Innan Maltes inlägg som ju gav svaret, skulle jag sagt följande (eftersom jag inte visste det rätta svaret själv).
Det finns oftast fler utseendemässigt markanta skillnader mellan en L10 och en 2L10 än mellan en 2L10 och en L40. Vad som finns i drivlinan ser man ju oftast inte på bilderna.
Sedan är L51:an till stora delar helt annorlunda trots att den kan verka ganska lik vid första anblicken.
Men även avseende L51 finns det flera klara utseendemässiga skillnader mellan tidiga och sena modeller.
Detsamma gäller i stort sett även för de sexcylindriga motsvarigheterna, var man i stort sett kan gruppera modellerna som tidiga L20, sena L20/L60 och sedan L71.
Just bilen på bilden var lite svårbedömd eftersom den verkade komma från perioden mellan 1948-1951, och för min egen del tyckte jag att det lutade mest åt en 2L10, främst p.g.a. den tidiga varianten av Nyströmhytten med en liten bakruta.
Många lastbilschassier levererades förr utan förarhytt, men gissningsvis hälften eller strax över hälften av chassierna fick sin hytt redan hos lastbilstillverkaren.
I fallet L10 så var förstahandsvalet en Åtvidabergshytt som under mitten och senare hälften av 1940-talet hade ett distinkt utseende.
När 2L10 introducerades med chassinummer 77090 i november 1946 blev förstahandsvalet, åtminstone initialt, en Nyström stålhytt. Senare blev det en Be-Ge-hytt.
Så hytten var den främsta anledningen till att jag skulle röstat på en 2L10.
Sedan var det vanskligt att försöka spekulera i den exakta modellbeteckningen (dvs. 2L11, 2L12 eller 2L13) som är styrd av hjulbasen eftersom olika kameravinklar kan ge intryck av en annorlunda chassilängd.
Eftersom Malte E. uppgav bilens cahssinummer som 77339, så kan jag påpeka att han faktiskt tidigare gett oss en bild på bilen med chassinummer 77340 som även den är försedd med en Nyströmhytt med liten bakruta.
Så jag kopierade Maltes bild från denna plats
viewtopic.php?f=10&t=2142

- Scania-Vabis 2L12 - 1948 - U1471 - 01 - Kvarnströms Åkeri - Surahammar.JPG (114.71 KiB) Visad 16730 gånger
Scania levererade gärna sina chassier i "grupper" till de olika beställarna runt om i landet då man sparade fraktkostnader (ofta järnvägsfrakter) på detta sätt.
Så därför kan man väldigt ofta finna två eller flera chassier med närliggande chassinummer i ungefär samma del av vårt land.
// Kjell N