Besiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Besiktning

Inläggav johannes0506 » 23 aug 2013, 20:40

Hej jag har precis köpt mig en gammal Scania 36a, kör lastbil till vardags men har aldrig ägt någon egen, har endast skruvat med veteranbilar.. Vad är de man ska tänka på till besiktningen på en sån här veteran? Motor växellåda och likaså bromsar fungerar fint i nuläget, hur pass bromsarna tar är svårt att säga men verkar gå bra. MVH
johannes0506
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 aug 2013, 16:15

Re: Besiktning

Inläggav Bo Norvinge » 23 aug 2013, 22:31

Bromsarna är en viktig bit.
Tyvärr är det lite av ett lotteri. Beror på besiktningens bromsprovare. Ena stället underkänt och andra stället toppenbromsar.
Ibland kan man tro att de får "beställningar" av statistikföretag som vill ha fram olika resultat.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Besiktning

Inläggav Per Thomson » 24 aug 2013, 09:10

Har aldrig behövt göra något åt mina bromsar annat än att justera ansättning vid nockarmarna. Det är en låshyllsa som man måst trycka in innan justerskruven kan vridas. Det är viktigt att låshyllsan verkligen går att trycka in, knacka lite försiktig på skruvhyllsan om den skulle ha fastnat. Sedan gäller att fräscha upp beläggen något med några kraftiga inbromsningar och då märker du om det skulle vara ojämn bromsverkan. 36:an har samma bromssystem som de större syskonen. Lycka till!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Besiktning

Inläggav Thomas Almen » 24 aug 2013, 10:02

Lika viktigt att se till så hylsan går tillbaks i låsläge. Har man otur kan nån ha justerat utan att ha tryckt in hylsan riktigt, så den har blivit rundsliten.
Thomas Almen
 

Re: Besiktning

Inläggav johannes0506 » 24 aug 2013, 10:47

okej tack för svaren, får bli att kika på det! Antar att de kan va lämpligt att byta olja med i motor,låda o bakaxel när den inte används på ett tag? inte för besiktnings skull förstås men ändå
johannes0506
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 aug 2013, 16:15

Re: Besiktning

Inläggav Reid Hulting » 24 aug 2013, 12:14

En ordentlig rundsmörjning nu när det ännu är ganska varmt. Speciellt vid bromshävarmar och bromsnycklar, men alla övriga smörjnipplar också. Då får du samtidigt en koll på om alla nipplar fungerar och var det annars kan förväntas gå trögt.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Besiktning

Inläggav Per Thomson » 26 aug 2013, 10:23

Bra rekommendation Reid, men hur är det, är det inte en nippel för nockarmen nära bromsskölden också? Den kanske man inte skall trycka in för mycket fett i då det kan finnas risk för läckage in till bromstrumman.

Även Thomas påpekande är viktigt, alltså att låshylsan verkligen låser efter det att justering gjorts.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Besiktning

Inläggav herrstina- » 26 aug 2013, 13:50

Smörj gaffelsprintarna som förbinder bromsklockans tryckstång med hävarmen och se till att dom snurrar lätt, är dom fastrostade och kärva blir det lätt svag och ojämn bromskraft.

Glappar sprintarna mer än ca 1 mm ska dom bytas.

Är bilen -74 och nyare ska det finnas mätuttag för att kunna mäta manövertryck på klockorna, på äldre bilar behövs inget uttag, då går det inte att beräkna bromskraften utan bara jämnheten. Å andra sidan kan det vara bra att veta statusen på bromseriet.

Är låshylsorna vid justeringarna svåra att få ut kan det hjälpa att smörja hävarmen och pressa ut ringen med fettet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Besiktning

Inläggav Anders Ason » 26 aug 2013, 15:08

herrstina- skrev:Smörj ...

Är bilen -74 och nyare ska det finnas mätuttag för att kunna mäta manövertryck på klockorna, på äldre bilar behövs inget uttag, då går det inte att beräkna bromskraften utan bara jämnheten. Å andra sidan kan det vara bra att veta statusen på bromseriet.

Stina.


    ... om bilen är äldre som i mitt fall, en -73 så är bilprovningen skyldiga att mäta manövertrycket om där finns ett uttag. Jag har låtit mitt mätuttag sitta kvar av de skäl som Stina anger.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Besiktning

Inläggav herrstina- » 26 aug 2013, 21:28

Anders Ason skrev:
herrstina- skrev:Smörj ...

Är bilen -74 och nyare ska det finnas mätuttag för att kunna mäta manövertryck på klockorna, på äldre bilar behövs inget uttag, då går det inte att beräkna bromskraften utan bara jämnheten. Å andra sidan kan det vara bra att veta statusen på bromseriet.

Stina.


    ... om bilen är äldre som i mitt fall, en -73 så är bilprovningen skyldiga att mäta manövertrycket om där finns ett uttag. Jag har låtit mitt mätuttag sitta kvar av de skäl som Stina anger.


Vi är två där!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Besiktning

Inläggav johannes0506 » 27 aug 2013, 15:21

Tack återigen för bra svar, ska bli kul att börja skruva, har nog fått tag i en garageplats över vintern nu så då är man sysselsatt !
johannes0506
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 aug 2013, 16:15

Re: Besiktning

Inläggav Z 1578 » 30 aug 2013, 13:44

Det kan vara bra att kolla bandens tjocklek också, det kan dom ha synpunkter på. När jag tog körkort fick jag lära mig ett bra tips, använd en cigarett och en tändsticksask. Slaglängden får inte vara längre än tändsticksasken och banden får inte vara tunnare än cigaretten.
Mvh Andreas.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Besiktning

Inläggav Per Thomson » 30 aug 2013, 14:46

Aj aj, detta råd kanske ger rökare ytterligare ett skäl att fortsätta :mrgreen:
Skämt åsido, praktiskt råd, de flesta klarar nog av att översätta till mm.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Besiktning

Inläggav Hagberg » 05 sep 2013, 21:57

Hur brukar man göra om banden är slut? Går det att nita om dom själv eller lämnar man in dom för byte?
Hagberg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 jul 2012, 23:43
Ort: Djurås

Re: Besiktning

Inläggav Thomas Almen » 05 sep 2013, 22:40

Nita om band är ingen raketforskning direkt, när man väl fått av trumman, och lossat backarna. Ett dorn med grova änden uppåt i ett skruvstäd funkar utmärkt som mothåll när man nitar. Använd kulhammare, å nita på undersidan backen.
Thomas Almen
 

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster