Ha ha, den moderniserade varianten var kul
De civila varianterna Reid beskriver minns jag mycket väl men de var inte fyr-hjulsdrivna. De var alltid bemannade med två förare och inte mer än 7 - 8 ton last per fordonskombination bil + 2-axligt släp skulle jag tro att de klarade. Detta är vad jag minns från mitten 60-talet.
Det finns en hel del av just de militära varianterna bevarade och ombyggda till en enklare form av husbilar. Priset i Blocket-annonsen verkar väl högt då jag antar att de slumpades nog iväg för några få EUR-hundringar då järn-ridån rämnade.
DDR köpte under senare hälften av 60 talet ett betydande antal F88:or till sitt statliga åkeri under 60-talet och med nya större släpvagnar hade man kommit upp i lastförmåga på ca 20 ton per ekipage vilket var i paritet med väst.
Det skulle vara intressant att veta i hur hög grad den var tillverkad med delar producerade inom DDR. Jag skulle tro att tjeckiska Skoda och serbiska FAB säkert bidrog med komponenter. Tatra ville nog hålla sig lite förmer och avstod kanske från att få sitt goda rykte naggat i kanten. När Tjeckoslovakien skulle kväsas av Warsavapakten augusti 1968 var stora fält söder om Dresden fyllda med militära IFA-fordon. DDR var aldrig med i den invasionen, man litade kanske inte på IFA-materialet?