

Laddauppbild2.jpg