Timmer last

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Timmer last

Inläggav tiptoppviking » 22 jul 2013, 00:26

1111111111111111.JPG
1111111111111111.JPG (220.62 KiB) Visad 6495 gånger
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Timmer last

Inläggav Per Thomson » 22 jul 2013, 11:48

Jo, just så såg de danska ekipagen ut när de på returen hem hade last med virke. Dragaren kunde vara Scania 4:a, Volvo Viking eller någon motorsvag mellanmodell av Mercedes, minns inte beteckningen men den hade en kort bullig motorhuv. De hade ofta problem med de alltför tunga lassen att klara Barnarpsbacken (söder Jönköping) men redan mot mitten av 60 talet blev dessa bilar sällsynta då de danska åkarna hade kommit upp sig ekonomiskt och ersatt dom med motorstarkare alternativ.

Av bilens främre stänkskydd tycks denna modell föreställa en Scani-Vabis, frågan är bara vilken modell? Kanske får vi se en bild som visar bile lite mer?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Timmer last

Inläggav tiptoppviking » 22 jul 2013, 21:14

186.JPG
186.JPG (109.06 KiB) Visad 6459 gånger
Tittar om timmerbil vanst :shock: Danskmann har en 88 ....banne mej .......jag har bara en 86 :(
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Timmer last

Inläggav tiptoppviking » 25 jul 2013, 17:59

12221.JPG
12221.JPG (210.96 KiB) Visad 6413 gånger
12221.JPG
12221.JPG (210.96 KiB) Visad 6413 gånger
123123.JPG
Andra Dansk timmerbil.............L60 dragbil med en D.A.F. trailer
123123.JPG (113.84 KiB) Visad 6413 gånger
12221.JPG
12221.JPG (210.96 KiB) Visad 6413 gånger
Bilagor
1231234.JPG
1231234.JPG (141.8 KiB) Visad 6413 gånger
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Timmer last

Inläggav Per Thomson » 27 jul 2013, 07:49

Aha, det var en Regent, L71. Snyggt!
Broschyren visar en motor till en Scania 4:a och samtida bilmodell döptes till Drabant. Skillnaden i utseende var längden på motorhuven och Regenten hade en rund stötfångare medan Drabantens var rak.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Timmer last

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 jul 2013, 09:23

Trevligt med modeller i ett sammanhang. Svårt att få till men Du har lyckats bra.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Timmer last

Inläggav S-V L44 » 28 jul 2013, 10:16

Per Thomson skrev:
Jo, just så såg de danska ekipagen ut när de på returen hem hade last med virke. Dragaren kunde vara Scania 4:a, Volvo Viking eller någon motorsvag mellanmodell av Mercedes, minns inte beteckningen men den hade en kort bullig motorhuv. De hade ofta problem med de alltför tunga lassen att klara Barnarpsbacken (söder Jönköping) men redan mot mitten av 60 talet blev dessa bilar sällsynta då de danska åkarna hade kommit upp sig ekonomiskt och ersatt dom med motorstarkare alternativ.

Att danskarna körde omkring med undermotoriserade lastbilar och i övrigt äldre fordon på 60-talet berodde främst på de skyhöga skatterna (t.ex. accisen) som de faktiskt har kvar än idag åtminstone avseende personbilar.

Per skrev vidare:
Aha, det var en Regent, L71. Snyggt!
Broschyren visar en motor till en Scania 4:a och samtida bilmodell döptes till Drabant. Skillnaden i utseende var längden på motorhuven och Regenten hade en rund stötfångare medan Drabantens var rak.

Modellen som visas är med största sannolikhet en NZG. Modellen har holländsk hytt och L71:ans stotfångare, men modellen marknadsfors som en Scania-Vabis L60.

Broschyren avser den nya direktinsprutade motorn typ D420 som bl.a. fanns i L40 modellen och som introducerades 1950.
Beträffande stötfångarna så är det egentligen endast L71 som har markant avvikande utformning. De övriga (L10, 2L10, L40, L60, etc.) är, om inte helt identiska, väldigt snarlika.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2140
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Timmer last

Inläggav Per Thomson » 28 jul 2013, 10:49

S-V L44 skrev: . . .
Att danskarna körde omkring med undermotoriserade lastbilar och i övrigt äldre fordon på 60-talet berodde främst på de skyhöga skatterna (t.ex. accisen) som de faktiskt har kvar än idag åtminstone avseende personbilar.
. . .
// Kjell N


En bidragande faktor var nog också att Danmark i högre grad än Sverige var ett jordbrukssamhälle före andra världskriget, detsamma gällde nog även Norge, medan Sverige var ett mer industrialiserat land. De svenska skogs, järn och verkstadsindustrierna hämmades heller inte av ww2 utan kunde direkt efter krigets slut skruva upp farten för att leverera till ett krigsskadat Europa som behövde byggas upp på nytt. Vid 60-talets slut var dock de danska och norska åkerierna väl ifatt de svenska beträffande standard på fordonen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Timmer last

Inläggav tiptoppviking » 29 jul 2013, 00:00

I Danmark 70`s nya lastbil moms 40% ! , nya personbil ....100% ! , DFDS nya Dansk bilen kommer fr England (DFDS UK ) :wink: L60 timmerbil modellen har kort BE-GE hytt , dragbil har en BE-GE sovhytt
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron