Hjälp. Vilken tillverk +modell Liftdumper.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjälp. Vilken tillverk +modell Liftdumper.

Inläggav Wild_Devil » 16 aug 2013, 12:08

Hej.
Ny inom detta.
Söker vilken tillverkare och modellens namn på liftdumper påbyggnaden på denna
bilen ? ?
ALL annan info om den mottages tacksamt.

Funderar på att köpa en lastbil med en sån på men vet inte om det är nåt att ha och om dom är ok / bra ? ?

Bild

/R
Wild_Devil

Re: Hjälp. Vilken tillverk +modell Liftdumper.

Inläggav herrstina- » 16 aug 2013, 18:52

Lessebo lift, fördelen är att man kan justera armarna individuellt. Det går tex att lyfta en burk som står intill trottoarkanten även om man inte kan komma åt burken rakt framifrån.

Lesseboliften köptes av trio vilket borde innebära att man kan få tag i delar. Det mesta som går sönder är dessutom standardkomponenter som går att hitta lite överallt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Wild_Devil » 16 aug 2013, 21:54

Tackar.
Låter ju bra.
Du skrev det positiva....vad är det negativa då ? ?
Tackar på förhand.
/R
Wild_Devil

Inläggav herrstina- » 17 aug 2013, 07:46

Det negativa är väl att vid de tillfällen man skulle vilja lyfta med bommen blir det problem, det finns ingen bom. Jag har för mig att det fanns lösa bommar för de tillfällena.

Det är oftast en fördel att ha bommen att landa containern mot när den ska tömmas, men det är svårt att få ihop det med individuella armar. De liftdumprar jag haft har alla varit vikarmslyftar, det var vad vi tyckte passade bäst vid de flesta tillfällena.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gunnilse » 17 aug 2013, 08:05

Jo det är väl enda nackdelen att du har ingen bom som bingen slår mot är man inte med kan det bli ett frivarv eller bingen fastnar på tippkroken om innehållet inte släpper..

Jo vi hade lös bom men den var till lyft av kabeltrummor..
gunnilse

Inläggav Wild_Devil » 17 aug 2013, 11:20

herrstina- skrev:Det negativa är väl att vid de tillfällen man skulle vilja lyfta med bommen blir det problem, det finns ingen bom. Jag har för mig att det fanns lösa bommar för de tillfällena.

Det är oftast en fördel att ha bommen att landa containern mot när den ska tömmas, men det är svårt att få ihop det med individuella armar. De liftdumprar jag haft har alla varit vikarmslyftar, det var vad vi tyckte passade bäst vid de flesta tillfällena.

Stina.

Du menar att man kan köra ena sidan i taget med lyftarmarna ? ?

Tänkte inte på det... :oops: men det går att tömma kärlen utan bommen att slå det mot..
Blir till att stå på åkern och träna...träna...tur man har svets att laga kärlen med. :wink:

gunnilse skrev:Jo det är väl enda nackdelen att du har ingen bom som bingen slår mot är man inte med kan det bli ett frivarv eller bingen fastnar på tippkroken om innehållet inte släpper..

Jo vi hade lös bom men den var till lyft av kabeltrummor..

Jag har hört att man inte fick lyfta med bommarna på liftdumper...var dom grövre förr eller har jag fattat fel ? ?

Du pratar om kabeltrummor, vart jobbade du då ? ?

Jättetack för hjälpen. Känns bättre nu inför ev köp.. :) :)
/R
Wild_Devil

Inläggav herrstina- » 17 aug 2013, 20:22

Vi hade bla en körning där vi lastade speciella burkar som transporterades på järnvägsvagnar, dom hade krokar på toppen och lyftes enbart med bommen. Vikten på de lastade bommarna var 10 ton och det var aldrig några problem.

Liften på bilden är en Triolift, den byggdes på gamla Lesseboliftens fabrik våren 1990 strax efter Trios övertagande.

Stina.

PICT0814.jpg
PICT0814.jpg (71.72 KiB) Visad 14159 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gunnilse » 17 aug 2013, 21:34

Där har du fördelar med Trion du kan klämma fast bingen samt bröten som ligger i (de hade en förmåga att överfylla dessa) var man elak skumma man av överskottet med bommen när man backa till bingen (bara något jag hört på fiket)
Men du skall väl bara köra veteran körning det är ju skillnad mot yrkesmässig trafik för då e tempot ganska högt i dessa bilar som oftast..
Vi hjälpte Televerket att hålla trummor bara så de lättade från marken vid kabeldragning.
gunnilse

Inläggav Wild_Devil » 17 aug 2013, 23:20

Nu är det inte många timmar kvar innan jag får se allt på nära håll i verkligheten... :) :)

Skulle gärna köra yrkesmässigt men ingen vill leja en sån gammal bil och egen vill / kan jag inte bli så kommer väl bli eget bruk + närmsta sörjande.

Har grubblat igenom ALLA alternativ känns det som och enl min syn och lista så är väl liftdumper den bästa bilen att ha.

Sen får vi se om det stämmer...

Bilder kommer så fort jag har några och kan ladda upp dom någonstans...

Jättetack för all info !
/R
Wild_Devil

Inläggav Anders Ason » 18 aug 2013, 07:56

Wild_Devil skrev:...
Bilder kommer så fort jag har några och kan ladda upp dom någonstans...

Jättetack för all info !
/R

Naturligtvis bör du ladda upp dina bilder (som vi ser fram mot) här, hur enkelt som helst.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Wild_Devil » 28 aug 2013, 23:00

Nu har jag varit på granskning av objektet.
Tyvärr var den i sämre skick och med mycket mera ändrat på den från originalskicket än jag hade hoppats på.

Så i dagsläget blir det ingen affär på den men önskan av att köpa den bränner på lika hårt i mitt hjärta än... :( :( :(

Lite överstressigt nu men ska försöka få in bilder när det lugnat sig..

Letar vidare efter nya intressanta objekt.
/R
Wild_Devil

Inläggav Nor1 » 27 okt 2013, 22:22

"Lessebo liften" finns numera i JOAB.s sortiment. Har själv kört lift i 9 år, dock bara vikarmslift, Den är ju klart det bästa då du har en bom att klappa bingarna mot vid tömning och som "lastsäkring" vid ordentligt fyllda bingar :D
Nor1

Återgå till Allmänt Veteransnack