Hot rod på steroider

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hot rod på steroider

Inläggav arcticforever » 29 apr 2008, 20:18

Alla har väl sett en Hotrod ,ända sen jag såg filmen sista natten med gänget och den läckra gula hotroden har jag velat haft en sådan.Har du inte sett filmen GÖR DET .Länge har jag gått och funderat på en dröm som jag har,att bygga en......nu menar jag inte nån vanlig "liten" utan en lite större Har bilden klar i huvudet med samma typ av kylar maskering,kaross kanske den gula färgen.

Nu till det speciella,det stora....Vad sägs om att ta en gammal Volvo lastbil och använda axlar och ram att bygga på . Naturligtvis en Scania V8 ska sitta i å bygga allt igemensam skala så det ser ut som en klassisk hotrod på steroider.

Lastbilen har jag att börja med men skulle även vilja ha motorn så man kan börja.Vad tror ni ,är jag knäpp eller blir det ett fränt bygge.För bygga den det ska jag frågan är när och helst skulle man vara fler än själv.

:twisted: Har du nån V8 som står under en pressening nånstans så hör av dig
Scania 110 rules

Besök http://www.maskinisten.net
arcticforever

Re: Hot rod på steroider

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2008, 20:48

Det sägs att de som vågar vara lite knäppa lever ett intressantare liv - nåväl arctic, en sak är nog säker, jag tror att du är mycket yngre än vad jag är :)

Jag klassar detta inlägg som lite Off-Topic men då det presenteras under "Allmännt Veteransnack" får vi väl inte vara så högdragna att vi tar illa upp, det får gå för denna gång :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav arnfinn » 29 apr 2008, 23:56

Kan hjelpe med å lete etter en V8 :P :P

Men det kan jo ikke være en hvilken Volvo som helst, typ N84 får nok være det eneste som duger, den har jo potensial i fronten :lol:

I mine hjemtrakter finnes/fantes en Kølner-Ford V8 ca årsmodell -47 som jeg var interessert i av de samme grunner for sånn ca 15 år siden. Den hadde den rette størrelsen, tippflak, enkle 9.00-18 hjul bak og 6.50-20 foran. Funderingen den gang gikk på å la den få smale doble hjul bak, vrenge av det råtne flaket og erstatte det med en lang stepside-låda. Jeg minnes også at sveivetippen skulle være intakt :lol: - om det var noen planer på motorsiden tror jeg ikke - bare originalt :twisted:

Si det bare ikke til noen for jeg kommer aldri til å innrømme det om noen spør :|
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Anders » 30 apr 2008, 01:15

Varför inte bygga en taxisugga i skala 2:1 på ett Raskechassi istället? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav arcticforever » 30 apr 2008, 15:47

Per Thomson skrev:Det sägs att de som vågar vara lite knäppa lever ett intressantare liv - nåväl arctic, en sak är nog säker, jag tror att du är mycket yngre än vad jag är :)

Jag klassar detta inlägg som lite Off-Topic men då det presenteras under "Allmännt Veteransnack" får vi väl inte vara så högdragna att vi tar illa upp, det får gå för denna gång :)

på bilden ser du inge gammal ut .....men äldre än mig är du nog :D själ är jag 33

arnfinn// En scania v8 ska det va 8)
Scania 110 rules

Besök http://www.maskinisten.net
arcticforever

Inläggav Per Thomson » 30 apr 2008, 16:48

65 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 30 apr 2008, 19:55

arcticforever skrev:Alla har väl sett en Hotrod ,ända sen jag såg filmen sista natten med gänget och den läckra gula hotroden har jag velat haft en sådan....
:twisted: Har du nån V8 som står under en pressening nånstans så hör av dig

En ny Svempa! Utan drömmar blir det inget och av de flesta drömmar blir det inget heller, men av några drömmar blir det verklighet - och det är de som räknas. Kör hårt. Svempas Roadster kan slänga sig i väggen när du kommer igång. Självklart får vi åka med när det är dags!

En trådavstickare: förra året fanns det en annons på Blocket med en ombyggd minitraktorgräsklippare i form av en pippigul mini HotRod - helfräck! Annonsören påstod att ungarna stod i kö för att få klippa gräset men hade nu vuxit ur den.
    Alltså där den varianten redan använd så kör du en Hot Rod i kollosalformat. Utgå från en bra ram (kort dragbil?), super singeldäck (så breda du kan få tagi) o s v.

Lite inspiration före transpirationen? "Lastbilsgrå" är kanske inte så kul :roll: Peterbilt 1950
      Bild

God Luck! /Anders

Svempas Roadster? VIsst ja, så här ser den ut. Copyr. Ason
      Bild

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav arnfinn » 30 apr 2008, 23:44

En Raske med åpne sider er vanskelig å få til, men en Duett basert EPA kan jo være modell. Så kan det komme twin pipes opp bak hytten på 6 tommer eller så. Scanias V8 behøver strengt tatt ikke vises for den har jo et fantastisk sound - ingen over eller ved siden av den når man snakker om sound. :twisted:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Återgå till Allmänt Veteransnack